היישום אינו מחובר לאינטרנט

הבדלי אלימות בין המינים

עבודה מס' 062862

מחיר: 300.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: הבדל בין המינים במאפייני האלימות באופן כללי ובביה"ס ודרכי טיפול בנושא.

4,846 מילים ,17 מקורות ,2004

תקציר העבודה:

בשנים האחרונות חלה החרפה במימדי האלימות של בני הנוער בארץ ובעולם. בארץ היו מקרי תקיפות של נערים ע"י חבריהם, מקרי אלימות שיטתית וקבוצתית. מקרים רבים כמו האונס בקיבוץ שמרת ורצח נהג המונית דרק רוט בישראל ומקרי רצח של תלמידים ומורים בבי"ס בעולם זעזעו את העולם כולו. למניעי האלימות הסברים רבים ושונים. תיאוריות ביולוגיות טוענות כי מרכיבי האלימות תלויים בגורמים גנטיים, פסיכולוגים חברתיים טוענים שזו
התנהגות נלמדת ע"י צפייה במודלים אותם מחקים. היימן ופרון (1998) אף התייחסו לביטויי האלימות בהקשר ביה"ס וטענו כי השפעת דמות שלילית (בגילויי הצקה, אלימות מילולית וכו') של מורה מסוים כמודל מהווה הצדקה לגילוי אלימות בקרב התלמידים. פסיכולוגים קוגניטיביים סבורים שאלימות מתפתחת מהדרך שבה רואה האדם את עולמו, מפרש אותו וכן מחוויותיו הקודמות. לפי הפסיכואנליזה, אגרסיביות היא דחף טבעי, היוצרת לחץ פנימי וחייבת למצוא פורקן, האדם לומד לרסן ולנתב דחפים אלו עם התבגרותו בדרכים המקובלות בחברה, גישה אחרת אומרת שהאגרסיביות היא תגובה לדחפים שלא מוצאים פורקן (בתוך: גוטליב, 2002). לורנץ (1981) טען כי לאדם נטייה מולדת לתוקפנות ושאכלוס היתר על פני כדור הארץ משפיע על הגברת האלימות בשל השמירה של האדם על מרחב החיים שלו. הובס טען כי כל אדם דואג לטובתו האישית ועל כן פגיעה בזולת היא בלתי נמנעת. ויקטור פרנקל טען כי בבסיס עבריינות הנוער עומדת בעיית ה"ריק הקיומי" שזהו תסכול לנוכח תחושת ריקנות והיעדר משמעות לחיים. לפי רוג'רס (1980) אי ההלימה בין ה"אני" הריאלי ל"אני" האידיאלי מחריפים את הקונפליקט הפנימי ומגבירים את גילויי האלימות. תיאוריות סוציולוגיות טוענות כי המבנה החברתי יוצר מצבים שמעלים את ההסתברות לגילוי אלימות (בתוך: צפרני, 2000).
גם הגדרת ה"אלימות" הנה משימה לא פשוטה ואף מסובכת ותלויה בנקודת ראותו של המגדיר.
אמיר (1982), למשל, מגדיר כך: "אלימות היא בד"כ שימוש (ואיום בשימוש) בלתי חוקי, בלתי מוצדק ומיותר בכוח, לצורך פגיעה באנשים או ברכוש" (בתוך: ברומברג, עמ' 1994 7,). הגדרה אחרת: "אלימות היא כל התנהגות שמפעילה כוח וטרור ופוגעת גופנית או נפשית בצד השני באופן קבוע ומתמשך, או באופן חד פעמי. בהתנהגות האלימה יש "תוקף" ויש "קורבן" (לב ארי וולניץ, עמ' 1992 11,). ווילר (1968), אלימות כהתנהגות הרסנית, כוללת הרס פיזי של אדם או של רכוש, והיא יכולה להיות קולקטיבית או אינדיבידואלית, בכוונה או בלי כוונה, מוצדקת או לא ולעיתים אף כוללת הרס פסיכולוגי ושלילת זכויות הפרט. ברקוביץ (1962) הגדירה אלימות כהתנהגות שמטרתה לפגוע באובייקט מסויים. יש כאלה המדגישים בהגדרה את תוצאות
ההתנהגות, כוונותיה ומשמעויותיה כמו: ריץ' (1982) שהגדיר אלימות כפעולה כוחנית מהירה וקיצונית שגורמת לפגיעה או סבל פיזי לאנשים או לחיות. ברון (1977), הגדיר אלימות כהתנהגות שמטרתה פגיעה באדם או גרימת נזק לאדם, שיש לו מוטיבציה להימנע מהתנהגות זו (בתוך: בר דוד, 1999). ניתן לראות כי להסברי האלימות והגדרתה גורמים רבים ושונים המתייחסים באופן אחר לתופעה. יחד עם הגדרות אלו קיימת גם הבחנה בין סוגי האלימות השונים: אלירם (1982) הבחין בשלושה סוגי אלימות. הסוג הראשון, אלימות תגובתית - זוהי התנהגות אלימה של כאלה שאינם בהכרח אלימים באישיותם אך הסיטואציה עוררה בהם תגובה אלימה. סוג שני,
האלימות האינסטרומנטאלית, זוהי התנהגות אלימה שמשמשת כלי לסיפוק צרכים כשהדרך הלגיטימית חסומה, והסוג השלישי הינו אלימות לשמה - אנשים בעלי בעיות רגשיות ונוירולוגיות או שמודל ההזדהות שלהם הפגין התנהגות אלימה וכך הפכו לאלימים כתוצר של הסביבה (לאלו, 2002).
עד כה הגדרתי את האלימות באופן כללי כפי שגם אעסוק במאפייניה בפרק הראשון בעבודתי תוך ביצוע הבחנה בין בנים לבנות. יחד עם זאת אעסוק במאפייני האלימות בביה"ס בפרק השני תוך התייחסות גם כאן להבדל בין המינים, ואסיים בדרכי טיפול. לאורך כל העבודה אביא גם נתונים סטטיסטיים בנושא. בשל העיסוק גם בתחום ביה"ס בעבודה אגדיר תחילה מהו ביה"ס ולאחר מכן את ביטויי האלימות בביה"ס באופן כללי.
"ביה"ס הנו מוסד שבו מקנים השכלה כללית או מקצועית. השם מקובל בעיקר למוסד לחינוכם של ילדים בגיל שבין 6 ל18-. מערכת בתיה"ס בישראל נחלקת ברובד האופקי לביה"ס יסודיים, חטיבת ביניים ולבתיה"ס על יסודי (תיכון), מבחינת הדגש בנושאי הלימוד נחלקת מערכת החינוך לבתיה"ס עיוניים, מקצועיים ומקיפים" (שחם, עמ' 1995 91,). אם כך, מהי האלימות בביה"ס? כפי שהוגדר בשאלון הבינלאומי לנושא אלימות, האלימות הנה כזו המתרחשת בין כותלי ביה"ס ומבוצעת ע"י תלמיד או קבוצת תלמידים. האלימות באה לידי ביטוי בהצקה, הטרדה או בריונות דהינו עשיית דברים לא נעימים או פגיעה בתלמיד, כאשר מרגיזים בכוונה באופן פוגע כולל דחיפות ומכות אך אין הכוונה למאורע המתרחש בין שני תלמידים בעלי כוחות שווים. בנוסף, כלולים בהתנהגות האלימה מעשים של לקיחת כסף או חפצים בכוח, תוך איום לשימוש בכוח, גנבה, קבלת מכה, סטירה, דחיפה, פגיעה באמצעות מקל, סכין או כלי נשק אחר וונדליזם (הראל, קני ורהב, 1994).

תוכן העניינים:
מבוא
פרק 1 - הבדלים בין המינים במאפייני האלימות הכללית
פרק 2 - הבדלים בין המינים במאפייני האלימות בביה"ס
פרק 3 - דרכי טיפול - כללי
סיכום
ביבליוגרפיה

מקורות:

בנבנישתי, ר', זעירא, ע' ואסטור, ר' (1999). אלימות במערכת החינוך. תמצית דו"ח מחקר.
ברגמן, ז' (1987). שיקולים התפתחותיים בהתערבות טיפולית-פסיכולוגית בגיל הילדות. מתוך:לסט, א' (עורך), עבודה פסיכולוגית בבית הספר. ירושלים: הוצאת האוניברסיטה העברית.
בר דוד, ר' (1999). היבט אינטגרטיבי על תופעת האלימות בבית הספר. חיבור לשם קבלת התואר "דוקטור לפילוסופיה", המחלקה לקרימינולוגיה, רמת גן.
ברומברג, א' (1994). אלימות ובעיות משמעת בבית הספר. ירושלים: הוצאת מכון הנריטה סאלד.
גוטליב, ד' (2002). אלימות ילדים ונוער: היבטים פסיכולוגיים וחברתיים. מתוך: דייויס, י' (עורך), רפואה ומשפט, 27. קרית חיים: הוצאת האגודה לרפואה ומשפט בישראל, עמ' 166-159.
גומפל, ת' (2002). הרהורים על אלימות בבתי הספר: גורמים ועקרונות התמודדות. מתוך: המנחם,א' (עורך), מפגש לעבודה חינוכית סוציאלית, 16. ירושלים: הוצאת עמותת אפש"ר.
הורוביץ, ת' (2000). אלימות כתופעה אנטי חברתית תיאוריה ומעשה. ירושלים: הוצאת מכון הנרייטה סאלד.
הראל, י', קני, ד' ורהב ג' ( 1994). נוער בישראל: רווחה חברתית, בריאות והתנהגויות סיכון במבט בינלאומי. ירושלים: הוצאת המרכז לילדים ולנוער גו'ינט - מכון ברוקדייל והמגמה לסוציולוגיה. של הבריאות אוניברסיטת בר אילן.
הראל, י', קני, ד' ורהב, ג' (1997). נוער בישראל: רווחה חברתית, בריאות והתנהגויות סיכון במבטבינלאומי. ירושלים: הוצאת המרכז לילדים ולנוער גו'ינט - מכון ברוקדייל והמגמה לסוציולוגיה. של הבריאות אוניברסיטת בר אילן.
לאלו, א' (2002). גם זו דרך: מהשדה אל המטה במאבק באלימות בבתי ספר בהרצליה. ירושלים:הוצאת המכון לחקר הטיפוח בחינוך.
לב ארי, ר' וולניץ, ב' (1992). אלימות במערכת החינוך. תל אביב: הוצאת נעמת והסתדרות המורים.
סלע-שיוביץ, ר' (1999). תפיסת בני נוער את הווידאו-קליפים כגורם המשפיע על התנהגות אלימה של בני נוער. מתוך: המנחם, א' וקלאס, ע' (עורכים), מפגש לעבודה חינוכית סוציאלית, 13-12. ירושלים: הוצאת עמותת אפש"ר, עמ' 45-27.
צפרני, א' (2000). שורשי האלימות בראי התיאוריות השונות ושימוש אקלקטי בכיווני ההתמודדות הנגזרים מהן. מתוך: מקרא ועיון, 77. הוצאת אורט ישראל, עמ' 15-5.
רונאל, נ', שרעבי, ד' ועידן, ט' (2001). חיזור אלים בקרב תלמידי תיכון בישראל - מחקר חלוץ.מתוך: אהרוני, ח' וקלאוס, ע' (עורכים), מפגש לעבודה חינוכית סוציאלית, 15. ירושלים: הוצאת עמותת אפש"ר, עמ' 120-105.
שחם, ד' (1995). בית ספר. לקסיקון אנציקלופדי חדש. הוצאת: ספריית הפועלים, ספרי חמד,ידיעות אחרונות, עמ' 91.
שחר, ר' ואביבי, נ' (2001). חיזור אלים בגיל הנעורים. מתוך: קרניאל, צ' וברתנא, א' (עורכים),החינוך וסביבו, כג'. הוצאת מכללת סמינר הקיבוצים, עמ' 137-107.
שיפמן, מ"ד (1978). סוציולוגיה של בית הספר. ירושלים: הוצאת אקדמון.

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הבדלי אלימות בין המינים", סמינריון אודות "הבדלי אלימות בין המינים" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.