היישום אינו מחובר לאינטרנט

האם ניתן לעקל רכב נכה? פסק דין כתבי - הערה לפסיקה

עבודה מס' 067566

מחיר: 362.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: דיון בשאלה מה מעמדו של חייב שהוא נכה לעומת חייב רגיל.

7,347 מילים ,22 מקורות ,2008

תקציר העבודה:

בעבודה זו אבקש לבחון את נכונות החלטה זו אשר מקבלת ביטויה בפס"ד מאוחרים רבים(3) הן מההיבט הפורמאלי, הן מההיבט הפרקטי והן מהפן הסוציאלי.

מההיבט התיאורטי נראה לכאורה כי כב' השופט לוין מצא את "דרך המלך" לביצוע האיזון הראוי בין זכות הקניין של הנושה לבין זכותו של החייב לחיות בכבוד. האם אמירה זו נכונה? בעבודתי זו אנסה לדון בשאלה מה מעמדו של חייב שהוא נכה לעומת חייב רגיל? האם לחייב נכה קיימות זכויות נוספות מעצם היותו נכה, אשר מעמידות אותו בעמדת פתיחה טובה יותר מחייב רגיל עת באים לבצע את האיזון האמור שבין זכות הקניין של הנושה לעומת זכותו של החייב לחיות בכבוד?
בדיון בסוגיה זו אתייחס ראשית להשפעת חוק יסוד כבוד האדם וחירותו על זכות הקניין של הנושה, משם נבחן את סעיף 22(א)(5) מבחינה פורמאלית ולבסוף אדון האם וכיצד משתלבת החלטה זו עם המגמות בחקיקת זכויות נכים בישראל.

ואולם, גם אם נגיע למסקנה כי מהפן הפורמאלי אכן מצא כב' השופט לוין את "דרך המלך" נבחן כיצד החלטה זו משתלבת בחיי המעשה, אם בכלל. וכן, מהן ההשלכות דה פקטו של עיקול ומכירת הרכב? לדוגמא אדגים כיצד עיקול ברישום ושלילת זכותו של החייב להחליף את רכבו עלולה להיחשב כעוולה אזרחית שתחייב את המעוול בפיצוי נזקי(4).

תוכן עניינים:

1. מבוא
א. רקע כללי - פס"ד כתבי
ב. מבוא כללי

2. הסתירה המתמדת שבין תכליות ההוצאה לפועל
א. היחס שבין חוק יסוד כבוד האדם וחירותו לחוק ההוצאה לפועל
ב. השפעת סעיף 22 והאיזון בין זכויות הנושה לזכויות החייב

3. פסק דין כתבי מהפן הפורמאלי
א. האם מכונית נכללת בהגדרת סעיף 22(א)(5)
ב. צרכים חיוניים מול מכשירים חיוניים

4. פסק דין כתבי מהפן הפרקטי

5. פסק דין כתבי מהפן המהותי בפרספקטיבה סוציאלית
א. מגמות בחקיקת זכויות הנכים בישראל והשפעתה על האיזון שבין זכות הקניין של הנושה אל מול זכותו של החייב הנכה לכבוד
ב. האם פסק דין כתבי נותן התייחסות לגישות הנובעות מזכות השוויון?
ג. האם פסק הדין משקף את הלך הרוח וההכרה החברתית בזכויות אנשים עם מוגבלויות?

3. סיכום
4.ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

א. היחס שבין חוק יסוד כבוד האדם וחירותו לחוק ההוצאה לפועל.
מול זכויותיו החוקתיות של החייב ניצבת זכותו החוקתית של הזוכה המעוגנת בסעיף 3 לחוק היסוד "כבוד האדם וחירותו" שעניינה הוא: שמירה על הקניין. ההוראה החוקתית שנועדה להגן על זכויות הקניין מגוננת גם על זכויות הזוכה וגם על אלה של החייב, ואין היא עומדת לימינו של החייב בלבד. לזוכה נתונה זכות קניין באגד הזכויות שנקבעו בפסק הדין לטובתו, גם אם אותן זכויות אלו אינן זכויות קניניות לפי מיונן המשפטי.
ואולם, מהו קניין? פורש רחבה - כל זכות שיש לה ערך כלכלי כל שהוא זוהי זכות קניינית שנהנית מההגנה של חוק יסוד. כך גם בספרו של פרופ' ויסמן שאומצו ע"י העליון (שמגר): כלומר זכויות קניין שלא רק במובן הקלאסי. כגון: זכויות אובליגטוריות שנובעות מחוזה או פס"ד על אף שאינן זכויות בעלות ערך עצמאי הינן זכויות קנייניות.

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "האם ניתן לעקל רכב נכה? פסק דין כתבי - הערה לפסיקה", סמינריון אודות "האם ניתן לעקל רכב נכה? פסק דין כתבי - הערה לפסיקה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.