היישום אינו מחובר לאינטרנט

המעצר המנהלי

עבודה מס' 068227

מחיר: 604.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת המעצרים המנהליים בראי המהפכה החוקתית.

9,507 מילים ,39 מקורות ,2010

תקציר העבודה:

זכויות אדם הן זכויות להן זכאי כל אדם מעצם היותו אדם, והן ניתנות לכל אדם, בלי קשר לתכונותיו הנוספות המייחדות אותו מאנשים אחרים, ונהיר כי, בלעדיהן לא נוכל לחיות כבני-אדם. הזכויות הללו מבוססות על הכמיהה לחיים, בהם הכבוד והערך של כל אדם יכובדו ויזכו להגנה. מטבען, זכויות האדם הן יחסיות ולא ניתן ליישמן באופן מוחלט. כאשר שתי זכויות של פרטים שונים מתנגשות אחת עם השנייה, יש להעמיד אותן אחת מול השנייה ולשקול את הפתרון הנאות ביותר, כך שהזכויות תפגענה במידה המועטה ביותר.
במד"י היחס לזכויות האדם מופיע לראשונה במגילת העצמאות, הכוללת התחייבות מסוימת לכיבוד זכויות האדם . הפעם השנייה שמד"י העלתה את נושא זכויות האדם על סדר יומה, היה זה במהלך הכנסת ה- 12, אז חוקקו שני חוקי יסוד המעגנים את זכויות הפרט: חו"י כבוד האדם וחירותו וחו"י חופש העיסוק . כיוון שהמדינה היא זו שבידה מירב הכוח לפגוע בזכויות אלו או לשלול אותן, וברשותה האמצעים והמנגנונים לאכיפה, כגון משטרה, צבא, בתי-משפט ובתי- סוהר, מופנית התביעה לכבד את זכויות האדם בראש ובראשונה כלפיה. ולכן נשאלת השאלה, האם ביהמ"ש שחו"י הוא פרי יצירתו שינה גישתו לאור המהפכה החוקתית ואם כן, מהו היקפה של הביקורת השיפוטית אחרי המהפכה החוקתית? התשובות לשאלות הללו הינן מורכבות והתמונה אינה ברורה כלל ועיקר, חרף זאת לשם מתן מענה על שאלות אלו אבקש לבחון את השינויים שהתרחשו בעקבות המהפכה החוקתית, ולשם כך, אחזור במנהרת הזמן עוד לראשית קום המדינה ואתקדם על ציר הזמן כדי לבדוק האם ביהמ"ש שינה עמדתו ואם כן, האם היקף הביקורת השיפוטית התרחב נשאר על קנו או שמא הצטמצם לאורה של המהפכה החוקתית.
בעבודתי זו, שתכלול פסיקה, מאמרים, ספרות וידע אישי, אנסה לבחון את הליך המעצר המנהלי בראי המהפכה החוקתית. רציונאל ומציאות, השלכות ונגזרות בראי זכויות אדם מול אינטרס הציבור לשלומו ובטחונו. על מנת להגשים מטרה זו אעבור דרך מס' שלבים: תחילה אתאר ואסביר את הליך המעצר המינהלי, לאחר מכן את המטריה הנורמטיבית מהם שואבים בתי המשפט ובתי הדין את הסמכות לשימוש במעצר המנהלי במד"י. אסקור את השימוש במעצר המנהלי במד"י כיום ובשנים עברו, ואנסה לעמוד על טבעה בעזרת טבלאות המראות את מנין העצירים המנהליים במד"י לאורך השנים. לאחר מכן אדון על השלכות המהפכה החוקתית על הליך המעצר המנהלי. כדי להיווכח האם המהפכה החוקתית אכן השפיעה על הליך המעצר המנהלי אדון בפסיקה טרם המהפכה ולאחריה. כמו"כ אצור משפט משווה מול המערכת המשפטית האמריקאית כדי לבחון את מערכת המשפט במד"י ביחס למדינה נאורה ודמוקרטית כארה"ב. בנוסף, אשרטט קווים כללים ואדון במדיניות המשפט הבינלאומי בעניין המעצר המינהלי. לבסוף אציג את הסיכום ומסקנותיי.

תוכן עניינים:
א. הקדמה
ב. מהו מעצר מנהלי?
ג. מעצר מנהלי - המטריה הנורמטיבית
-תקנות ההגנה שעת חירום
-צו בדבר מעצרים מינהליים (הוראת שעה), התשמ"ח - 1988
-חוק כליאתם של לוחמים בלתי חוקיים תשס"ב - 2002
ד. המעצר המנהלי במד"י
ה. המעצר המנהלי בראי "המהפכה החוקתית"
ו. היקף הביקורת השיפוטית על צו מעצר מינהלי טרם "המהפכה החוקתית"
ז. היקף הביקורת השיפוטית לאחר המהפכה השיפוטית
ח. המעצר המנהלי בארה"ב - משפט משווה
ט. אמנות בינלאומיות - מדיניות המשפט הבינלאומי
-ההכרזה לכל באי עולם בדבר זכויות האדם משנת 1948
-אמנת ז'נבה הרביעית בדבר הגנת אזרחים בימי מלחמה משנת 1949
-אמנה בינלאומית בדבר זכויות אזרחיות ומדיניות משנת 1976
י. סוף דבר

קטע מהעבודה:

עם השנים, כשעניין זכויות האדם הפך להיות "אופנתי", והשימוש הנרחב בתקנות ההגנה זכה לביקורות נוקבות, מדינת ישראל הבשילה לעשות, ובתאריך ה- 5 למרץ 1979 התקבל בכנסת חוק סמכויות לשעת חירום (מעצרים) תשל"ט -1979 (11) (להלן: חוק המעצרים). חוק זה שינה את המתכונת בהליך המעצר המנהלי לפי התקנות המנדטוריות ואף השכיל לעשות והכריז על בטלותה של תקנה 111 המופיעה לעיל, ובעצם כך חדלה היא להיות תקפה בישראל. בדברי ההסבר להצעת החוק החדש נטען: "אכן, במצב המצור שבו נתונה המדינה מאז הקמתה, אין לוותר על אמצעים מיוחדים כדי להבטיח התגוננות נאותה של המדינה והציבור בפני מי שזומם להשמידה, אך למרות זאת אין להשלים עם קיומן של התקנות הקיצוניות כפי שעודן בתוקף"(12).

תגים:

מעצרים מנהליים · מהפכות חוקתיות · דמוקרטיה · ביטחון · בטחון · ביטחון ומשפט · טרור · דמוקרטיה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "המעצר המנהלי", סמינריון אודות "המעצר המנהלי" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.