היישום אינו מחובר לאינטרנט

חילונים וחרדים בירושלים

עבודה מס' 067595

מחיר: 181.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: זיהוי מאפיינים של חיי היומיום הנובעים ממאבקי הכוח הקיימים בשכונת רמת אשכול.

6,181 מילים ,10 מקורות ,2008

תקציר העבודה:

מחקר זה בא לבחון את הקשר בין אוכלוסיה חרדית ואוכלוסיה חילונית המתגוררות בשכנות. אלו שתי אוכלוסיות בעלות מאפיינים ואורח חיים שונים לחלוטין. מחקרים שונים הראו (שלהב, 1991) על ההתבדלות החרדית מהאוכלוסיה הסובבת כרצון וככורח, כדרך אפשרית יחידה לשמור על אורחות חייהם המיוחדים. המחקר הנוכחי נובע מתוך רצון לבחון מצב שבו שתי האוכלוסיות, הנוטות להתגורר בנפרד, מתחככות זו בזו בשכונת מגורים משותפת, ואם וכיצד חיכוך זה בא לידי ביטוי במרחב הפיזי. בירושלים עולה לא פעם השאלה האם המגמה המסתמנת בקרב האוכלוסיה החרדית של יצירת טריטוריות מגורים בעלות אופי חרדי מובהק מתיישבת עם האפשרות של קיום שכונות יהודיות הטרוגניות, שבהן חרדים ושאינם חרדים יכולים לגור בכפיפה אחת (חסון וגונן, 1997).

המחקר מניח כי סביבת מגורים מושפעת מזהות המשתמשים בה, והיא מייצגת את חיי היומיום של תושביה (Lefebvre, 1991). כך, סביבת המגורים תשמש בסיס למחקר על יחסי הכוחות בין הקבוצות השונות המשתמשות בה.

מקרה המבחן שנבחר הוא בניין מגורים בשכונת רמת אשכול בירושלים, אשר אוכלוסייתו מעורבת. שכונה זו, השוכנת בצפון ירושלים, אוכלסה בעבר ע"י חילונים בלבד, והיום מתגוררת בה בעיקר אוכלוסיה חרדית. היא נמצאת בתווך בין שכונות חילוניות וחרדיות, ועוברת תהליך דומה לשכונות אחרות בעיר, של חדירת אוכלוסיה חרדית לשכונה חילונית ודחיקת הקבוצה המקורית באופן הדרגתי. שכנותיה הצמודות, שכונות הגבעה הצרפתית החילונית וסנהדריה החרדית, מייצגות באופן מובהק את האוכלוסיה הספציפית בכל אחת מהן, כאשר "זהותה" של רמת אשכול אינה כה חד משמעית ומושפעת ממאבקי הכוח בה.

המחקר יתמקד בזיהוי מאפיינים של חיי היומיום הנובעים ממאבקי הכוח הקיימים בשכונה.

מחקר זה יבחן באמצעות אותה מסגרת תיאורטית שפיתח לפבר (Lefebvre, 1974) את יחסי הכוחות בין אוכלוסיות שונות בישראל. בעוד המחקרים המצוינים התמקדו באוכלוסיה הפלסטינית, המחקר הנוכחי מזהה מרחב "מעורב" גם כשהוא מורכב מאוכלוסיה יהודית בלבד, הכוללת חרדים וחילונים. בחינה של שלושת השדות עליהם דיבר לפבר והשלכתם על המציאות הישראלית, מאפשרת קריאת המרחב הפיזי בצורה מורכבת יותר, המתייחסת לחוויה הפיזית, לייצור המרחב מבחינת הידע המקצועי, ולמשמעויות הסימבוליות של המרחב המסוים במציאות זו.
מטרת המחקר היא לבחון את הקשר בין הזהות של התושבים לבין המקום הפיזי ומאפייניו, בהתייחס למתח ולמאבקי הכוח הקיימים בין חילונים וחרדים בישראל. המחקר יתמקד בסביבת מגורים ספציפית, תוך בדיקת הגורמים שהביאו לתכנונה מלכתחילה והאוכלוסיה לה היא נועדה, והסיבות לשינויים ולתהליכים שעברו עליה במהלך השנים מבחינה חברתית ופיזית; נבדוק מהם הכוחות השונים המשפיעים על ייצור אותו מרחב.

תוכן העניינים:
הקדמה
בסיס הידע התיאורטי
הצגת המחקר
מהלך המחקר
- המרחב הנהגה
- המרחב הנחיה
- המרחב הנתפס
דיון
רשימת מקורות
נספחים

קטע מהעבודה:

המחקר בודק את הקשר בין הסביבה הבנויה ומאפייני האוכלוסיות המתגוררות בה, ע"י בחינה של חיי היומיום. בין הכותבים שדיברו על חיי היומיום במרחב העירוני, נתייחס לעבודתו של הנרי לפבר (Henri Lefebvre), שנותן מקום מרכזי לחיי היומיום במרחב העירוני ה'מעורב'. מרחב כזה מבטא הוויה עירונית, ששותפות בה קהילות אתניות אחדות ושותפותן מהווה בסיס לחיי היומיום שלהן (יעקובי, (2003). לפבר גורס כי העיר הינה מרחב חברתי המאפשר את חיי היומיום של תושביו, וכי דרך חיי היומיום מתאפשר שינוי חברתי. כלומר, חיי היומיום הם אופציה לפעולה (לוין עזריאל, 2004).

תגים:

lefebvre · מרחב נהגה · מרחב נחיה · מרחב נתפס

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "חילונים וחרדים בירושלים", סמינריון אודות "חילונים וחרדים בירושלים" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.