היישום אינו מחובר לאינטרנט

"על מה שיש או על מה שקיים"

עבודה מס' 060637

מחיר: 252.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: דיון בפולמוס בנושא חשיבות השפה, ובסיס היש הקיים והאידאה תוך התייחסות לספרו של קווין.

4,379 מילים ,6 מקורות ,2001

תקציר העבודה:

תוכן העניינים:
א. הקדמה
ב. הצגת הבעיה
ג. האם האידאה לכשעצמה ממצה את ההגדרה?
ד. המוחשי והבלתי מוחשי
ה. האידאה כמשמעות מכוונת
ו. השפה - מטרה והכרה
ז. השימוש באידאה כמטאפורה
ח. החסר שבשלמות (התיאוריות(
ט. על הבעייתיות הנובעת מהסתמכות על הניסיון
י. סיכום
ביבליוגרפיה

הקדמה

הדיון העוסק ב"על מה שיש או על מה שקיים", מעמיד את השאלה בדבר הבסיס לשפה, כאשר מצד אחד יטען קווין (Quine, 1964, להלן: קווין), כי האידאה, גם כאשר אינה נובעת מקיים מוחשי מהווה את המכנה המשותף עבור קבוצה גדולה של דוברי אותה שפה ומסייעת בהבנת הנאמר, גם מבלי למצוא לזה רקע דטרמיניסטי ותשתית לוגית, כשמולו מצוי מי שאינו מקבל את השימוש באידאה כבסיס לשפה, אלא ביסודות מוחשיים בעלי קיום אקטואלי, כשיסודות אלה מספקים הצדקה לאמירה הלשונית (להלן יקרא השולל). חשיבות השפה, ובסיס היש הקיים והאידאה, הינם בסיס לפולמוס מאז העת העתיקה, כאשר נדרשו לכך פילוסופים מערביים מחד ופילוסופים מהמזרח מאידך, כשלאותו פולמוס חדר גם ההבדל בתפיסות העולם השונות.

השפה מורכבת ממילים והמילים משמשות בכל עשייה ובכל מחשבה. כאשר אדם מבצע פעולה כלשהי, פעולה זו מורכבת מהחלטה וביצוע, כאשר ההחלטה מובעת במילים, גם אם רק במחשבה. התקשורת קשורה למילים ולמעשה כל "יש" מורכב ממילים. על פי גישה זו, כפי שטוענים הפילוסופים ההודים, למשל הדקדקן
בהרטיירי, הניסיון של הפרט מתורגם למילים וכן כל תפיסה, גם כשהיא מיסטית טהורה. נגרז'ונה רואה את הריק כהיעדר המחשבה והמילים וכמהותו של השחרור (Coward, 1991: 150-151). עבור הפילוסופים ההודים, המילים קיימות ואין חשיבות לשלב שבו הן נכנסות לתודעתו של האדם ומשמשות לצורך אמונותיו, אך
לעומת זאת פילוסופים הודים רבים רואים את השפה כמעכבת את הסיכוי להשגת האמת ( .(Potter, 1975: 306

ייתכן שגם עבור ההודים אין הבדל בין האידאה בלבד לבין הממשות, כאשר על פי תפיסות שונות של ההודים, הכל רק אידאה ודימיון. בפילוסופיה המערבית, המנסה להיות מחוברת ככל האפשר למציאות ולבסס את האמירה והעשייה על יסודות לוגיים, מתנהל הוויכוח בין הצורך לדייק בשפה ובין הצורך להתייחס אליה ככלי
תקשורת המשתמש בקודים המובנים לכלל. בעבודתי ארצה לטעון, כי מקובלת עלי גישתו של קווין הרואה באידאה כלי נוסף בשפה, המסייע להתמודד עם המכשולים בהבהרת מושגים שונים ולא ניתן לקבל תביעה לשפה הנשענת רק על עובדות מוצקות ורק על יסודות עובדתיים איתנים, שכן הדבר יעכב את התפתחותה ויגביל את האפשרות להבנת מסרים. מכיוון שכך, האידאה, גם כשאינה על בסיס יש קיים, מהווה קוד המובן לכל. [העבודה מתבססת על הפרק הראשון בספרו של קווין וכל עוד מצויין מספר העמוד, ההתייחסות הינה לפרק זה].

מקורות:

דקארט, ר., "עקרונות הפילוסופיה" בתוך דסקאל, מ., (עורך), (1979), דקארט: עקרונות הפילוסופיה/לייבלייץ: הערות ביקורתיות, מפעלים אוניברסיטאיים והוצאה לאור, תל-אביב, עמ' 29-63.
סיגד, ר., (1990), האמת כטרגדיה, מוסד ביאליק, ירושלים.
Coward, H.G., "'Speech Versus Writing', in Derrida and Bhartrhari", Philosophy East and West, 1991, pp. 141-162.
Heidegger, M., 1962, Being and Time, Harper Row, San-Francisco.
Potter, K.H., "The Background of Skepticism, East and West", Journal Of Indian Philosophy 3, 1975, pp. 299-313.
Quine, W.V.O., 1964, From A Logical Point of View, Harvard University Press, Cambridge.

תגים:

מטאפורה · מילה · הרטיירי · הודו · נגרז'ונה · ריק

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא ""על מה שיש או על מה שקיים"", סמינריון אודות ""על מה שיש או על מה שקיים"" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.