היישום אינו מחובר לאינטרנט

החינוך היהודי משכילי במזרח אירופה במאה ה- 19

עבודה מס' 068868

מחיר: 241.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת הרפורמה בחינוך ילדי היהודים במזרח אירופה במאה ה- 19 כחלק מתהליכי המודרניזציה שעברו במאה זו תחת השלטון הרוסי.

2,449 מילים ,6 מקורות ,2010

תקציר העבודה:

תהליך מיסודו של החינוך היהודי משכילי במזרח אירופה היה אחד מהמרכיבים החשובים בתהליכי המודרניזציה של הקהילות היהודיות שהתגוררו באזור זה במאה ה- 18 ובעיקר במאה ה- 19. בעבור הקהילות היהודיות במזרח אירופה, שהתאפיינו במשך מאות שנים בחינוך מסורתי שכלל תכנים תורניים בלבד ונועד בעבור הבנים בלבד, החינוך היהודי משכילי היה שינוי משמעותי ששיקף את תהליכי המודרניזציה הכלליים שהתרחשו ברחבי אירופה, תחילה המערבית ואחר כך המזרחית וכן את הלך הרוח וההשפעות שחולל תהליך זה גם בקרב היהודים.
היוזמה לביצוע רפורמה מקיפה בחינוך היהודי המסורתי באה מגורמים שלטוניים ומגורמים יהודים כאחד, אך התהליך עצמו לא היה רציף ולווה בעכבות ומשברים רבים לאורך כל שלבי התפתחותו. השלבים שעבר תהליך מיסוד החינוך היהודי משכילי הושפעו מגורמים שונים מבית ומחוץ שעיכבו את התפתחותו ומהלכו הרציף ומאלו שסייעו להתרחבותו ומיסודו לאורך התקופה.
בעבודה זו, אסקור בקצרה את התפתחותו של תהליך מיסוד החינוך היהודי המשכילי במזרח אירופה משלביו הראשוניים והלא ממוסדים שהחלו כבר במאה ה- 18 ועד לשלבים שהביאו להתרחבותו ומיסודו בעיקר במחצית השנייה של המאה ה- 19. בתוך כך, אבחן את השאלה מדוע לא התאפשר תהליך רציף של מיסוד החינוך היהודי משכילי במזרח אירופה לאור תהליכי המודרניזציה שהתחוללו באירופה המזרחית והשפעתם על הקהילות היהודיות? על מנת לעמוד על הבעייתיות שליוותה תהליך זה, אפרט את הגורמים שעיכבו את תהליך התפתחותו של החינוך היהודי המשכילי מול הגורמים שסייעו להתרחבותו ומיסודו, וכן את השפעתו של כל אחד מהגורמים על רצף התהליך החינוכי משכילי בקרב הקהילות היהודיות במזרח אירופה, עד למיסודו המלא בשלהי המאה ה- 19.

תוכן העניינים:
מבוא
פרק ראשון - רקע
פרק שני - הגורמים שעיכבו את תהליך מיסוד החינוך היהודי משכילי
פרק שלישי - הגורמים שסייעו למיסוד החינוך היהודי משכילי
סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

בהיבט החינוכי, קיימות עדויות כי באימפריה הרוסית התקיימה מערכת חינוך יהודית לא מסורתית שהייתה בעלת מאפיינים משכיליים כבר בשלהי המאה ה- 18. העדויות מראות על ניסיון ליוזמות משכיליות יהודיות להקמת בתי ספר תיכוניים שיכללו תחומים כלליים וכן הדגשת חשיבות רפורמה חינוכית בבתי ספר ציבוריים שבהם ילמדו יהודים לשונות זרות.(2)

תגים:

תנועת ההשכלה · חינוך יהודי · השכלה · יהדות · פולין · אודסה · תנועת ההשכלה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "החינוך היהודי משכילי במזרח אירופה במאה ה- 19", סמינריון אודות "החינוך היהודי משכילי במזרח אירופה במאה ה- 19" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.