היישום אינו מחובר לאינטרנט

הבדלי מין בהתנהגות תוקפנית בבית הספר

עבודה מס' 068581

מחיר: 483.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירת ספרות ומחקרים.

12,369 מילים ,30 מקורות ,2009

תקציר העבודה:

התפיסה בישראל הנה כי אלימות בני נוער היא תופעה שניזונה מתרבות אלימה של החברה הישראלית. כפי שראינו בעבודה, להגדרת האלימות כמה אלמנטים ורוב ההגדרות מתייחסות לפגיעה ממשית בזולת; פגיעה פיזית (הכאה, דחיפה, בעיטה ופגיעה בנשק), פגיעה מילולית (קללה, העלבה ואיום) או פגיעה חברתית הנחשבת גם לעקיפה (רכילות, נידוי, חרם והפצת שמועות). התנהגות תוקפנית, הצקה ובריונות הינם מושגים שמתארים פעולות דומות לפעולות האלימות, אך שבמוקד המושג תוקפנות נמצא היחיד, ובמוקד המושג אלימות נמצאת החברה. הצקה ובריונות מתאפיינות בכך שתלמיד דומיננטי וחזק, מפגין פעולות שליליות חוזרות ונשנות, המכוונות ישירות לפגיעה בתלמיד שהוא פחות דומיננטי.

בעבודה ראינו, כי ההתנהגות התוקפנית ובעיקר הפיזית יורדת עם הגיל אצל שני המינים. נמצא כי שיעורי האלימות הגבוהים ביותר בקרב בני נוער הנם בגיל ההתבגרות בשל הפרשה מוגברת של הורמונים אצל שני המינים. הבנים תוקפניים יותר מאשר הבנות מפני שהורמוני המין הזכריים משפיעים על ההתנהגות התוקפנית, ואולם הורמוני המין הנשיים משפיעים על תגובות רגשיות של עצבות ודיכאון. כנראה קיים הבדל בין המינים במאפייני האלימות הכללית שרובם נובעים מתהליך חיברות שונה. הציפיה השונה של החברה (מורים, הורים, כלי התקשורת וספרי הלימוד וכו') משני המינים מחזקת התנהוגיות מסוימות אצל בנים שנחשבות לא מקובלות אצל הבנות ולהפך. מגברים, החברה מצפה לביטחון עצמי, תוקפנות, הרפתקנות ותחרותיות, אך מנשים מצפה לרגישות, פגיעות, פסיביות ועדינות. בשל תהליך החיברות הנ"ל, הבנים לומדים התנהגויות "גבריות" והבנות לומדות התנהגויות "נשיות", וזה יוצר הבדלי מין באלימות.
בעבודה עסקנו בהבדלים בביטויי האלימות בין בנים לבנות בכלל ובביה"ס בפרט.

תוכן העניינים
פרק ראשון: תוקפנות: הגדרה, מימדים, תפוצה
א. הגדרה
ב. טיפוסי תוקפנות
ג. נתונים ומגמות
ד. היבט התפתחותי

פרק שני: הסברים תיאורטיים: גישות תיאורטיות לגילויי אלימות
א. רקע
ב. תיאוריות המתח והתסכול
ג. תיאוריות התיוג, הפיקוח והקונפליקט החברתי (הגישה הסוציולוגית)
ד. הגישה הביולוגית
ה. התיאוריה הפסיכואנליטית
ו. תיאורית הלמידה החברתית
ז. תאוריית הקוגניציה החברתית (תאוריית התסריט)
ח. גישה אקולוגית
ט. גישה אקלקטית

פרק שלישי: הבדלים בין המינים בתוקפנות: ממצאים אמפיריים
א. רקע
ב. מחקרים בעולם
ג. מחקרים בישראל
ד. מחקרים על אלימות ישירה, עקיפה, פיזית ומילולית
ה. מחקרים על הקשר בין אלימות בבית ספר לבין אלימות בבית וצפיה בטליויזיה
ו. סכום הממצאים

פרק רביעי: גישות תיאורטיות להסבר ההבדלים
א. רקע
ב. הסברים של התיאוריה החברתית
ג. הגישה החברתית תרבותית והתפקיד החברתי
ד. גישת הגדילה הפיזית ורכישת השפה
ה. הגישה הביולוגית והסוציו-ביולוגית
ו. הבנים מושפעים יותר מהבנות ממצוקה סביבתית
ז. גישת הזכר הלוחם והברירה המינית

פרק חמישי: התערבויות פסיכו חינוכיות לטיפול באלימות
א. רקע
ב. התערבויות מערכתיות
ג. שיפור האקלים החינוכי
ד. הכשרה מקצועית, ופרקטיקות של תיווך
ה. התמודדות פרטנית-אינדיוידואלית
ו. איך לפעול בעת אלימות
סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

להגדרת האלימות חשיבות רבה שכן היא משמשת בסיס לתיאור התופעה ולמדידת שכיחותה. מספר ההגדרות לאלימות רב, אולם ברוב ההגדרות מודגשים שני אלמנטים: כפייה וכח. במילון אבן שושן מוגדרת האלימות כך: "כפייה בכח בגופו, ברכושו או בנפשו של האדם" (ברקאי, 2003, עמ' 7). לאלימות הגדרות רבות, תלוי בנקודת ראות המגדיר (בר דוד, 2000, עמ' 2). כפי שמופיע במחקרה של למיש (למיש, 2002; בתוך כספי, 2003; עמ' 2), הגדרת המונח אינה ברורה ואינה חד-משמעית, ואפשר למצוא לו מגוון רחב של הגדרות. לדוגמה, יש המכלילים תחת המונח 'אלימות' - כל אירוע גלוי, ברור וחד-משמעי של אלימות פיזית; פציעה, הריגה או איומים בהריגה, בכל הקשר. בקרב חוקרים אין תמימות דעים לגבי הגדרת תופעת האלימות: ישנן הגדרות כלליות יותר וישנן ספציפיות יותר (בר דוד, 2000, עמ' 3).

תגים:

אלימות · הבדלי מגדר · נוער · מתבגרים · גיל ההתבגרות · תוקפנות

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הבדלי מין בהתנהגות תוקפנית בבית הספר", סמינריון אודות "הבדלי מין בהתנהגות תוקפנית בבית הספר" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.