היישום אינו מחובר לאינטרנט

מה בין עשיית עושר שלא במשפט, לבין הזכות להפקיע מקרקעין?

עבודה מס' 068306

מחיר: 362.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: דיני עשיית עושר שלא במשפט ודיני הפקעות מקרקעין על ידי המדינה, תוך התייחסות לזכות הקניין.

4,064 מילים ,26 מקורות ,2006

תקציר העבודה:

בעבודה זו נעסוק בהיבטיו השונים של החוק הדן בעשיית עושר שלא כמשפט מול הדין הדן בהפקעות מקרקעין. סקרנו את הדין של עשיית עושר שלא כמשפט, מקורותיו, ההיסטוריה התחיקתית, וכמובן היסודות שנקובים בחוק עצמו. אולם בשל ההתמקדות בנושא הפקעות המקרקעין ולקיחת רכושו של הזולת תוך פגיעה בזכות הקניין, התמקדנו בסעיפים ספציפיים עליהם עוד נדבר.

בפרק השני ציינו את היחס בין עשיית עושר שלא כמשפט לבין דיני הקניין החלים, מכוח הדין, ובעיקר דיני המקרקעין, שכן דיני עשיית עושר שלא כמשפט יכולים לחול גם במקרה של פגיעה בקניין רוחני, למשל. פרק זה יתמקד יותר ביחס בין פרטים בחברה יותר מאשר היחס בין הפרטים לחברה עצמה.

בנוסף לכך, הדגשנו בפרק נפרד את הזכות לקניין מכוח חוקי היסוד, ואת המהפך החוקתי בנוגע לזכות זו, ובפרט ככל שזו נוגעת לדינים החלים בין הפרט למדינה, מבחינת הפקעות מקרקעין, תוך הדגשת קו הגבול והמבחנים המומלצים לעמידה בהם עת באה המדינה לגזול מרכושו של הפרט, אם לקבלנים וליזמים חיצוניים, אם לשם רווח ואם לשם הפקעה לצורך ציבורי.

בפרק הרביעי, עמדנו על הדין הכללי העוסק בזכות המדינה להפקיע מקרקעין, והצידוקים לכך. צידוקים שיש בהם בכדי לשרת את החברה בכללותה ולאו דווקא את המדינה באופן אישי, אולם, לרועץ תעמוד הזכות החוקתית לשמירה על קנייננו של אדם מפני "לקיחתו" ו"הפקעתו" ע"י המדינה ללא פיצוי הולם, שיבוא במקום אותם מקרקעין מופקעים.

המטרה היחידה שאמורה להנחות את שר האוצר מכוח החוק, להחליט להפקיע מקרקעין מסוימים היא - מטרה ציבורית. מטרה זו אמורה להיות ראויה והולמת את ערכי המדינה, תוך פגיעה מינימאלית בזכותו של אדם לקניינו. אותה מטרה אינה מוגבלת בקריטריונים מסוימים, ושיקול דעתו של השר עמו הוא, רחב ואינו מותנה בהסברים רבים, כפי שיפורט בפרק זה.

לאור זאת, הרי שנקודת השילוב בין עשיית עושר שלא כדין לבין הפקעות מקרקעין ע"י המדינה, מצויה באותה משבצת "סופית" שיש בה בכדי לשרת את כלל האינטרסים - האינטרס האישי של בעל הזכות והאינטרס הציבורי בשלו מופקעת אותה זכות - הפיצויים. פגיעה ברכושו של פרט ובקניינו אינה עניין של מה בכך ומזכה היא בפצוי ההולם את גודל הפגיעה, ובפרק זה נדון בהסדר החוקי לעניין הפיצוי בשני הדינים, ונראה, למה בעצם לא תיחשב הפקעת מקרקעין כעשיית עושר שלא כמשפט.

לשם המחשת הדברים שצוינו, סקרנו את הדין במדינות: צרפת, גרמניה וארה"ב, בהן הדין שונה במקצת, הן לאור החוקות שבהן והן לאור ההיסטוריה התחיקתית של כל חוק וחוק, במרוצת השנים. וזאת תוך השוואה למשפט הקיים בארצנו.

תוכן עניינים:
מבוא
היווצרות הדין בעשיית עושר שלא כמשפט
עשיית עושר ודיני קניין
הפקעות מקרקעין - הדין הכללי
מטרה ציבורית - אימתי!
משפט משווה
סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

מהיותה של הזכות לקניין מעוגת בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו, דבר המשליך על מעמדה ועל הזכות לפיצויי אשר יש בה בכדי לקיים את פיסקת ההגבלה המתנה את הפגיעה, בתכלית ראויה ומידתיות, אותם ניתן להשיג דרך הפיצוי. מוזר הדבר, כי זכות לפיצוי בגין הפקעות לא עוגנה בחוקי היסוד, אולם, אין הדבר מוזר "מאוד" שכן מרבית חוקי המדינה הם עמומים במידה מסוימת ומעניקים שיקול דעת רחב לבית המשפט. ולכן הצעתנו היא - שכל הפקעה מזכה בפיצוי וללא קשר למטרתה, שכן הזכות לקניין כזכות חוקתית מצדיקה פיצוי בגין פגיעה בה, גם מרוח חוק דיני עשיית עושר שלא במשפט, שכן פגיעה בזכות הקניין ללא מתן פיצויי - משמעה - עשיית עושר שלא במשפט.

תגים:

עשיית עושר · הפקעות מקרקעין · מטרה ציבורית · משפט משווה · דיני קניין · חוקי יסוד · חוק המקרקעין · הולילנד

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מה בין עשיית עושר שלא במשפט, לבין הזכות להפקיע מקרקעין? ", סמינריון אודות "מה בין עשיית עושר שלא במשפט, לבין הזכות להפקיע מקרקעין? " או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.