היישום אינו מחובר לאינטרנט

התנגדות הממשלה לחוק אוויר נקי

עבודה מס' 067380

מחיר: 423.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת הסיבות להתנגדות הממשלה להצעת החוק, באמצעות מודלים לניתוח מדיניות ציבורית.

5,052 מילים ,21 מקורות ,2008

תקציר העבודה:

זיהום האוויר בישראל גורם לנזקים מוכחים לבריאות הציבור לכלכלה ולסביבה. מנתוני "אדם טבע ודין" עולה כי אחד מכל חמישה ילדים בגוש דן סובל ממחלה או מפגיעה במערכת הנשימה שנגרמת מזיהום אוויר, ולמעלה מ-1,100 בני אדם מתים מדי שנה בגוש דן בשל הזיהום. לזיהום האוויר יש גם עלויות כלכליות המוטלות על קופת המדינה: אובדן ימי עבודה, סיבסוד תרופת ואשפוזים, פגיעה ביבולים חקלאיים ובמזון, נזק למבינם ולתשתיות, פגיעה בתיירות ועוד. המחיר הכלכלי של נזקי הזיהום נאמד בכמעט 2 מיליארד דולר בשנה (אדם טבע ודין, 2008).

אנו עדים לריבוי הרשויות המוסמכות לטפל בנושאי האוויר: בידי המשרד להגנת הסביבה הסמכות הכללית למנוע זיהום אויר, בידי משרד התחבורה הסמכות לטפל בזיהום אויר מכלי רכב, למשרד התשתיות הלאומיות הסמכות להסדיר את משק הדלק, התקציב נתון לאישור משרד האוצר ולרשויות המקומיות סמכויות לטפל במפגעי אוויר בתחומן.

מטרת העבודה הינה לבחון את הסיבות להתנגדות הממשלה להצעת החוק. הבחינה תיעשה ע"י מודלים לניתוח מדיניות ציבורית. הבנת האינטרסים של השחקנים השונים בזירה הפוליטית תשפוך אור על התנגדותו של שר הממונה על משרד בעל מדיניות ירוקה להצעת חוק אשר מקדמת את מדיניות המשרד ומשפרת את הרווחה החברתית.
שאלת המחקר
1. מהם הגורמים שהובילו להתנגדות הממשלה לאישור חוק אוויר נקי?
2. האם ריבוי הסמכויות במשרדי הממשלה משפיע על תהליך קבלת ההחלטות לאישור החוק?

השערות המחקר
1. אינטרסים של השחקנים הדומיננטיים במערכת קבלת ההחלטות השפיעו על התנגדות הממשלה לאישור חוק אוויר נקי.
2. ריבוי הסמכויות במשרדי הממשלה השפיע על קבלת ההחלטות באישור החוק

שיטת המחקר

ניתוח פרוטוקולים של וועדת הפנים ואיכות הסביבה הדנות בהצעת חוק לאוויר נקי.
* פרוטוקול מס' 533 - מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה, מתאריך 28/11/2005
* פרוטוקול מס' 147 - מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה מתאריך 08/05/2007

את הפרוטוקולים אנתח לפי תיאורית הבחירה החברתית , עפ"י המודלים השונים שציינתי בסקירת ספרות נבין את האינטרסים של השחקנים השונים ואת בעיית ריבוי הסמכויות. כך בעצם אוכל לאושש את ההשערות שהצגתי במחקר זה.

קטע מהעבודה:

הדינמיקה הפוליטית היא הכוח המניע של המדיניות הציבורית (נחמיאס וסנד, 1999). לפיכך נראה שהליך עיצוב מדיניות של חוק אויר נקי הינו תהליך פוליטי, התעכבות אישורו של החוק נובעת משיקולים פוליטיים אישיים.
הצעת החוק שיזמה אדם טבע ודין הוגשה על ידי שמונה חברי כנסת (עמרי שרון, לאה נס, איתן כבל, יורי שטרן, אילן שלגי, ראלב מג'אדלה, משה גפני ואמנון כהן), ובשלב ההנחה על שולחן הכנסת חתמו עליו 51 ח"כים.

תגים:

אינטרסים שחקנים · מדיניות ציבורית · ארגונים ירוקים · אדם טבע ודין · מדיניות ציבורית

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "התנגדות הממשלה לחוק אוויר נקי", סמינריון אודות "התנגדות הממשלה לחוק אוויר נקי" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.