היישום אינו מחובר לאינטרנט

שימוש בצווי ריתוק נגד שביתות במגזר הציבורי

עבודה מס' 068190

מחיר: 423.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: הקשר שבין שביתה ודמוקרטיה תוך התמקדות בשביתות בשירות הציבורי ובאמצעים החוקיים העומדים לרשות הממשלה בהתמודדותה עמן.

5,598 מילים ,15 מקורות ,2006

תקציר העבודה:

עניינה של עבודה זו בקונטקסט הכללי הוא בקשר שבין שביתה ודמוקרטיה ובאופן ממוקד יותר - סוגיית השימוש בצווי ריתוק נגד עובדים בשירות הציבורי בישראל. ראשית, אבהיר מהם צווי ריתוק: צווי ריתוק הם צווים מנהליים המוצאים ע"י מנכ"ל המשרד הנוגע בדבר, מנהל השירות שבו מתקיימת השביתה או כל אדם אחר שהוסמך לכך בתקנות שעת חירום שהותקנו לצורך אותו סכסוך ע"י שר בממשלה. שני טעמים להוצאת צווי ריתוק: הגנת/בטחון המדינה; קיום אספקת שירותים חיוניים. שרי הממשלה מוסמכים להתקין תקנות אלו בהתאם לסעיף 9 לפקודת סדרי השלטון והמשפט, תש"ח-1948. אין מטרתם של צווי הריתוק לרתק את העובדים למקום העבודה אלא לכפות עליהם את הפסקת השביתה וחידוש העבודה הסדירה שקדמה לפריצת השביתה, חרף העובדה כי התביעות בגינן פרצה טרם באו על פתרונן. הריתוק למקום העבודה אינו קשור להיות השביתה חוקית או בלתי חוקית. לעיתים, צווי הריתוק גורמים לעובד לעבוד יותר ממה שהיה אמור לפני הוצאת הצווים. יכולתה של הממשלה עפ"י דין להורות לעובדים שובתים לשוב לעבודתם ולא לאפשר להם לממש זכות אדם חברתית למחות ואף לשבות, מעוררת לא מעט שאלות בייחוד כאשר מדובר במשטר דמוקרטי המכבד את זכויות האדם ומחויב להגנתן.

מטרת העבודה ושאלת המחקר:
ההגדרה דלעיל המבהירה את מהותם של צווי הריתוק ואת האופן בו ניתן לעשות בהם שימוש, מדגישה גם את האמביוולנטיות הקיימת בשימוש בהם; מחד, צווי ריתוק הם אמצעי להבטחת התנהלותו התקינה של המשק והמשך אספקתם של שירותים חיוניים. מאידך, יש בהוצאת צווי ריתוק משום פגיעה בזכות של עובדים וארגוניהם לנהל משא ומתן קיבוצי חופשי אשר בבסיסו מונחת חירות השביתה לכל. שלילת זכות השביתה מבוססת, בין היתר, על התפיסה לפיה יש בה (בשביתה) משום קריאת תיגר על הממשלה ופגיעה במשטר הדמוקרטי (נטרול מוסדות שהם מאושיות המשטר). זאת ועוד, הפגיעה בזכות למשא ומתן חופשי ובחירות השביתה מייצגת את המחיר שהחברה משלמת למען המטרה של הבטחת אספקתם הסדירה של השירותים החיוניים.
מורכבות המשמעויות הכרוכות בשימוש בצווי ריתוק מובילה אותי לשאלת המחקר שהינה - באיזו מידה שימוש באמצעי של הוצאת צווי ריתוק לעובדים שובתים בשירות הציבורי בישראל פוגעת, אם בכלל, בדמוקרטיה?

השערת המחקר:
זכות השביתה היא אחת משלושת היסודות המרכיבים את חופש ההתאגדות (שני היסודות האחרים הם - החופש להתארגן והחופש לנהל משא ומתן קיבוצי). חשיבותו של חופש ההתאגדות הוא בהיותו ערך המבטיח את ההגנה על העובד והבטחת כבודו האנושי בדמוקרטיה. שימוש באמצעי מנהלי של הוצאת צווי ריתוק המחייב עובדים לשוב למקום עבודתם טרם מיצוי מלא של טענותיהם עלולה להיתפס ככרסום ביסודות הדמוקרטיים ובחירות השביתה. הן מערכת המשפט, לרבות בתי הדין לעבודה ובית המשפט העליון, והן בית המחוקקים, משכילים בעשורים האחרונים להשתמש באמצעי זה במשורה תוך שהם משתמשים בסעדים חליפיים, מתוך הבנה ובהתבסס על ניסיון העבר של שימוש באמצעי זה שלא לתכלית ראויה (אספקת שירותים חיוניים). הפסיקה הקיימת בסוגיה זו והצעות החוק הרבות שהונחו על שולחן הכנסת ה-16 מעידות לדעתי כי הדמוקרטיה דווקא יוצאת מחוזקת מהאתגר שמעמיד בפניה האמצעי של שימוש בצווי ריתוק כל אימת שעובדים בשירות הציבורי שובתים במחאה על תהליכים ארגוניים ו/או תנאים מקפחים שהינם מנת חלקם. התגברות מקומן של התפיסות הליברליות הקוראות להעמדתו של האדם במרכז ופסיקות בתי הדין לעבודה המבטיחים את מעמדו וזכויותיו של העובד בעמידתו מול המעביד משפיעים במישרין על השימוש המאופק שעושה הממשלה בשימוש בצווי ריתוק, כל זאת מתוך הבנה כי שימוש מושכל וראוי בצווי ריתוק משרת את המטרה של אספקת שירותים חיוניים במקרים המעטים יחסית בהם הדבר נחוץ באמת.

מתודולוגיה:
במסגרת העבודה אציג את משמעותה של הגבלת שביתה בשירות הציבורי, אפרט את השפעת הוצאתם של צווי ריתוק על הליכי משא ומתן קיבוצי, אציג את הנחיות היועץ המשפטי לממשלה ביחס לטיפול בסכסוכי עבודה בשירות המדינה ואסרוק את הסעדים החליפים העומדים בפניה על מנת לסיים סכסוכי עבודה ושביתות בשירות הציבורי גם ללא נקיטת האמצעי החמור של שימוש בצווי ריתוק. כמו כן, אציג את הצעות החוק והחקיקה המוצעת (חקיקת יסוד) אשר תכליתן להסדיר את זכות השביתה. הדוגמאות והמקרים אשר יובאו במסגרת זו, יסייעו בידי לאשש את השערת המחקר לפיה המחוקק ער לפגיעה האפשרית שבשימוש בצווי ריתוק בדמוקרטיה ועל כן הוא משתמש בו במשנה זהירות, במשורה ותוך חיפוש מתמיד של אמצעים מינהליים, חקיקתיים ואחרים.

תוכן עניינים:
מבוא
הגבלת שביתה בשירות הציבורי
שביתה בשירות הציבורי והשפעת הוצאת צווי ריתוק
על הליכי המשא ומתן הקיבוצי
סעדים חליפיים לשימוש בצווי ריתוק
סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

זכות השביתה מהווה אחד משלושת היסודות המרכיבים את חופש העובדים להתאגדות (נוסף על החופש להתארגן והחופש לנהל משא-ומתן קיבוצי). חופש ההתאגדות על שלושת יסודותיו נועד להבטיח את השגת המטרה של הגנה על העובד והבטחת כבודו האנושי. השגת מטרה זו נועדה להבטיח לעובד את האמצעים בהם יוכל להשפיע על תנאי עבודתו ולהשיג את ההכרה בזכויותיו המוגנות.
ההכרה בזכות השביתה, בזכות העובדים להתארגן ובזכות לנהל משא ומתן קיבוצי מעוגנות בתפיסה שמשא ומתן בין עובד-מעביד אינו משא ומתן בין שווים. היות המעביד בעל השליטה בהון ובאמצעי הייצור מעניקה לו יתרון יחסי על העובד. לפיכך, קביעת תנאי עבודה לפי כללי השוק בלבד עלולה לפגוע בזכות העובד ובני ביתו לקיום אנושי בכבוד. עקרונות משפט העבודה, נועדו לבטל את נחיתות העובד מול המעביד, לאזן את מערכת יחסי העבודה ולהשתיתם על בסיס שוויוני יותר.

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "שימוש בצווי ריתוק נגד שביתות במגזר הציבורי ", סמינריון אודות "שימוש בצווי ריתוק נגד שביתות במגזר הציבורי " או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.