היישום אינו מחובר לאינטרנט

שיקולי דעת המנהיג בקבלת החלטות מול דרישות חריגות של העם

עבודה מס' 068674

מחיר: 362.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: עד כמה צריך מנהיג הדואג לטובת העם, לעמוד על דעתו כאשר ישנה דרישה חד משמעית של העם הנוגדת לה.

8,780 מילים ,32 מקורות ,2009

תקציר העבודה:

בעבודה זו נחקרה דרכם של מנהיגי עם ישראל במקרים שונים, תוך הבנה אמיתית של מצב העם המדיני והחברתי. מאז ומעולם מלכי ונביאי ישראל נהגו לבטח את דרכם לפי התוואי שהתנה משה רבינו, שנקרא רבן של הנביאים. מטרת העבודה היא לברר כיצד על המנהיג להתמודד עם מקרה בו בקשת העם נראית בעלת תוצאות שליליות ועד כמה עליו לעמוד על דעתו במצבים אלו. השאלה נדונה הן מההיבט החברתי והן מהצד הרוחני של רועה ישראל שכל שיקולי דעתו הם על פי רצון ה'.

הפרק הראשון דן בשליחות המרגלים על ידי משה רבינו. משה נענה לבקשת העם לשלוח מרגלים, למרות שידע כי תיתכנה תוצאות שליליות לתהליך זה. מובאים הסברים כיצד שליחת המרגלים היתה עניין שלילי, וכיצד ניתן להביט עליו מכיוון חיובי. התיווך שבין השיטות הוא שמשה רצה בטובת העם והיה מעוניין שהכניסה לארץ שהיא ציווי ה' - תיעשה בשמחה, ולאחר התייעצות עם הבורא, הסכים לבקשתם.
הפרק השני דן בנושא התנחלות בני גד וראובן בחצי עבר הירדן המזרחי. משה רבינו נענה לבקשתם למצוא מקום טוב למקניהם שהיה מרובה. מובאים היבטים שליליים על הבקשה שכן בעיניהם היה הממון חשוב מכל, מול ההיבט החיובי על התיישבות חצי שבט המנשה בשליחות משה ליישב את המקום. הסכמת משה לוותה בתנאים מגבילים לגבי השתתפות בני גד וראובן במלחמות יישוב הארץ, ובכך משה אכן הסכים לבקשתם אלא שהצליח לעגן זאת בעניין חיובי המתאים לרצון ה'.
הפרק השלישי מספר אודות הסכמת שמואל הנביא לבקשת בני ישראל להמליך עליהם מלך. מחד ניתן לומר כי בקשתם היתה חיובית שכן ישנה מצוה להמליך מלך על העם. מאידך העם ביקש שיהיה זה מלך ככל הגוים על מנת לשמור על משטר וסדר, מילים שציערו את שמואל שחשב שעם ישראל צריך מלך על מנת שיביא אותו לדרגה נעלית בעבודת ה' ולא בכדי שיתעסק בענייני משמעת. החלטת שמואל למנות מלך לוותה בהסכמה מצד ה' ובאזהרה שהמלך עלול להביא שואה על העם. שמואל מינה את שאול שישמור על הסדר ומאידך גם יוכל להביאם למצב רוחני נעלה יותר.
הייחודיות שבעבודה זו הוא ההסבר אודות יכולת ההחלטה של מנהיגי ישראל להחליט על פי הוראה מגבוה ולא לפי ההבנה האנושית שנראית צודקת בתכלית ומעוגנת בחוקי התורה ולעיתים אף ברוח הקודש. שלושת הנושאים המובאים בעבודה קשורים למשה רבינו ומעמדו כנביא, ומביעים את הביטול שישנו למנהיג ישראל מול רצון ה'.
עבודת מחקר זו מבוססת בעיקרה על מדרש רבה ומדרש תנחומא, ספרי ופרשני המקרא: רש"י, רמב"ן, בעל הטורים, רד"ק, ספורנו וגם על ביאורי האחרונים בנושא. זווית מעניינת וייחודית מובעת בסדרת הספרים ליקוטי שיחות.

תוכן העניינים:
פרק א' - החלטת משה לשלוח מרגלים על אף שיתכן ערעור באמונה
סיבת שליחות המרגלים במדבר כהיענות לבקשת עם ישראל ותיאור המניע לבקשתם
הפן החיובי בשליחות המרגלים לכבוש את הארץ כפי שאינו בסתירה לביטחון בה'
תכונות המרגלים ומעמדם הציבורי כסיבה לביטחון משה כי יבצעו את השליחות כראוי
התייחסות שלילית של התורה והפרשנות למעשה המרגלים
תיווך המפרשים בצדדי הספק במטרת שליחות המרגלים
פרק ב' - הסכמת משה לבקשה להתיישב בעבר הירדן המזרחי למרות ההתנתקות מהעם
התיישבות השבטים בעבר הירדן המזרחי - כפתרון לבעיית המקנה
התיישבות בני חצי שבט המנשה בארץ הגלעד בשונה מבני גד וראובן
יישוב חבל ארץ המזרחי לירדן קשורה עם התיישבות בני ישראל בימות המשיח
ההיבט השלילי אודות נחלת בני גד וראובן בשונה מבני מנשה
ההיבט המנוגד על התיישבות בני ראובן, גד ומנשה והחלטתו של משה רבינו
פרק ג' - החלטת שמואל בבקשת בני ישראל למנות מלך כמאיסה בדבר ה' או כבקשה להתגלות מלכות ה'
המקור למצות מינוי מלך מהתורה והיחס אליו כמצות עשה
בקשת המינוי על ידי עם ישראל ותגובת שמואל הנביא לכך
המטרה החיובית במינוי המלך לצורך סמכות אחידה ואכיפת החוקים ולמען ביטול העם לה'
השלילה שבבקשת בני ישראל למינוי המלך בזמן שמואל
השוני בהתייחסות הפרשנים למצות מינוי המלך ולבקשת בני ישראל משמואל
החלטת שמואל כמנהיג עם ישראל נובעת מביטולו לאלוקות ומאהבה כנה לעם
סיכום ומסקנות
ביבליוגרפיה
נספח: תוצאות החלטת מנהיג שהלך על פי שיקול דעתו, בניגוד לדעת התורה
הקרבת הצאן על ידי שאול בניגוד להוראת שמואל
השארת זרעו של עמלק במלחמה בניגוד לדבר ה'

קטע מהעבודה:

נטילת הסיכון שבשילוח המרגלים לבקר ולתהות על קנקנה של ארץ ישראל, הינה פרי הכרעתו של משה רבינו בהיות בני ישראל במדבר. משה ראה כי העם מבקשים לבדוק את הארץ למרות שהובטח להם שהיא ארץ זבת חלב ודבש, בקשה שלא ניתן היה לסרב לה. לאחר התייעצות עם הקדוש ברוך הוא, נענה משה לבקשתם למרות שצפה את האפשרות לתוצאה שלילית מכך. שכן שליחות המרגלים אכן יכולה היתה להתבצע כראוי על פי התורה, ולהביא לידי תוצאות טובות(8).

תגים:

מנהיגות · משה · יהושע · ארץ ישראל · מרגלים · שמואל · מלך · מנהיג · מקרא · מנהיגות במקרא

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "שיקולי דעת המנהיג בקבלת החלטות מול דרישות חריגות של העם ", סמינריון אודות "שיקולי דעת המנהיג בקבלת החלטות מול דרישות חריגות של העם " או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.