היישום אינו מחובר לאינטרנט

שכר מנכ"לים וחברותיהם

עבודה מס' 068629

מחיר: 423.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: הקשר שבין שכר המנכ"לים למאפיינים שונים של החברות אותן הם מנהלים.

10,987 מילים ,16 מקורות ,2010

תקציר העבודה:

כיום, כמעט בכל החברות הציבוריות הגדולות המנכ"ל שכיר ואינו בעל החברה ובוודאי שלא בעל השליטה. עובדה זאת מעלה ביתר תוקף את בעיית הסוכן הידועה. אליבא דבעיה זו, האינטרסים של מנהלי החברה אינם בהכרח זהים לאלו של בעלי מניותיה ולעיתים רבות אף מנוגדים לה. בעוד שבעלי מניות החברה ירצו לראות את כספי החברה מושקעים עוד ומניבים רווחים, יעדיפו מנהלי החברה להשקיע אותם בטובות הנאה עצמיות כמו רכב, תנאים טובים וכדומה. בנוסף, מנקודת מבט בעלי המניות רווחים לטווח הארוך וסיכון נמוך עדיפים, בעוד מנהלי החברות יעדיפו הישגים ורווחים בטווח הקצר שכן תקופת כהונתם מוגבלת והם ירצו שהפירות יראו בזמנם ולא בזמן כהונת הבאים אחריהם.
על מנת לפתור דילמה זו התחילו בעלי המניות לחפש דרכים לקשירת שכר המנהלים לביצועי החברה, כך שביצועים טובים של החברה יהיו גם מטרתם של המנהלים. שתי דרכים עיקריות נמצאו לכך: בונוסים, ותשלום מבוסס מניות. בונוסים הינם תשלומים המבוצעים במזומן בסוף תקופה ע"פ החלטת הדירקטוריון ואינם כפופים לחוזה מחייב ו/או כללים כלשהם. תשלומים אלו מושפעים במובהק מיחסי ההנהלה-דירקטוריון. תשלום מבוסס מניות הינו במילים אחרות אופציות. מנכ"ל החברה מקבל חבילת אופציות בחינם כשערך תוספת המימוש שלהם הינו ערך המניה ביום קבלת האופציות והוא יכול לממש אותן לאחר זמן. לרוב, אופציות אלה חסומות לזמן מה, ע"מ למנוע מהמנכ"ל לממשן מייד לכשהמנייה תעלה ולנטרל בכך את כל הרעיון העומד מאחוריהן.
שני הדברים נועדו לגרום להנהלת החברה לפעול לטובת החברה. במידה והמנכ"ל יפעל לטובת החברה ויביא תוצאות, הוא יקבל בונוס במזומן - סוג של "פרס". ו/או אם ירצה המנכ"ל להשאיר את האופציות "בתוך הכסף" ואף להרוויח, הוא ישאף להעלות את ערך המנייה בבורסה - בדיוק מה שרוצים גם בעלי המניות.
כלים אלו, שהגיון רב בצידם, הביאו לגידול מטאורי, שאינו צפוי, בשכר המנהלים. עם השנים, כנראה במטרה להשאיר אצלם מנהלים טובים, דאגו בעלי המניות לפנק את מנהליהם בבונוסים שמנים ובחבילות אופציות ענקיות במקרים רבים על-אף תוצאות עלובות של ביצועי החברה וללא כל קשר לרמת תפקודם. המשבר הכלכלי האחרון שפרץ בשלהי 2008 העלה לתודעת הציבור את נושא השכר בעקבות מקרים לא מעטים של חברות ענק שקרסו או עמדו בפני קריסה, אך מנהליהן קיבלו שכר עצום (לדוגמא: רוברט ווילומסטד מנכ"ל AIG). שערוריות אלו העלו לדיון את נושא השכר ועוררו וויכוחים רבים אודות רגולציה של השכר כן או לא, כאשר מצדדי ההתערבות טענו שאין קשר בין השכר לביצועים.

בעבודתי בדקתי את הקשר בין שכר המנכ"ל, ותשלום מבוסס המניות לבין ביצועי חברה, ואת שכרו הכולל של המנכ"ל וגודל החברה ב- 64 חברות ישראליות.
המדגם מבוסס על 64 חברות ציבוריות הנסחרות במדד תל-אביב 100 בשנים 2006-2009 המייצגות תחומים שונים ורבים בפעילות המשק הישראלי. במדגם ישנן חברות נדל"ן, היי-טק, טכנולוגיה, תעשיה, בנקאות, פיננסים, מזון, חברות שירותים וכן קונצרנים רב תחומיים. הרשימה המקורית כללה את כל 100 החברות שבמדד זה על-בסיס "כלל פרטו" ולא חברות אקראיות. מרשימה זו הורדתי את החברות הדואליות המפרסמות את דוחותיהן לפי דרישות ה SEC ואינן מפרטות את שכר בכיריהן. חברות נוספות שהושמטו הינן חברות שדוחותיהן לא היו ניתנים להשגה, ו/או חברות בעלות מאפיינים חריגים.
הבדיקה נעשתה לשנים 2006-9 כאשר השמטתי את נתוני 2008.
נתוני החברות שנלקחו הם: שכר המנכ"ל, כשהוא מחולק לשכר בסיס ותגמולים; רווח נקי, המהווה את המדד העיקרי לביצועי חברה; סך נכסים; מחזור מכירות; רווח למניה, ותשואה על ההון העצמי.
נתוני החברות נלקחו מדוחות החברות וממקורות נוספים כגון: מערכת מאי"ה, אתר הרשות לניירות ערך; מערכת מגנ"א, אתר הבורסה לניירות ערך; יפעת הון דיסק; אתר כלכליסט; אתר Bizportal.
הבדיקה נעשתה באמצעות רגרסיה ליניארית בשיטת ה Enter, תוך שימוש בתוכנת SPSS, כאשר שכר המנכ"ל הינו המשתנה התלוי (משתנה מוסבר, X) בעוד שאר הנתונים הינם המשתנים הבלתי-תלויים (מסבירים, Y). הרגרסיה הורצה לכל שנה בנפרד, על-מנת לבדוק את הקשר בפרספקטיבה שנתית, וכן לכל שלוש השנים יחדיו, על-מנת לקבל תוצאות בראייה רחבה יותר. בכל פעם נבדק השכר מול משתנה מסביר אחד (רגרסיה חד משתנית) ומול כמה משתנים מסבירים (רגרסיה מרובה).

מהתוצאות עולה כי אכן הקשר בין השכר לביצועים הינו חלש יחסית, ובין התגמול לביצועים חלש מאד עד לא קיים, דבר המגבה את המצדדים בהתערבות חקיקתית. בנוגע לגודל החברה, נמצא כי הקשר בין השכר לגודל החברה די חזק ומובהק, ונובע, ככל הנראה, מכך שחברות גדולות יותר יכולות להרשות לעצמן יותר.

תוכן:
מבוא
ספרות ומחקרים קודמים
מטרת המחקר והשערותיו
מתודולוגיה
ממצאים:
שכר המנהלים וביצועיהן החשבונאיים של חברותיהם
הקשר בין שכר הבסיס לבין הרווח הנקי
הקשר שבין סה"כ השכר לבין הרווח הנקי
הקשר בין סה"כ השכר לבין הרווח למניה (EPS)
הקשר בין סה"כ השכר לבין התשואה להון (ROE)
הקשר בין סה"כ השכר לרווח הנקי, לרווח למנייה ולתשואה להון.
תגמול המנכ"ל וביצועיה החשבונאיים של החברה
הקשר בין התגמול לבין הרווח הנקי
הקשר בין תגמול לרווח למנייה (EPS)
הקשר בין תגמול המנהלים והתשואה להון (ROE)
הקשר בין תגמול המנהלים לרווח הנקי, לרווח למנייה ולתשואה להון
שכר המנהלים וגודל חברותיהם
הקשר בין שכר מנכ"ל לסך המאזן.
הקשר בין שכר המנכ"ל ומחזור המכירות
הקשר בין שכר המנכ"ל לבין שווי הנכסים ומחזור המכירות
שכר המנכ"ל וכלל מאפייני החברה

סיכום התוצאות ומסקנות
מגבלות המחקר
סיכום
ביבליוגרפיה
נספחים

קטע מהעבודה:

Shaw and Zhang (2010) מאוניברסיטת מיזורי בדקו האם ביצועי חברות קשורים לגובה שכר המנהלים באותן חברות או בלשונם: "האם פיצוי המנכ"לים מעניש אותם על ביצועים חלשים". במאמרם הם חולקים על ממצאי מחקר שנעשה ב- 2006. Leone et al (2006) טוען ששכר המנכ"לים רגיש הרבה יותר לביצועים גרועים מאשר לביצועים טובים, וזאת ככל כנראה כיוון ששכר המנהלים נקבע למפרע כפי שהסיק דכוב (2006).

תגים:

שכר מנהלים

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "שכר מנכ"לים וחברותיהם", סמינריון אודות "שכר מנכ"לים וחברותיהם" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.