היישום אינו מחובר לאינטרנט

יחסי-החוץ של הודו ופקיסטן בתקופת המלחמה הקרה

עבודה מס' 068366

מחיר: 362.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: הגורמים שהובילו להכרזת המלחמה של הודו על פקיסטן ב-4 בדצמבר 1971

4,984 מילים ,24 מקורות ,2010

תקציר העבודה:

מלחמת הודו-פקיסטן השלישית, "מלחמת ארבעה-עשרה הימים", התנהלה על אדמת מזרח פקיסטן בין התאריכים ה-3 ל-17 בדצמבר 1971. על פי הערכות עלתה המלחמה לצדדים בכ-9000 חיילים פקיסטנים לצד כ-2500 חיילים הודים. זאת מבלי להזכיר את האסון ההומניטארי שהותירה מלחמת האזרחים שקדמה למערכה הצבאית. מאומדנים שונים נראה כי במהלך מלחמת האזרחים נהרגו 3 מליון בנגאלים, ברחו כ-10 מליון פליטים ממזרח פקיסטן אל הודו השכנה וכן נאנסו קרוב ל-200,000 נשים בנגאליות על ידי חיילי הצבא הפקיסטני. מלחמת הודו-פקיסטן השלישית הייתה חלק משרשרת ארוכה של מלחמות וסכסוכים טריטוריאליים ואידיאולוגיים בין הודו לפקיסטן שראשיתם בחלוקת תת-היבשת ההודית ב-1947 לאחר שחרור האדמות מהעול הקולוניאלי הבריטי. עבודה זו שואפת להתחקות אחר הטעמים שהביאו את הודו להכרזת המלחמה על פקיסטן בבוקר ה-4 בדצמבר 1971. על דרך זו נקווה ללמוד מעט יותר על הגורמים לסכסוך האינטרינזי כמעט בין שתי המעצמות הדרום-אסייניות. כדי להקל במעט את הבחינה ההיסטורית המורכבת שמכתיבה שאלת המחקר דלעיל נעזר בהשערות מרמות הניתוח השונות: הפרט, המדינה והמערכת.
ברמת הפרט תבחן הביוגרפיה הפוליטית של אינדירה גנדי, ראש ממשלת הודו בין השנים 1966-1977. אבקש לבחון את החינוך שעליו גדלה ולהצביע כיצד עובדת היותה בת למשפחת "נהרו" (Nehru) המיוחסת עיצבו את הכרעותיה והביאו אותה להכרזת מלחמה שלא באמת חפצה בה.
ברמת המדינה אבקש להראות כיצד שיקולי עלות-תועלת עמדו בבסיס הכרזת המלחמה ההודית של שלהי 1971. במסגרת זאת אצביע מחד על מה שנראה כהבטחה הגדולה לכלכלה ההודית באם תוקם בנגלדש כמדינה עצמאית ומנגד אבחן את האתגרים הכלכליים והחברתיים שהציב המשבר ההומניטארי המדרדר במזרח פקיסטן.
ברמת המערכת אקשור את מלחמת הודו-פקיסטן השלישית לזירת המאבקים הבין גושית של המלחמה הקרה. אבקש להראות כיצד חיזוק היחסים בין ארה"ב לסין במסגרת הדטנט כשהפקיסטנים מהווים ערוץ מתווך, דחקו את הודו לזרועותיה של בריה"מ והביאו אותה לסיום דוקטרינת "אי-התלות". תחת חסותה של בריה"מ ואגב חוסר נכונתה של הקהילה הבינ"ל לפעול באופן אפקטיבי כנגד פקיסטן, החליטה הודו להוביל מהלך עצמאי לא לפני שזכתה לגיבוי רחב מצד דעת-הקהל במדינות המערב.
רובה של הספרות המקצועית העוסקת ביחסי החוץ של הודו ופקיסטן הינה מיושנת ומבוססת בחלקה הגדול על תמונת המציאות כפי שרואים אותה היסטוריונים הודים. יחד עם זאת נעשה מאמץ רב בעבודה זו לאתר מקורות נוספים מודרניים מצד חוקרים מערביים ופקיסטניים וזאת במטרה להציג ככל-הניתן ניתוח שאיננו מוטה או חד-צדדי. למלחמת הודו-פקיסטן השלישית השלכות מרחיקות גורל על יחסי הכוחות בתת-היבשת ההודית אשר מגיעים עד ימינו אנו. באיזור מתוח מאין כמותו, הנשען על פערי עוצמה ואידיאולוגיה ואשר מצוי תחת האיום של מלחמה גרעינית, יש חשיבות רבה למחקר המנסה לבאר את הסיבות למלחמה. במטרה למנוע את המערכה העתידית בין הודו לפקיסטן נשכיל אם נבחן תחילה את מאבקי העבר.

תוכן עניינים:
מבוא
פרק א': רקע היסטורי ושורשי הסכסוך בתת-היבשת ההודית
פרק ב': ברמת הפרט - קווים לדמותה של "אמא הודו"
פרק ג': ברמת המדינה - שיקולים כלכליים וחברתיים מאחורי המערכה הצבאית
רק ד': ברמת המערכת - הודו, פקיסטן והמעצמות הגדולות
סיכום ומסקנות
נספחים
נספח א': מפת תת-היבשת ההודית, ערב החלוקה ב-15 לאוגוסט 1947
נספח ב': מפת עיקרי הקרבות בין הודו לפקיסטן (3-17 בדצמבר 1971)
ביבליוגרפיה

מראי מקום

קטע מהעבודה:

את ראשיתו של הסכסוך בתת-היבשת ההודית נהוג לקשור ב"חלוקת הודו" שהתקיימה בחצות הלילה שבתאריך ה-15 לאוגוסט 1947 (1). שליטתה ארוכת השנים של האימפריה הבריטית הנחילה לאליטה ההודית מסורת שלטונית חילונית-דמוקרטית(2). על-בסיס תפיסה זו שהובלה גם על ידי מייסד המדינה, מהטמה גנדי (Mahatma Gandhi), הוקמה הודו המודרנית(3). בעיני חברי הקונגרס ההינדי אך טבעי היה כי עם עזיבת הבריטים תהפוך תת-היבשת ההודית כולה ליחידה ריבונית אחת(4). ריבוי הדתות והתרבויות בשטח המדובר חייב איפוא, לדעת מנהיגי הקונגרס, שמדינה זו תהיה בעלת אופי חילוני-דמוקרטי מובהק(5).

תגים:

דטאנט · סין · ברית המועצות · ארצות הברית · בנגלדש · בנגלדאש · Bangladesh · תת היבשת ההודית · מזרח פקיסטן · דרום אסיה · אינדירה גנדי · אלי בהוטו · אלי בוטו · bhutto · Ghandi · ג'אווהרלאל נהרו · Nehru · פליטים · ניקסון · Nixon · קיסינג'ר · Kisinger · הודו · רמות ניתוח

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "יחסי-החוץ של הודו ופקיסטן בתקופת המלחמה הקרה", סמינריון אודות "יחסי-החוץ של הודו ופקיסטן בתקופת המלחמה הקרה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.