היישום אינו מחובר לאינטרנט

לוחמה אלקטרונית כחלק מלוחמת אוויר

עבודה מס' 041338

מחיר: 181.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: מהפכה טכנולוגית, המהפכה בלוחמת אוויר, מלה"ע השניה, קוריאה, טילי קרקע אוויר, ויאטנם ומלחמות ישראל.

3,829 מילים ,5 מקורות ,1993

תקציר העבודה:

בעבודה זו אדון בפן אחד של המהפכה הטכנולוגית במלחמה, לוחמה אלקטרונית כחלק מלוחמת האוויר. המשתתפים בלוחמת האוויר לצורך דיון זה הם מטוסי המלחמה לסוגיהם, השואפים להשיג עליונות אווירית מעל שדה הקרב ומדינת האויב, לסייע לכוחות הקרקע ולגרום נזק מקסימלי לתשתיות ואוכלוסיית האויב.
בצדו השני של המתרס, ציוד הקרקע המיועד להפיל את המטוסים, או לפחות למנוע מהן לבצע את משימותיהם. התקופה בה אדון נפתחת בשנות השלושים למאה ומסתיימת בהווה.
ראשית יש להסביר את פשר השימוש במונח 'מהפכה' כשאנו דנים בטכנולוגיה האלקטרונית המאפיינת את המלחמה בכלל ואת חלקה האווירי בפרט. את זאת אני מתכוון לעשות באמצעות דיונו של תומס קון, כפי שהוצג בספרו 'המבנה של מהפכות מדעיות'. ראשית אציג את תורתו של קון, ואראה כיצד ניתן לאפיין את תחום לוחמת ל"א האווירית על ידי שימוש במושגים שהוגדרו על ידיו.
תומס קון מדען שהיה להיסטוריון ופילוסוף של המדע, (ונפטר לא מכבר), הציג בשנות השישים למאה זו תפיסה מגובשת על מהות המדע, בכלל ועל הדרך בה מתרחשים מהפכים מדעיים. הדוגמאות בהן הוא משתמש בספרו לקוחות מהמקרים הקלאסיים, המהפכה באסטרונומיה הקשורה בשמו של קופרניקוס, המהפכות בפיזיקה הקשורות בשמותיהם של ניוטון ואינשטיין וכדומה. אבל ניתן לייחס את התורה כמעט לכל תחומי הדעת האנושית, ולוחמה אלקטרונית, כפי שאראה בהמשך, הינה בהחלט תחום כזה.
המונח המרכזי בו משתמש קון הינו הפאראדיגמה. הפאראדיגמה המדעית היא: "הישגים מדעיים הזוכים להכרה כללית, שלמשך זמן מסוים מספקים דגם של בעיות ופתרונות לקהיליה המדעית". הפאראדיגמות מתוחכמות משום שמחד הן מספיק 'חזקות' בכדי למשוך אחריהן קבוצה של מאמינים, מאידך יש בהן מספיק 'קצוות פתוחים', המאפשרים לחברי הקבוצה - הקהיליה המדעית לעסוק במחקר 'חדשני'. למעשה, טוען קון, כל המדעים המודרניים נולדו לאחר היווצרות הפאראדיגמות שלהם, כלומר לא יתכן כלל מדע שאינו נתון במסגרת פאראדיגמטית. החינוך המדעי, אותו מקבלים אלה האמורים לעסוק במחקר המדעי, הינו (בדומה לשיטת הגילדות המקצועיות) במידה רבה הנחלת הפרדיגמות מדור לדור, מה שמבטיח גישה שמרנית על מנת שתתקבל כפרדיגמה על תיאוריה להיראות טובה יותר ממתחרותיה, "אבל אין היא נדרשת להסביר, ואמנם אין היא מסבירה, את כל העובדות העשויות להיקרות על דרכה". מצב זה מקל על השתמרות הפרדיגמה הישנה, שכן כל חריגה ניתנת לתירוץ כאחת מאותן עובדות. קשה להציג עובדה אחת מכרעת. משעה שתפסה הפאראדיגמה את מקומה היא מכוונת את העוסקים בתחום המדעי להתמחות בתחומים ספציפיים, והתולדה שלה הינם דיאלוגים 'איזוטריים' המתנהלים בין 'יודעי דבר' על דפי בטאונים מקצועיים. האדם הפשוט אינו מסוגל יותר לרדת לרזי העיסוק המדעי.
המדע התקני, לפי קון, מבוסס על ההנחה שהעוסקים בו יודעים מהו העולם, והוא מכוון לשכלול ניסוחן של אותן תופעות הנמצאות כבר בפאראדיגמה. יש שפע של התחייבויות לסוגים מועדפים של מיכשור ולדרכים בהן אפשר לעשות שימוש לגיטימי במכשירים המקובלים. סך הכל ניתן לומר שהפרדיגמה מקנה לעוסקים בתחומה חממה נעימה לעסוק במה שמוכר להם בלא חשש מהלא נודע, זהו מצב העדיף על בני האדם כפרטים ועל ארגונים שונים כהצברים של פרטים בעלי אינטרס משוקע.
מרגע שזכתה תיאוריה מדעית למעמד של פאראדיגמה, אין מכריזים עליה כעל בלתי תקפה אלא אם יש בהישג יד מועמדת שתיקח את מקומה. תיאוריה אינה מוכחת בלעדית כשיקרית על ידי השוואה ישירה עם המציאות, תמיד מעורבת בכך השוואה עם פרדיגמה אחרת עד להכרה בפשיטת הרגל של הפאראדיגמה ימציאו העוסקים בתחומה שיכלולים ושינויים אד הוק רבים.

תוכן עניינים:
1. מהי מהפיכה?
2. המהפכה בלוחמה אווירית
3. מלחמת העולם השניה
4. קוריאה
5. טילי קרקע אוויר
6. ויטנאם
7. מלחמות ישראל
8. מלחמת המפרץ
9. סיכום
10.ביבליוגרפיה

מקורות:

הווארד מייכל, המלחמה בתולדות אירופה, הוצאת מערכות, 144
קון תומס, המבנה של מהפכות מדעיות, מפעלים אוניברסיטאיים הוצאה לאור, 1977
'רומח', מגזין בין לאומי לנושאי צבא ובטחון, עורך: תמיר אשל, מס: 5, 24, 25, 27, 33,
ש. יפתח, טילים ורקטות בלוחמה המודרנית, הוצאת מערכות, 1979,
Armitage M.J, and Mason R.A, AIR POWER IN THE NUCLEAR AGE, University of Illinois, 1983

תגים:

מלחמת · המפרץ · תומס · מטוס · קון · תעופה · מלחמה · טכנולוגיה

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "לוחמה אלקטרונית כחלק מלוחמת אוויר", סמינריון אודות "לוחמה אלקטרונית כחלק מלוחמת אוויר" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.