היישום אינו מחובר לאינטרנט

הגנה עצמית ותסמונת האישה המוכה מהפאן המשפטי

עבודה מס' 067579

מחיר: 263.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת השאלה כיצד יש להתייחס למקרה בו אותה אישה מוכה פוגעת בבן זוגה המכה, שלא בהתאם לתנאיה של ההגנה העצמית.

12,834 מילים ,60 מקורות ,2007

תקציר העבודה:

בשנים האחרונות אנחנו עדים לעובדה שמדי יום נשים רבות מגיעות אל בתי המשפט על מנת להוציא צווי הגנה כנגד בני זוגן בשל אלימות שמופנית כלפיהן. צווים אלו, למעשה, מגוננים על האישה ומרחיקים את בן זוגה ממנה למשך תקופה מסוימת. בתקופה זו מחליטה האישה כיצד לפעול לאור מעשי האלימות שהופעלו כנגדה. כך למשל תוכל לפנות עם ילדיה למקלט לנשים מוכות, בו תוכל להסתתר מהבעל ולשקול את צעדיה העתידיים. ראוי לציין, כי צווים אלו ניתנים בלא ידיעת בן הזוג ולאחר שהאישה נחלצה מהאלימות שהופעלה כלפיה. אולם קיימים מקרים רבים בהם האישה אינה יכולה לחמוק מהאלימות המופעלת כלפיה, ולפיכך היא נאלצת להתגונן מפני הסכנה המוחשית המופעלת כלפיה. במצב שכזה עולה השאלה כיצד יש להתייחס למקרה בו אותה אישה מוכה פוגעת בבן זוגה המכה, שלא בהתאם לתנאיה של ההגנה העצמית? וזוהי, למעשה, שאלת המחקר בעבודתי. לטעמי, תנאיי ההגנה העצמית בנויים כמודל "גברי" שאינו מותאם ליכולותיה הפסיכולוגיים והפיזיים של האישה ולמקרי "תסמונת האישה המוכה", המביאים פן חדש בכל הקשור להתגוננותן של הנשים המוכות ולפיכך דין ההגנה העצמית ותנאיה לא מתאימים במקרה בו האישה המוכה מתגוננת. הליקוי נובע מתפישת מהות ההגנה העצמית ותנאיה, ולא בחוסר הצדקתה של פעולת האישה. במצב דברים זה נשאלת השאלה האם ניתן לשנות תנאים אלה ומהו הפתרון הראוי לבעיה זו? בכדי לענות על כך, אבחן את יסודות ההגנה העצמית ואת תנאיה דרך המגמות השונות, הן לפי שיטות משפט זרות והן לפי שיטת המשפט העברי. כמו כן אתייחס לתופעת "תסמונת האישה המוכה" והביקורות שבאו בעקבותיה, בנוסף להתגוננותן של הנשים המוכות והחריגה מתנאי ההגנה העצמית בקרב נשים מוכות. יש לציין כי קיימים מקרים רבים שבהם האישה המוכה פועלת בהתאם לתנאיה של ההגנה העצמית, ואז מובן שאין כל קושי בהצדקת התגוננותה, אך העבודה לא תתמקד בכך, אלא במקרים בהם הנשים המוכות מבצעות מעשים המהווים, לכאורה, עבירה פלילית, ואף על פי כן יש להתייחס למעשים אלו כמוצדקים.

תוכן העניינים:
מבוא
פרק 1 - הגנה עצמית
1.1 הגנה עצמית - כללי
1.2 הגנה עצמית בשיטות משפט זרות
1.2.1 המשפט האנגלי
1.2.2 המשפט האמריקאי
1.3 הגנה עצמית במשפט העברי
פרק 2 - יסודות ההגנה העצמית
2.1 מהו היקף תחולתו של סייג ההגנה העצמית?
2.2 על אלו ערכים תהא ההגנה העצמית מוצדקת?
2.3 מהו מקור הסכנה והיקף התקיפה הראוי שמפניה עשויה להיות מוצדקת הגנה עצמית?
2.4 האם מוצדקת הגנה עצמית במצב שבו הנתקף הסכים מראש לתקיפתו של התוקף?
2.5 האם יש לדרוש חומרת מינימום מסוימת של הסכנה הנשקפת לנתקף?
פרק 3 - התנאים להצדקת ההגנה העצמית
א. התקפה בלתי חוקית
ב. חובת הנסיגה
ג. תנאי הנחיצות
ד. תנאי המיידיות
ה. תנאי הפרופורציה
פרק 4 - תסמונת האישה המוכה
4.1 תסמונת האישה המוכה - כללי
4.2 הביקורת על תסמונת האישה המוכה
4.3 עדויות מומחים בכל הנוגע ל"תסמונת האיש המוכה"
פרק 5 - התגוננותן של נשים מוכות
פרק 6 - החלת מרכיבי ההגנה על התנהגות האישה המוכה
א. תקיפה שלא כדין
ב. מיידיות הסכנה
ג. חובת הנסיגה
פרק 7 - משפט משווה
7.1 אנגליה
7.2 ארצות הברית
פרק 8 - הפתרון לבעייתן של הנשים המוכות
סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

סעיף 34י לחוק העונשין(1) מגדיר את סייג ההגנה העצמית. בספרות נכתב כי משמעות הביטוי "הגנה עצמית" הוא הגנה של הנתקף במקום בו המשטרה איננה והגנת הזולת המצוי בסכנה(2).
הגנה עצמית היא, למעשה, הפעלת כוח נחוץ וסביר שימנע את הפגיעה מהתוקף המבצע תקיפה בלתי חוקית. מטרתו העיקרית של הסעיף היא הגנה על אינטרס לגיטימי של המותקף אל מול אינטרס בלתי לגיטימי של התוקף. אולם קיימות גם מטרות נוספות, כמו מתן לגיטימציה לבצע את תפקיד המשטרה מקום בו היא מנועה להתערב או שנעדרת מן המקום, מתן לגיטימציה חברתית להרתעת תוקפים פוטנציאלים וכן ענישת התוקף(3). ההגנה העצמית היא סייג לפליליות המעשה, כך שאילו נעשה המעשה בתנאים רגילים הייתה מתגבשת עבירה פלילית. סייג זה העוסק בשלילת פליליותו של מעשה עבירה יחול במקום בו התמלאו ארבעה תנאים:

תגים:

הגנה עצמית · אישה מוכה · פלילי

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הגנה עצמית ותסמונת האישה המוכה מהפאן המשפטי", סמינריון אודות "הגנה עצמית ותסמונת האישה המוכה מהפאן המשפטי" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.