היישום אינו מחובר לאינטרנט

ההיבט הכלכלי-חברתי בהתקוממות עממית

עבודה מס' 068625

מחיר: 483.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: אינתיפאדת אל אקצה כמקרה בוחן.

5,518 מילים ,18 מקורות ,2007

תקציר העבודה:

לא אחת, ההתקוממויות הפלסטיניות מנותחות מנקודת המוצא הפוליטית- חברתית של עם שנלחם על חירותו, כשלמימד הכלכלי ניתן משקל שולי. לעומת זאת, קיימת ספרות המציבה את הגורם הכלכלי במרכז, עד כדי כך ששאר הגורמים הופכים לשוליים או ללא רלוונטיים. בספרות זו, שיפור כלכלי מוביל לרגיעה, ואילו הרעה מובילה למרד. ספרות זו מסתייעת במישרין או בעקיפין, בשתי גישות תיאורטיות המסבירות פריצות מרידות: "גישת קו המינימום" ו"גישת הציפיות".
בעבודה זו ייבחן הגורם הכלכלי כגורם למרידה והתקוממות ואינתיפאדת אל אקצה תשמש כמקרה הבוחן לענייננו. אינתיפאדת אל אקצה החלה בהתקוממות המונים בשנת 2000, ובמהרה הובלה על ידי כוחות גרילה. בהערכת הגורם הכלכלי כגורם לאינתיפאדת אל אקצה תיבחן הרלוונטיות של שתי הגישות לניתוח הגורמים להתקוממות הפלסטינית, תוך בחינת מצבה של האוכלוסייה הפלסטינית שחיה ביהודה, בשומרון ובחבל עזה בסמוך לאינתיפאדה זו. מרכז הכובד, בניתוח הכלכלי לפרוץ ההתקוממויות, יושם על נושא התעסוקה בהקשר הכלכלי-חברתי. אי העסקה והעסקה מפלה ייבחנו כגורמים להצטרפות לאנשי הגרילה. יש לקחת בחשבון בעיות מתודולוגיות של איסוף נתונים ושוני בין נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ובין הלשכה הפלשתינית לסטטיסטיקה. שוני אשר נובע מפערים בהגדרות ובתפיסות העולם. אולם הגורם הכלכלי לא ייבחן לבדו. את המימד הכלכלי- חברתי באינתיפאדה השנייה ננסה להסביר כאן באמצעות מכלול גורמים, כלכליים ולא כלכליים.
נוסף על כך, ייבחן המימד של התועלתנות האישית על רקע "הלוגיקה של פעולה קולקטיבית" של החוקר אולסון. גישה זו תסביר את ההיגיון שמוצא האינדיבידואל בהצטרפותו לשורות האינתיפאדה, לרבות ההיגיון בפעולות ההתאבדות. דרך עיני האינדיבידואל יחברו יחד הגורם הכלכלי והגורמים האחרים לכדי פעולה המסבה לו תועלת אישית וכן תורמת למאמץ הלאומי.
בפרק הראשון יינתן בקצרה הרקע ההיסטורי של ההתקוממויות הפלשתיניות והרקע התיאורטי של 'גישת קו המינימום' ו'גישת הציפיות' המעמידות את הגורם הכלכלי במרכזן; בפרק השני תיבחן המציאות לאור התיאוריה תוך בחינת משקלו של הגורם הכלכלי באינתיפאדת אל אקצה. בפרק זה תוסבר גם מסגרת היחסים בין מדינת ישראל לשטחים, הסבר אשר מהווה את הרקע להתקוממות אשר קוראת תיגר על מסגרת התלות; בפרק השלישי, ייבחן מימד התעסוקה שהינו כאמור מרכיב עיקרי במימד הכלכלי; בפרק הרביעי תוסבר הלוגיקה של התאבדות שהינה פועל יוצא של המרכיב הכלכלי; בפרק החמישי והאחרון יוצגו הסיבות לאינתיפאדה שאינן בהכרח נובעות מהמרכיב הכלכלי אך שלובות בו. כך יוסבר לאורך העבודה ההיבט הכלכלי שלוב בזה החברתי כגורמים להתקוממות בכלל ולאינתיפאדת אל אקצה בפרט.

תוכן העניינים:
מבוא
פרק א'- רקע היסטורי ותיאורטי
פרק ב'- הגורם הכלכלי באינתיפאדת אל אקצה - בחינת המציאות לאור התיאוריה
פרק ג'- מימד התעסוקה
פרק ד'- הלוגיקה של ההתאבדות
פרק ה'- הסיבות לאינתיפאדה
סיכום
רשימה ביבליוגרפית
נספחים

קטע מהעבודה:

לילה פארשק מתחילה את תיאור התמונה הכלכלית, טרום האינתיפאדה, ב- 1993, הסכמי אוסלו. הסכמי אוסלו, קידמו לכאורה, את המצב הכלכלי בשטחים הפלסטינים, רצועת עזה והגדה המערבית. פארשק מציגה נתונים אודות ימי סגר, שיעור הלא מועסקים, ושיעור המועסקים בשטחי ישראל. מנתונים אלה עולה כי ישנה מגמה חיובית הנמשכת מ-1995 עד 1999. שיעור הלא מועסקים יורד, בהתאמה ישנם יותר פלסטינים המועסקים בשטחי ישראל וימי הסגר מתמעטים(4). כמו כן פארשק חושפת כי אינתיפאדת אל אקצה החלה לאחר תחילת ההתגברות על המיתון. דווקא ב-1999, סמוך לפרוץ האינתיפאדה, התוצר המקומי הגולמי גדל באופן משמעותי (עליה של 6.1%).

תגים:

פלסטין · התקוממות · ישראל · אל אקצה · כלכלה · אינתיפאדה · מרד · טרור · כלכלה · מזרחנות

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "ההיבט הכלכלי-חברתי בהתקוממות עממית", סמינריון אודות "ההיבט הכלכלי-חברתי בהתקוממות עממית" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.