היישום אינו מחובר לאינטרנט

ביתו של בן גוריון כזיכרון לדמותו של דוד בן גוריון

עבודה מס' 068677

מחיר: 181.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת המוזיאון ומוצגיו ואופן הצגת דמותו של בן גוריון.

5,485 מילים ,6 מקורות ,2010

תקציר העבודה:

המוזיאונים בכלל, והמוזיאונים הלאומיים בפרט, מספקים חוויה רב חושית למבקר בהם, ומספרים סיפור - תרבותי, היסטורי, ארכיאולוגי או לאומי. בעשורים האחרונים גברה המודעות לדרך בה משפיעים המוזיאונים על עיצוב הזיכרון הקולקטיבי של הקהילה. כיון שהם נתפשים כמקור מידע מהימן ואובייקטיבי (אף על פי שהם לא חייבים להיות כאלה) במיוחד כאשר הם ממוסדים וממומנים על ידי הממשלה, הם מספקים ליוצא מהם תחושה שנפרש בפניו הסיפור כולו, בצורה המהימנה ביותר, והסיפור שהם מספרים לו - דרך הפריטים המוצגים בו, אופן וסדר ההצגה שלהם - הוא הסיפור הנכון ביותר, זה שנחרט בתודעתו. אף על פי כן, יש להסתכל על המוזיאונים בצורה מפוכחת יותר - כפי שאראה בפרקים הראשונים בעבודה זו, ולבחון היטב את הבחירות שבחרו אוצרי המוזיאון ובעלי האינטרסים השונים בהקמתו בעת בחירת הפריטים המוצגים, ואופן הצגתם. מוזיאון מספר סיפור - של היסטוריה או של זיכרון, ויש לבחון היטב האם התמונה שהוא מצייר למבקר מייצגת היסטוריה גרידא או שמא תמונה של זיכרון, מיתוס, קונצנזוס.

לאור גישה זאת, ניגשתי לבחון את בית בן גוריון בתל אביב, ובדקתי איזה סיפור הוא מספר, מי בחר לספר את הסיפור הזה ולמה, איזה סיפורים הוא נמנע מלספר ולמה, ואיזו חוויה הוא מספק למבקר בו לגבי דמותו של דוד בן גוריון. המוזיאון מוקם בתוך ביתם הפרטי של פולה ודוד בן גוריון וככזה צפוי היה שינצל את הפלטפורמה להראות את הפן האנושי בדמות המיתית, וגם את העניין הזה בדקתי - האם היה עניין להציג את אותה דמות אינטימית או שמא המוזיאון מנציח רק את הדמו ההיסטורית ופועלה.

בתחילת העבודה הבאתי רקע כללי על תפקידם של המיתוס והזיכרון, התפקיד שמשחקים המוזיאונים במשחק זה, מידע כללי על דוד בן גוריון ובית בן גוריון. בפרקים שלאחר מכן הבאתי את חווית המבקר בבית דוד בן גוריון - כפי שאני חוויתי אותה בביקורי המקיף בבית, הדברים אליהם נחשף המבקר ואיזו דמות מצטיירת מביקור שכזה. לאחר מכן ערכתי שיחה עם חני הרמולין, מנהלת האתר ואחת מאוצרותיו , על אופן ההפיכה של הבית למוזיאון, השינויים שנעשו בו, ואופן בחירת הפריטים המוצגים. לבסוף עיינתי בפעילויות ההדרכה המוצעות למבקרים בבית (במיוחד לקבוצות תלמידים) ואיזה דגשים הן בוחרות לתת למודרכים. בפרק הסיכום והמסקנות אני מביאה את מסקנותיי לגבי התפקיד שממלא בית בן גוריון בעיצוב הדמות המיתית - דוד בן גוריון.

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. המיתוס והנצחתו
3. תפקיד המוזיאון בהנצחה
4. בן גוריון-הדמות והמיתוס
5. בית בן גוריון- מידע כללי
6. בית בן גוריון- הדמות העולה מן הבית
7. דיון ומסקנות
8. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

ההכרה ביכולתה של התצוגה להכתיב לצופה נקודת מבט רצויה, והמודעות לכוח הטמון בה, הובילו לגידול מואץ במספר המוזיאונים המקומיים בארץ ובעולם. מאז ומתמיד היה המוזיאון מכשיר בידי ה'גורם היוזם' להאדרת שמו, להפצת מסרים ולשיווק מדיניות. גוף המקים לעצמו מוזיאון (כפי שבן גוריון ציווה במותו לפתוח את ביתו לציבור הרחב) אינו עושה זאת רק כדי לקדם את מטרת המוזיאון אלא צובר באמצעותו השפעה(13). המבקר ההדיוט שמגיע למוזיאון נוטה לתת אמון במוצג לפניו, לראות בו עדות ולבטוח בהקשר שבו הוא מוצג. בכוחם של האוצרים ליצור 'תמונת היסטוריה' ולשלוט במשמעות המוצגת תוך שינוי ההקשר בו הוא מוצג, או החשיבות שהם מעניקים לו במיצג.

תגים:

בן גוריון · זיכרון · הנצחה · תל אביב · מוזיאולוגיה · מיתוס · מיתוסים · בניית אומה · היסטוריוגרפיה · שימור אתרים

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "ביתו של בן גוריון כזיכרון לדמותו של דוד בן גוריון ", סמינריון אודות "ביתו של בן גוריון כזיכרון לדמותו של דוד בן גוריון " או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.