היישום אינו מחובר לאינטרנט

הגורמים לכישלונה של תוכנית שליפן

עבודה מס' 068202

מחיר: 302.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת שלושה גורמים לכישלונה של תוכנית שליפן: לוגיסטי, אסטרטגי-טקטי ועמידותה של צרפת.

3,418 מילים ,14 מקורות ,2010

תקציר העבודה:

מלחמת העולם הראשונה נסתיימה בתבוסתה של גרמניה. הלה יצאה ממנה בנזקים אדירים - טריטוריאליים, פוליטיים, וכלכליים. הפסדה הצורם של גרמניה במלחמה נבע ישירות מכישלון התוכנית המבצעית של צבאה - הלא היא תוכנית שליפן (Schlieffen).
בעבודתי אחקור את הגורמים לכישלונה של תוכנית זו. אפתח ברקע היסטורי וסקירה כללית של התוכנית, אשר יסייעו לקורא להבין את גוף העבודה. לאחר מכן, אעסוק בשלושה גורמים מרכזיים לכישלון התוכנית, כאשר לכל גורם אקדיש פרק אחד. הפרק הראשון יעסוק בכישלונה הלוגיסטי של תוכנית שליפן - כישלון אשר מסתעף לשלושה חלקים: הראשון שבהם הוא ניוד הכוחות עד כדי התשתם, תשישות שבאה לידי ביטוי בקרבות אל מול הצרפתים. השני - בעיות אספקה חמורות של מזון ותחמושת - שעיכבו את הכוחות שטח, גרמו לאבידות ופגעו בהמשך הלחימה. האחרון - קושי בתפעול ותיקון מסילות הברזל שבהן חיבלו הצרפתים, מסילות אשר היו קריטיות להצלחת התוכנית. איבוד אלמנט ההפתעה של התוכנית, אופיו הלא יציב של מפקד צבא גרמניה, ושינוי מתווה התוכנית, מתאגדים תחת הכותרת "צבאי - אסטרטגי טקטי". זהו הפרק השני של עבודתי, ובו אסביר כיצד כל אחד מהגורמים לעיל השפיעו על תוכניתו של שליפן. בפרק השלישי והאחרון אראה כיצד עמידותה ונחישותה של צרפת אל מול הגרמנים, בייחוד בקרב על המרנה (Marne), גרמה לנסיגתם של הגרמנים, ולמעשה הייתה הגושפנקא הסופית לכישלונו בקרב של צבא גרמניה - היינו כישלונה של תוכנית שליפן. מסקנתי הסופית תהיה, כי שילוב של שלושת הגורמים הללו יחדיו, הוביל לכישלונה הוודאי של התוכנית.
במהלך כתיבת העבודה, נתקלתי בקושי עיקרי אחד - כיצד לאחד את גורם ההפתעה, שינוי מתווה התוכנית, והגורם האנושי לכדי מקשה אחת. שלושת הנושאים הללו מהווים, כל אחד בפני עצמו, נדבך חשוב בכישלון התוכנית. אך, לא ניתן להקדיש לכל אחד מהם פרק שלם, וזאת מפאת מגבלת המקום שבעבודה זו. כפי שנזכר לעיל, שולבו גורמים אלו תחת פרק אחד - "צבאי - אסטרטגי טקטי". זאת מתוך הבנתי, כי שלושת הגורמים הללו השפיעו על התוכנית הן ברמת המיקרו והן ברמת המאקרו, דהיינו במישור האסטרטגי והטקטי גם יחד.
ישנם שני נושאים נוספים אשר חשוב להבהירם לפני קריאת גוף העבודה. הראשון הוא הגבלת העבודה לגורמי כישלון צבאיים. כפי שניתן להבין מתקציר הפרקים שנכתב לעיל, הסיבות אותן אני מציע לכישלון התוכנית הינן צבאיות גרידא. למסקנה זו הגעתי עקב סקירה עמוקה של הביבליוגרפיה הרלוונטית לעבודתי (אשר כללה מגוון ספרים של מחברים שונים, החל משנת 1921 ועד שנת 2002). מעבר לכך, ברור כי ניתן למצוא גם נימוקים כלכליים ופוליטיים שונים לכישלונה של התוכנית, אך מפאת קוצר היריעה ורצון להתמקד בעיקר, עוסקת עבודתי בגורמים הצבאיים בלבד. נושא נוסף הוא ההתמקדות בחזית המערב. תוכניתו של שליפן נבנתה ללוחמה בשתי חזיתות. עקב כך, ניתן למצוא דבר-מה תמוה בעבודה זו - כיצד רובם ככולם של הגורמים עוסקים בלחימה בחזית המערבית? ההסבר לכך הוא פשוט: תוכניתו של שליפן אכן נבנתה ללוחמה בשתי חזיתות, אך למעשה רק חלקה הראשון יצא אל הפועל. חלק זה הוא המתקפה על צרפת, שרק לאחר סיומה תכנן שליפן לתקוף את רוסיה. כפי שההיסטוריה לימדה אותנו, תוכניתו של שליפן נבלמה כבר בחלקה הראשון. אם כן, אך טבעי הוא, שמירב הגורמים לכישלון התוכנית יתמקדו בחזית הצרפתית.

תוכן העניינים:
מבוא
רקע היסטורי
פרק א': הכשל הלוגיסטי
פרק ב': כשל צבאי - אסטרטגי טקטי
פרק ג': עמידותה של צרפת
סיכום ומסקנות
ביבליוגרפיה
נספח מס' 1 - מפת תוכניתו של שליפן
נספח מס' 2 - נסיגתם של הגרמנים לאחר הקרב על המרנה

קטע מהעבודה:

על פי תוכניתו של שליפן, כשמונים וחמישה אחוזים (שהם מעל חמש ארמיות) מצבא גרמניה יועדו למתקפה על צרפת(9). זוהי מסת חיילים המגיעה בקרוב למיליון איש - כמות עצומה ובלתי ניתנת לתפיסה. ברור כי ללא לוגיסטיקה ראויה, החל משינוע הכוחות במסגרת זמני התוכנית, ועד אספקת הציוד הנדרש - כוח אדיר שכזה לא יוכל לצלוח את משימתו. בפרק זה אתייחס לשלושה אספקטים לוגיסטיים בתוכניתו של שליפן: ניוד הכוחות, תספוקת של מזון ותחמושת, ומסילות הברזל עליהן נעו הכוחות הלוגיסטיים. כפי שאראה בהמשך, כשלים בכל אחת מנקודות אלה פגמו ופגעו, הלכה למעשה, בתוכניתו הצבאית של שליפן.

תגים:

שליפן · גרמניה · צרפת · רוסיה · לוגיסטיקה · היסטוריה · טקטיקה · אסטרטגיה צבאית

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הגורמים לכישלונה של תוכנית שליפן", סמינריון אודות "הגורמים לכישלונה של תוכנית שליפן" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.