היישום אינו מחובר לאינטרנט

מצוקת הנישואים של העולים הלא יהודים מבריה"מ

עבודה מס' 068846

מחיר: 302.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירת המצב, ההסדרים העקיפים, מצעי המפלגות (1996-2006) וועדת בראון (2003).

11,333 מילים ,43 מקורות ,2007

תקציר העבודה:

כיום חיים בישראל כ-310,000 אזרחים אשר אינם נחשבים כיהודים על-פי ההלכה, מרביתם
יוצאי ברה"מ לשעבר. מבין הבעיות השונות בהן נתקלים בני המשפחות המעורבות במהלך
חייהם בישראל, אחת הסוגיות המטרידות ביותר היא שלילת זכותם היסודית להינשא לבחיר
ליבם. זכויותיהם של העולים הלא יהודים מוגבלות ביותר, היות שהשליטה בדיני אישות, כמו רישום לידה, נישואים וקבורה, מופקדת בידי הרבנות ולא בידי רשויות אזרחיות.
נותרים כשליש מקרב ציבור העולים, אשר הגיעו לישראל בשנות ה-90 מברית המועצות לשעבר, ללא כל אפשרות להינשא בתחומי מדינתם, בין אם בחרו להינשא לבן-זוג יהודי או לבן-זוג המוגדר גם הוא כ"חסר סיווג דתי". מדי שנה, אלפי זוגות מעורבים יוצאים מישראל לחו"ל על מנת להתחתן שם בנישואין אזרחיים. הזוגות הללו נאלצים להתחתן בחו"ל לבדם, ללא נוכחותם של בני-משפחתם או חבריהם.
מצב זה מעורר ביקרות קשה מנקודת מבט אזרחית והוא ודאי בלתי נסבל מנקודת מבט ליברלית מערבית, על רקע זה מועלות בציבוריות הישראלית הצעות לכינון נישואים אזרחיים. כבר למעלה מ-25 שנה מתנהל במדינת ישראל מאבק ציבורי ופוליטי על זכותו של כל אדם להינשא באופן חופשי לבן/בת זוגו, בטקס שייערך בהתאם לאמונותיו ולאורח חייו.
הגידול במספרן של המשפחות המעורבות בישראל במהלך שנות ה-90 בעקבות העלייה מברה"מ
לשעבר, תרם לחידושו של המאבק.
אך עד היום כל ההצעות לכינון נישואים אזרחיים בישראל נדחו. הוויכוח חוצה גבולות של דת
וחילוניות והוא קשור למתח הבין-דתי שהמצב הקיים יוצר.
נושא הנישואין האזרחיים בישראל מהווה כיום את אחד מסלעי המחלוקת העיקריים. הגידול במספר העולים מנועי החיתון הולכים וגדלים והופכים את הבעיה לפצצת זמן חברתית שלא ניתן להתעלם ממנה עוד, לכן החלטתי לעסוק בנושא זה.
שאלת המחקר שאני מציגה בעבודה היא: האם מדינה דמוקרטית יכולה לשלול מאזרחיה נישואים מעורבים (בין דתיים) בתחומה? ומדוע הכנסת לא מצליחה להעביר את חוק הנישואים האזרחיים בישראל?
בפרק הראשון אעסוק במתח שבין מדינה יהודית למדינה דמוקרטית והכפייה הדתית. בפרק השני אתאר את המצב המשפטי הקיים, ומי הם העולים הלא יהודים וכיצד נוצרה בעייתם. הפרק השלישי עוסק במצוקת הנישואין של העולים הלא יהודים מבריה"מ ואמצעי עקיפה לדין הדתי (תחליפי נישואים).
הפרק הרביעי עוסק בהתנגדות ותמיכה בנישואים אזרחים.
בפרק החמישי אתמקד במצעי הבחירות(1996-2006) של המפלגות הרוסיות והמפלגות הליברליות לגבי הנישואים האזרחים.
הפרק השישי והאחרון עוסק בהצעות חוק של הכנסת, (ועדת בראון) ובכישלון הכנסת לחוקק את חוק הנישואים האזרחיים בישראל והאם יש פריצת דרך באופק??

תוכן עניינים
1.מבוא
2. המתח בין מדינה יהודית למדינה דמוקרטית
2.1 כפייה דתית
3. המצב המשפטי הקיים
3.1 מי הם העולים הלא יהודים
3.2 כיצד נוצרה הבעיה של סוגית העולים? (חוק השבות)
4. מצוקת הנישואים של העולים הלא יהודים בישראל
4.1 פגיעה בזכויות יסוד הנובעות מתוכנם של הסדרים דתיים
4.2 תחליפי נישואים- אמצעי עקיפה לדין הדתי
5. תגובת המערכת הדתית על הנהגת נישואין אזרחים
5.1 הטיעונים של הממסד האורתודוקסי נגד ההכרה בנישואים אזרחיים
5.2 תמיכה בנישואים אזרחיים מתוך נקודת מבט אורתודוקסית
6. הבחירות בישראל- מצעי בחירות 1996-2006
7. הצעות חוק בכנסת נישואין וגירושין אזרחיים
7.1. ועדת בר און
7.2 מדוע הצעות החוק לא התקבלו בכנסת?
7.3 האם יש פריצת דרך?
8. סיכום
9. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

המשפט העברי איננו מכיר כלל בנישואי תערובת, יהודי יכול להינשא רק ליהודי. טכס הנישואין היהודי המסורתי כולל מספר אלמנטים הכרחיים, ובהם הקידושין. תורת הקידושין המקובלת היום היא קידושי כסף, כאשר הגבר נותן כסף או שווה כסף (הטבעת) לאישה לשם קידושין. פעולת הקידושין מייעדת לגבר את האישה ואוסרת אותה על כל איש אחר.
הדין האזרחי, השפעת הדין האזרחי נעשית בדרך של הפעלת ביקורת בג"צ על החלטות של בתי הדין הרבניים. במקרים שבהם יש לבג"צ תחושה חזקה שהחלטת בית הדין הרבני גרמה לתוצאה מקוממת, הוא נוהג להתערב. הדין האזרחי משפיע על ענייני מעמד אישי באמצעות הסדרים העוקפים את המונופולין הדתי-אורתודוכסי בענייני נישואין וגירושין. ישנם מסלולי עקיפה שונים, בהם נדון בהמשך. (גבינזון, מדן, 2003).

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מצוקת הנישואים של העולים הלא יהודים מבריה"מ ", סמינריון אודות "מצוקת הנישואים של העולים הלא יהודים מבריה"מ " או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.