היישום אינו מחובר לאינטרנט

הורות גאה בראי המציאות

עבודה מס' 068516

מחיר: 277.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: התפתחות ילדים במשפחות הומו-לסביות

3,392 מילים ,15 מקורות ,2010

תקציר העבודה:

אומרים שמשפחה לא בוחרים. ואכן, בחברה המודרנית של ימינו מהווה מוסד המשפחה את אחד המוסדות העיקריים בהם מאורגנות נורמות חברתיות לצורך שימורם של ערכים חברתיים. משפחות נורמטיביות נתפסות כמבוססות על המודל הקלאסי - זוג הורים משני המינים המגדלים את ילדיהם הביולוגיים. אולם, במציאות חיינו, משפחות רבות אינן עונות להגדרה זו. השייכות הגנטית, שקבעה את ההורות, מעורערת כיום עקב ההתקדמות הטכנולוגית, המאפשרת דרכים אלטרנטיביות ליצירת צאצאים: פונדקאות, הפריה חוץ גופית, הזרעה ועוד. מגמות אלה יוצרות מציאות חדשה: שיעור המשפחות המורכבות עולה בהתמדה והאפשרות להפוך להורים באמצעות אימוץ או טכנולוגיות פריון פתוחה גם בפני הורים חד-מיניים. משקל הביולוגיה בהגדרת ההורות פחת וכתוצאה מכך, הגבולות של ההגדרה מה היא משפחה עולים לדיון הציבורי.
במדינת ישראל קיימות מאות משפחות הומו-לסביות המגדלות ילדים. בעולם הסובב- מאות אלפים. ואף על פי כן, חלק גדול מהציבור מתייחס להורות ההומו-לסבית כאל תעלומה במקרה הטוב, וכאל נבלה במקרה הרע. סטריאוטיפ מסורתי רווח לגבי הקהילה ההומו-לסבית הוא שהיא חיה חיים שאינם עולים בד בבד עם מוסד המשפחה והמחויבויות הכרוכות בכך. אולם, נשים לסביות וגברים הומוסקסואלים אכן משתייכים, משתתפים, ויוצרים משפחות. הומוסקסואלים ולסביות יכולים להפוך להורים בדרכים שונות: ילדים ממערכות יחסים הטרוסקסואליות, הזרעה מלאכותית, אימוץ והורות ביולוגית משותפת ללא יחסי זוגיות. יש שמגדלים את ילדיהם בעצמם, יש עם בן זוג מאותו מין ויש במשמורת משותפת עם ההורה השני.
ההתנגדות למשפחה החד-מינית ולהורות ההומו-לסבית, נובעת במקרים רבים מהתנגדות וסלידה מההומוסקסואליות עצמה. במקומות רבים ברחבי העולם, היות אדם הומוסקסואל או לסבית נתפס כעיוות. הומוסקסואליות נחשבת לחטא או מחלה, סטייה חברתית או אידיאולוגית. הדיכוי עמו מתמודדים הומוסקסואלים ולסביות נעשה בגלוי, מוגן בלהט בשם התרבות, הדת, המוסר או הבריאות הציבורית ומתופעל על ידי אמצעים חוקיים. אנשי מקצוע מסוימים אינם מכירים בהוצאת ההומוסקסואליות מרשימת ההפרעות ותופסים צעד זה כשינוי שנגרם בשל לחצים פוליטיים. התיוג הפסיכולוגי כשלעצמו מטיל צל על ההתייחסות למסוגלות של הומוסקסואלים ולסביות לתפקד כהורים.
במקרים רבים להתנגדות זו יש רקע תיאולוגי. בישראל למשל, המדיניות כנגד משפחות חד-מיניות משקפת תפיסות וערכים דתיים נחרצים, וכל שינוי בסטטוס של בני הקהילה נחווה כפגיעה באופייה היהודי של מדינת ישראל. לא מפתיע אם כן, שבמדינות בהן מתקיימת הפרדה ברורה בין דת ומדינה, יש נכונות רבה יותר לדון בנושא ההורות החד-מינית ואף לתבוע שינויי מדיניות.
ההתנגדות להורות ההומו-לסבית מושתתת גם על התיאוריות ההתפתחותיות, על פיהן לאב ולאם תפקידים קריטיים, שאינם ניתנים להחלפה. תפקידה של האם בכל התיאוריות חשוב במיוחד, ולפיכך משפחה חד-מינית נטולת אם, נתפסת כמכשלה גדולה בהתפתחותו של הילד. במקרים של אמהות לסביות, מניחים שהעדר אב יעלה את הסיכויים לבלבול מגדרי ולהתנהגות מגדרית פחות מקובלת, ויש המניחים שלסביות פחות יציבות נפשית ופחות כשירות לתפקד כאמהות.

ככל שמתרחבת התופעה של משפחות הומו-לסביות, מתרבים השואלים בקהילה ומחוצה לה: האם התפתחותם של ילדים להומואים ולסביות נפגמת בעקבות מציאות החיים לתוכה הם נולדים? רבים סוברים שהתשובה לשאלה זו היא בהחלט כן. אולם, המציאות המחקרית מספקת תשובות אחרות ולעיתים מפתיעות. עבודה זו מטרתה להעלות לדיון את נושא ההורות ההומו- לסבית, תוך בחינת ממצאי המחקרים על התפתחותם של ילדים במשפחות חד-מיניות ועל רווחתם. הפרק הראשון יסקור את הרקע התיאורטי לצמיחת התופעה של הורות הומו-לסבית ויציג בקצרה את המחקר והתיאוריות בתחום. הפרק השני יעסוק בהתפתחות הילד מבחינת אספקטים אישיותיים, הפרק השלישי יעסוק במצבו החברתי, והפרק הרביעי ידון אודות ההשפעה על נטיותיו המיניות והמגדריות. הממצאים שיוצגו בעבודה זו מבוססים בעיקרם על מחקרים מדעיים, פרסומים ועמדות של גופים רשמיים ומאמרים שונים שנכתבו בנושא, כל זאת על מנת לבחון את האמונות הרווחות ביחס למדע האמפירי.

ראשי פרקים:
מבוא
פרק א - הורות הומו לסבית - רקע תיאורטי
פרק ב - אספקטים אישיותיים בהתפתחותם של ילדים במשפחות חד- מיניות
פרק ג - התפתחות חברתית של ילדים במשפחות חד- מיניות
פרק ד - התפתחות זהותם המינית והמגדרית של ילדים במשפחות חד- מיניות
סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

התופעה של זוגות הומוסקסואלים ולסביות מוצהרים ה"יוצאים מהארון" החלה כבר בשנות החמישים של המאה העשרים. תהליך זה הביא להיווצרותן של צורות משפחה חדשות, ובכללן משפחות "חד-מיניות". מספר הולך וגדל של הומוסקסואלים, ובמיוחד זוגות לסביים, בוחרים להיות הורים בעזרת מגוון שיטות, הכוללות הפריה מלאכותית, אימוץ, הורות משותפת ופונדקאות(1). הצמיחה במספר המשפחות הללו במערב היא תולדה של שינויים חברתיים רחבים, ובראשם "תנועת השחרור הגיית" (Gay Liberation), שקמה בראשית שנות השבעים של המאה העשרים. חזון השינוי של התנועה כלל את שחרור הפוטנציאל הביסקסואלי בכל בני האדם, ביטול תפקידי המין ופירוק מוסד המשפחה המסורתי, שנתפס כדכאני (2).

תגים:

קוויר · התפתחות ילדים · הורות גאה · משפחה חדשה · הומופוביה · לסביות · הומוסקסואלים · הומואים · הורים

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הורות גאה בראי המציאות", סמינריון אודות "הורות גאה בראי המציאות" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.