היישום אינו מחובר לאינטרנט

"רחם בשירות המדינה"

עבודה מס' 068515

מחיר: 277.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: מדיניות הילודה בישראל כאמצעי פוליטי.

8,129 מילים ,11 מקורות ,2008

תקציר העבודה:

ישנו מיעוט של נושאים בשיח הציבורי, אשר הדיון בהם מקיף ומוביל למחוזות שונים ומשונים, ואחד מהם הוא העיסוק בנושא הדמוגרפי. הויכוח סביב שאלת "השד הדמוגרפי" בישראל נמצא בתנופה מתמדת בדיון הציבורי של תקופתנו. התקשורת הכתובה והאלקטרונית שופעת דעות וביקורות על "הסכנה הדמוגרפית" המאיימת על ישראל כמדינה יהודית, בעקבות מאזן האוכלוסייה שצפוי, על פי התחזיות, לנטות לטובת האוכלוסייה הערבית בתוך פחות משני עשורים.
הויכוח הדמוגרפי מתחולל על רקע הנתונים הסטטיסטיים המנתחים את התפלגות הקבוצות האתניות המגוונות מהן מורכבת אוכלוסיית ישראל. מדינת ישראל נודעת כמדינה מערבית מפותחת, אך במאפייני גידול האוכלוסייה היא שונה ממרבית מדינות העולם המפותח.

אחת הזירות המרתקות לבחינת הניהול הממשלתי של הגוף הפורה הן טכנולוגיות הפריון החדשות, שכן הן הפכו במהלך העשורים האחרונים למושאם השנוי במחלוקת של מחוקקים כלכלנים, משפטנים ואנשי דת ברחבי העולם. טכנולוגיות אלה הפכו נפוצות מאוד במדינת ישראל, עד כדי כך שהפכו אותה למעצמת פריון בקנה מידה עולמי. שני מימדים נוספים שאי אפשר להפריז בחשיבותם מתגלים כמהותיים להבנת הפוליטיקה של פריון וילודה - המימד הגופני והמימד המגדרי. מטאפורות כמו "אמא מולדת", "הרחם הלאומי" או "המאבק על הרחם" חושפות למעשה את קווי המתאר של פרקטיקות רגולטיביות המקבעות זה בתוך זה את הגוף הנשי ואת הגוף הפוליטי הלאומי.

עבודה זו מטרתה לדון בוויכוח הישראלי העכשווי על דמוגרפיה, אזרחות ומגדר. בכוונתי להעלות את נושא השימוש הנעשה על ידי מדינות וקהילות בגוף האישה כיעד דמוגרפי, תוך הצגת סוגי מדיניות הילודה הנהוגים בישראל. כמו כן, העבודה תציג את הרכבה הדמוגרפי של מדינת ישראל ותבחן את מדיניותה לעידוד ילודה יהודית באספקלריה של זכויות נשים ומיעוטים. בתוך כך, שאלת המחקר עמה אבקש להתמודד היא: האם מדיניות דמוגרפית לעידוד ילודה יהודית ולשימוש ברחם הנשי ככלי במאבק הלאומי מהווה אמצעי ראוי להשגת התכלית האמורה?
השערתי היא, כי על אף ששמירה על רוב יהודי מוגדרת כתכלית ראויה לשמירת ערכיה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, הרי שנקיטת מדיניות של עידוד ילודה יהודית, מלבד העובדה שהיא מפלה בין אזרחי המדינה על בסיס מוצאם הלאומי, משעתקת את תפקידן של נשים כנשאיות של הקולקטיב ואף פוגעת בזכותן על גופן.
בחלקה הראשון סוקרת העבודה את הרכבה הדמוגרפי של מדינת ישראל, מאפייני גידול האוכלוסייה שלה והצפוי לה מבחינה דמוגרפית. הניתוחים המובאים בפרק זה מתבססים על נתונים שהתפרסמו על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, ועל ניתוחים שהופיעו בחוברת "ישראל 207-2020 - על דמוגרפיה וצפיפות", בהוצאת אוניברסיטת חיפה. נתונים אלה נתנו לי אפשרות לבנות מדד המצביע על "השד הדמוגרפי" בהקשר של הקונפליקט הערבי-ישראלי.
הפרק השני יעסוק באינטרס הלאומי של עידוד הילודה, ויציג את הניהול החברתי של טכנולוגיות פריון בישראל, הידועה כמקרה ייחודי של שימוש מרובה, הגבוה ביותר בעולם, בטכנולוגיות עזר לפריון. הפרק השלישי ייבחן את בעיית הגדרתה של ישראל כדמוקרטיה אתנית, ובהקשר זה ידון בשאלה: האם העובדה שישראל מגדירה עצמה כמדינת לאום אתנית מקנה לה זכות לנקוט במדיניות ילודה שונה כלפי אוכלוסיות שונות. הפרק השלישי ידון במעמדה של האישה בישראל במובן של אזרחות, אמהות והקשר ביניהם.
בעבודה זו בחרתי להתמקד דווקא במקרה המחקר הישראלי, שכן הוא ידוע כמי תרם תרומה חשובה לגיבוש התיאוריות על הקשרים שבין דמוגרפיה, לאומיות, קונפליקטים אתנו-לאומיים ויחסי מגדר. מחקרים ביקורתיים רבים כבר הסבו את תשומת הלב להשלכות המגדריות החשובות של הפוליטיקה הדמוגרפית הלאומית, כלומר - לכך שבהקשר של אתנו-לאומיות יהודית חזקה, גופן של נשים נחשב ל"רחם לאומי", ומעמדן בחברה מוכפף לתרומתן הלאומית לגידול האוכלוסייה היהודית.

ראשי פרקים:
מבוא
פרק א': הויכוח על הדמוגרפיה בארץ ישראל
- מאפייני גידול האוכלוסייה בישראל
* מגמות דמוגרפיות בקרב האוכלוסייה הערבית
* מגמות דמוגרפיות בקרב האוכלוסייה היהודית
- "האיום הדמוגרפי" בהקשר של הקונפליקט הערבי-יהודי
פרק ב': "הגוף הפורה" כאובייקט פוליטי
- מדיניות ילודה כאמצעי פוליטי
- הניהול החברתי של טכנולוגיות פריון בישראל
פרק ג': ישראל כמדינת לאום אתנית
- אי שוויון בין קבוצות לאומיות לקבוצות "חוץ-לאומיות"
- מדיניות דמוגרפית כבסיס לגזענות

פרק ד': אמהות ואזרחות בישראל
- מדינת כל אזרחיותיה?
- עקרון השוויון בין המינים
- עבודת האמהות

סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

אזור המזרח התיכון ככלל מתאפיין בריבוי טבעי גבוה, שעומד על 2.4-3.3 אחוזים, והוא למעשה מהגבוהים בעולם. במדינת ישראל הקטנה והצפופה מתרחשים כל התהליכים הדמוגרפיים בקצב מהיר ביותר, וניתן לראות איך בתוך עשור מתחוללים שינויים עצומים, בעלי השפעה גורפת בכל תחומי החיים. אין זה פלא, אם כך, שכיום נעשה המושג "האיום הדמוגרפי" נפוץ ומקובל לתיאור המציאות בתחום חקר אוכלוסיית ישראל. (3)

תגים:

נשים ולאומיות · מדיניות ילודה · דמוגרפיה · אמהות · ישראל · פמיניזם · מיעוטים · אי שוויון · אפליה · גזענות · ערביי ישראל · ערבים · מוסר

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא ""רחם בשירות המדינה"", סמינריון אודות ""רחם בשירות המדינה"" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.