היישום אינו מחובר לאינטרנט

זיהום האוויר: עלויות ונזק סביבתי - פליטת מזהמים מרכבים המונעים בבנזין

עבודה מס' 064301

מחיר: 361.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: ניתוח שתי שיטות להפחתת זיהום האוויר

3,501 מילים ,12 מקורות ,2005

תקציר העבודה:

"אויר הרים צלול כיין" זה לא התיאור המתאים לאיכות האוויר במדינתנו הקטנה. על פי הסטטיסטיקות, על כל 20 הרוגים, אדם אחד בממוצע מת כתוצאה מזיהום אוויר. שתי הסיבות העיקריות לזיהום אויר הם תעשייה ותחבורה. 60% מזיהום האוויר נגרם ע"י תחבורה. כאשר 45% מהזיהום נגרם ממכוניות פרטיות המונעות ע"י בנזין. כיוון שמדובר באחוז זיהום משמעותי החלטנו להתמקד בעבודתנו בכלי רכב פרטיים מסוג בנזין.
ככל שהזמן עובר בעיית הזיהום הולכת ומחמירה כתוצאה מגידול כמות כלי הרכב משנה לשנה וכמו כן בגלל הצטברות לכלוך במכוניות ישנות הגורם לפליטת יתר של חומרים מזהמים.
בשנים האחרונות חלה התעוררות עולמית בנוגע לבעיית זיהום האוויר מתחבורה וגובש קונצנזוס לגביי טיפול בשורש הבעיה ע"י פיתוח אלטרנטיבות. "אפקט הפרפר" מתדפק גם על דלתותינו והממשלה מתייחסת ברצינות לבעיית זיהום האוויר ע"י עידוד צריכת דלקים אלטרנטיביים וקניית מכוניות חלופיות.
בעבודה זו ניתחנו שתי שיטות להפחתת זיהום האוויר הנובע מפליטת גזים מזהמים לחלל האוויר מרכבי בנזין, המהווים חלק מהותי מכלל זיהום האוויר הנגרם מתחבורה.
החלופה הראשונה אותה ניתחנו הינה מעבר לדלק אלטרנטיבי- בגפ"מ (גז פחממני מעובה), דבר הניתן לביצוע על ידי התקנת מיכל בתא המטען של הרכב (או לחלופין, קניית רכב חדש עם מיכל מותקן). החלופה השנייה הינה מעבר לרכב אלטרנטיבי- רכב היברידי המשלב מנוע חשמלי לצד מנוע בנזין.
זיהום האוויר יוצר נזק כלכלי אדיר למשק המוערך בכ- 2.4 מיליארד ש"ח בשנה. בעבודה זו מצאנו שניתן לצמצם את זיהום האוויר, ותוך כך את הנזק הכלכלי למשק בצורה ניכרת. בחלופה הראשונה השגת המטרה כרוכה בעלות תקציבית נמוכה יותר מאשר העלות התקציבית של החלופה השנייה ובצמצום גדול יותר בנזק הסביבתי בגין הזיהום. כמו כן - עלות האחזקה, הפסדי ההכנסות לממשלה וההתנגדויות המעטות יחסית - מעמידים את החלופה הראשונה בעדיפות וכיעילה יותר מהחלופה השנייה. יישום החלופה הראשונה ניתן לביצוע בצורה מיידית ובצורה רחבה בטווח הקצר, בעוד שיישום החלופה השנייה יכול ומועד לקחת זמן רב מאוד.
תוצאות הניתוח שערכנו מראות כי יעילותה, עלותה ויישומה של החלופה הראשונה עדיפה על פני החלופה השנייה- ולפיכך תומכים אנו בחלופה זו.

קטע מהעבודה:

חלופה ראשונה: דלקים אלטרנטיביים-
גפ"מ הינו גז פחמני מעובה והוא תוצר לוואי בתהליך זיקוק הנפט.
בחלופה זו נציע תדלוק על ידי גפ"מ L.P.G - Liquefied Petroleum Gas
בכדי לתדלק גפ"מ נדרשת הרכבת מיכל תדלוק חילופי/נוסף. בתהליך ההסבה לא מחליפים או פוגעים במכלולי המנוע המקוריים: ערכת ההסבה נוספת על המכלולים הקיימים ומותאמת לכל דגם רכב באופן אופטימאלי. עלות ההסבה הינה על בעל הרכב ופרק הזמן הנדרש על מנת להירשם במשרד הרישוי ולהתקין את המכל הוא כ-72 שעות. ההתקנה נעשית במוסכי הסבה על ידי טכנאים מוסמכים תחת אישור מכון התקנים

מקורות:

טויוטה פריוס, אחת ההברידיות הנפוצות ביותר. לאחרונה התעוררו סדרה של כשלים טכנולוגיים מהסוג הרגיל אשר התגלו בגרסתו החדשה ביותר של הדגם. התקלה מאופיינת בנטייתו של מנוע הבנזין לדימום פתע לא מבוקר. ניתן לסווג זאת כבעיית ילדות המאפיינת כל רכב בשלב ההרצה. בעיות ילדות אלו מטופלות ע"י החברות על מנת להעמיד
בסופו של דבר דגם ראוי וללא תקלות להפצה. נוכח משבר האנרגיה הפוקד את העולם, עשוי לגבור הביקוש למכונית חסכונית באנרגיה מסוג זה, על כן לקחה על עצמה יצרנית הרכב "טויוטה" לתקן את הליקוי בחינם.
לא קיים מבחר של מכוניות היברידיות בישראל, לכן על הצרכן להתפשר על דגם מכונית בניגוד להעדפותיו.
גמישות לשינוים בעתיד
התוכנית קשיחה יחסית לשינויים בעתיד כיוון שהיא תלויה בגורמים מחוץ לארץ, הרי שהרכבים מיובאים מחו"ל.
חלוקת נטל - הנטל בעצם ייפול על הציבור הנוסף שירכוש מכוניות חדשות עקב התוכנית ובכך יגדיל את תקבולי המס של המדינה אשר הורידה את שעור המס על ייבוא מכוניות מסוג זה.
הנטל בחלופה נופל הן על הצרכן והן על הממשלה.
הנטל על הצרכן = סה"כ עלויות לצרכן = 203,694 = 67%

סה"כ עלות לפרויקט 303,587
הנטל על הממשלה : 33%
עלות הפרויקט
(עלות רכב + אחזקה שנתית +עלות בגין זמן המתנה + הפסד הכנסות לממשלה - תועלת) = סה"כ עלות לפרויקט, פר רכב - 303,587 ?
השוואת חלופות
מעבר לרכב היברידי
התקנת מיכל לתדלוק על ידי גפ"מ
קריטריון
164,250 ?
(קניית רכב חדש מסוג היברדי)
134,750 ?
(קניית רכב חדש עם מערכת גפ"מ, התקנת מערכת גפ"מ לבדה בעלות ממוצעת של 7500 ? )
עלויות
38,856 ?
(אחזקה שנתית)
32,325 ?
(אחזקה שנתית)
101,014 ?
60% מס על יבוא רכב + 50% מס בלו.
6,336 ?
3% מס על ליטר גפ"מ +
פטור ממס קנייה של מערכת גפ"מ
הפסד הכנסות לממשלה
1,120.68 ?
1,360.965 ?
תועלת מהפחתת זיהום
(ממוצע שנתי פר רכב)
588 ?
(עלות בגין זמן ההמתנה)
36 ?
(עלות בגין זמן ההמתנה - במידה וקונים מערכת גפ"מ עבור רכב קיים)
לוח זמנים ליישום
תקופה של לפחות עשור בכדי להחליף אחוז משמעותי משוק המכוניות הפרטיות.
מיידי עבור כלל כלי הרכב (עד 72 שעות)
303,587 ?
44,836 ?
במקרה של קניית מערכת הגפ"מ והתקנתה ברכב קיים
172,086 ?
במקרה של קניית רכב עם מערכת גפ"מ
סה"כ עלות פרויקט
פר רכב
67% הציבור +33% הממשלה
97% הציבור + 3% הממשלה
חלוקת נטל
בינונית
(קשה יחסית לשכנע אדם לקנות רכב חדש)
גבוהה מאוד
(קל יחסית לשכנע אדם להרכיב מערכת גפ"מ)
ישימות
מפחית בצורה משמעותית בין 40% ל-50% את כמות המזהמים.
מפחית את כמות המזהמים בכ-20%.
מידת השגת המטרה
חיוביות
חיוביות
השפעות רוחב
רבות
מעטות
התנגדויות
מן הטבלה עולה המסקנה הברורה והמיידית כי חלופת הדלק האלטרנטיבי עדיפה על פני חלופת הרכב האלטרנטיבי בכמה קריטריונים. חשוב לזכור שניתוח החלופות הוא מכיוון העלות הכלכלית בגין הנזק הסביבתי, אך כמו כל ניתוח יש צורך לתת את הדעת על כל הרבדים הנגזרים מהעניין.
למרות שמבחינת התועלת מהפחתת המזהמים, שתי החלופות קרובות- ישנם פקטורים שונים אחרים אשר נותנים גושפנקה לבחירת החלופה. מבחינת עלות אנו רואים כי רכב המונע על ידי גפ"מ זול יותר עבור הצרכן לעומת רכב היברידי (הן מבחינת עלות קנייה והן מבחינת תחזוקה שוטפת). כמו כן הלו"ז ליישום הוא קריטריון קריטי בהשגת מטרת
החלופה- התקנת מערכות גפ"מ אפשרית בצורה מיידית ו"עלותה" (מבחינת זמן ההמתנה) זולה יותר. חלופת הגפ"מ מיידית עבור כל פרט ופרט אשר מעוניין בכך , לעומת רכישת רכב חדש- ושדרוג שוק המכוניות הפרטיות הקיים , דבר שייקח לפחות עשור או שניים.
מבחינת חלוקת הנטל- בשתי התוכניות ישנה התערבות ממשלתית במימון ועידוד בצורה עקיפה על ידי הקטנת המיסים הרלוונטיים לחלופה לצד הנטל הישיר על הצרכן. הפסד התקבולים מהחלופה השנייה לממשלה מסתכם בסכום גבוה יותר (60% על המכס + ירידה בכמות הדלק הנצרכת ולכן ירידה בתקבולי ממס בלו) ולכן בטווח הארוך, חלופה זו
עלולה להיות מלווה בהעלאת מיסים ולפגוע ביעילות המשק. לעומת זאת, הנטל על הצרכן בחלופת הגפ"מ גבוהה יותר מהנטל בחלופה השנייה.
לשתי החלופות השפעות רוחב חיוביות נוספות וגם התנגדויות. קשת ההתנגדויות לחלופה הראשונה שנלקחו בחשבון מעטות יותר מאשר בחלופה השנייה.
לסיכום מהבדיקה שערכנו בעבודה זו כאשר אנו לוקחים בחשבון את כל הקריטריונים ,אנו מוצאים שתוכנית חלופת הדלק האלטרנטיבי -הגפ"מ עדיפה על פני תוכנית חלופת הרכב האלטרנטיבי -היברידי, ולכן אנו תומכים ביישומה.
תוכנית יישום
על מנת ליישם את התוכנית, יש לבצע את הפעולות הבאות:
ראשית יש לצאת בקמפיין פרסום רחב היקפים על ידי המשרד לאיכות הסביבה והגופים הירוקים השונים.
להכשיר אנשי מקצוע נוספים ולפתוח ולהכשיר תחנות תדלוק נוספות.
לדאוג לתהליך מסודר של הטמעת תקני בטיחות, אכיפה ויישום.
ביבליוגרפיה
ד. לביא, נ. בקר, ו. בן שלמה, א. איתן, פרטו הנדסה בע"מ "הערכה כלכלית של כדאיות גריטת כלי רכב בישראל" המשרד לאיכות הסביבה, ספטמבר 2003.
אבי מושל ,נעה שפיצר , "גיבוש יעדי הפחתה לאומיים לצמצום זיהום אוויר מתחבורה,"המשרד לאיכות הסביבה,אגף איכות אוויר.
שולי נזר,אבי מושל,"זיהום אוויר מתחבורה",המשרד לאיכות הסביבה.
פלור אבנר, "צמצום זיהום האוויר מכלי רכב באמצעות השימוש בגז" משרד התחבורה- אגף הרכב, 21 בינואר 2004.
"מהפכת הגז- הסבת רכבים לגפ"מ" , אבנר ברונשטיין, מתוך: www.sharks.co.il
"הזולה ביותר לאחזקה- מכונית גז" , בני ברק 17/03/05 מתוך אתר ידיעות אחרונות.
הכנסת, מרכז מחקר ומידע - מסמך רקע בנושא: כלי רכב ידידותיים לסביבה.
"מי בכלל רוצה להיות ירוק?" ,יואב קווה, מתוך: www.kvishim.co.i
"קשה לנשום בעיר? סעו ירוק", תהל פרוש,הארץ 8/7/2005 מתוך: http://news.walla.co.il
"טויוטה פריוס-מישהו הפסיק את הזרם?", אלי שאול, מתוך: http://www.ynet.co.il
"אור אדום למכונית הירוקה", עמוס באר, מתוך: http://glz.msn.co.il
"נותנים גז", עופר פטרסבורג, ידיעות אחרונות, 11/12/2005
אתרי אינטרנט:
הלמ"ס.
המשרד לאיכות הסביבה.
משרד התחבורה.
משרד האוצר.
משרד התשתיות.
כנסת ישראל.
טיוטה ישראל.
הונדה ישראל.
נספחים
עתיד ירוק יותר
אין ויכוח על יתרונות הגפ"מ בנושא זיהום האויר יחסית למנועי בנזין מתקני יורו 0-3 אבל כאשר מכניסים את תקני יורו 4-5 העובדות משתנות באופן חד משמעי.
יורו 4-5:
באירופה נעשה שימוש בדלק יורו-4 מתחילת 2003, ובישראל - מינואר 2005.
מנתונים שפרסם הארגון הבינלאומי לאיכות דלק עולה כי בנזין יורו-4 בחלק מהפרמטרים מזהם מעט יותר מגפ"מ ואילו במזהם העיקרי (CO) מזהם פחות מגפ"מ בצורה משמעותית.בימים אלו היתרון לצרכן בשימוש בגפ"מ על בנזין נובע מהפרשי המיסוי. בעוד שעל כל ליטר בנזין מוטל מס בלו של 220 אגורות לליטר, המס בלו על גפ"מ הוא 8
אגורות לליטר בלבד.
ברגע שמכוניות הגפ"מ יהיו בסדר גודל של מאות אלפים וצריכת הבנזין תרד יחד עם הכנסות הממשלה הפרשי המס הללו ייסגרו ולא יהיה לגפ"מ כל יתרון על יורו 4 , הן מבחינת עלות נסיעה והן מבחינת זיהום אויר.

ב-2008 ייכנס לתוקף באירופה ובישראל בנזין משופר עוד יותר, יורו-5, שיהיה נקי בהרבה מגפ"מ, כך שפתרון בעיית זיהום האוויר ע"י תדלוק אלטרנטיבי בגפ"מ הוא פתרון זמני בהחלט.
סוגי מזהמים.
מזהמים הראשוניים הנפלטים ממנועי המכוניות.
פחמן חד-חמצני (CO): ריכוזים גבוהים של CO אופייניים למרכזי ערים, בהן עורקי תחבורה עמוסים. ה-CO נפלט ממנועי בעירה בלתי מושלמת, כתוצאה מחוסר חמצן. ה-CO מכונה בשם "הרוצח הלא נראה" משום, שהוא אינו נראה ואין לו ריח. בריכוזים גבוהים ה-CO רעל קטלני. חשיפה לגז זה עלולה לגרום לסחרחורת, איבוד הכרה ואף מוות.
בריכוזים בהם הוא מופיע בסביבה, עיקר הנזק הנגרם בעקבות חשיפה ל-CO, הוא עליה בשכיחות התקפי לב.
תחמוצות חנקן (NOX): ה-NOX נוצר כתוצאה מריאקציות כימיות בין חנקן (N2 ) לחמצן (O2) בתא הבעירה של המנוע. הלחץ הגבוה והטמפרטורה הגבוהה בתא מאפשרים את הריאקציה, שלא מתאפשרת בתנאים טבעיים. ה-NOX לכשעצמו גורם לפגיעות בבריאות ובעיקר פגיעה בדרכי הנשימה. לפגיעה בסביבה:היווצרות גשם חומצי. הוא גם מרכיב חיוני
ליצירת האוזון (O3).
פחמימנים (HC) : ה-HC נפלטים ממנועי בעירה בלתי מושלמת כתוצאה מחוסר חמצן (כמו ה-CO) וכמו ה-NOX הוא מרכיב ביצירת האוזון.
עשן שחור-חלקיקים (SPM): נפלטים בעיקר ממנועי דיזל. מורכב מחלקיקי דלק שרוף למחצה ומחלקיקי עופרת. הנזק העיקרי של עשן השחור הוא בהיותו חומר מסרטן.
עופרת (PB): העופרת לא נמצאת בדלק באופן טבעי, אלא נוספת אליו כדי להגדיל את האוקטן ולשפר בכך את ביצועי המנוע. ריכוז גבוה של חלקיקי עופרת באוויר גורם לנזק בהתפתחות פיזית ומנטלית של ילדים ולעליה בלחץ הדם. כיום, נמצאים בשימוש בישראל ובמדינות רבות העולם דלקים נטולי עופרת.
פחמן דו-חמצני (CO2): נפלט כעשן, שיוצא מהמנוע. מרכיב עיקרי באפקט החממה-גורם להתחממות האטמוספרה.
ראה נספחים עמוד 14 , פירוט מזהמים.
ראה נספחים עמוד 12 "פליטות משריפת דלק, לפי צרכן דלק"
על פי נתוני הלמ"ס - ראה נספחים עמוד 13 "כלי רכב מנועיים לפי סוג רכב".
לקוח מתוך הכתבה: "מהפכת הגז- הסבת רכבים לגפ"מ" , אבנר ברונשטיין. www.sharks.co.il
הנתונים לקוחים מתוך הכתבה: "הזולה ביותר לאחזקה- מכונית גז" , בני ברק. מתוך אתר ידיעות אחרונות. 17/03/05
לקוח מתוך דו"ח "הערכה כלכלית של כדאיות גריטת כלי רכב בישראל" דורון לביא, ניר בקר, ורד בן שלמה,אילת איתן. חברת
פארטו הנדסה בע"מ. ספטמבר 2003.
מתוך אתר משרד התשתיות לישראל.
הנתונים מתוך : הכנסת, מרכז מחקר ומידע - מסמך רקע בנושא: כלי רכב ידידותיים לסביבה.
הכימות מתייחס למצב קצה בו זמן ההתקנה לוקח 3 ימי עבודה מלאים.
ראה נספחים עמוד 14 "עתיד ירוק יותר"
עפ"י שיחת טלפון עם נציג חברת "הונדה" בישראל , 5/1/06 בשעה 13:20 , נמסר כי רק במרץ ייכנסו מכוניות מסוג סיוויק IMA היברידיות לשוק המכוניות בישראל. רק במרץ יוכרז מחיר לצרכן, כיום לא קיימת גם הערכה בנציגות החברה בישראל.
הנתונים לקוחים מתוך הכתבה: "הזולה ביותר לאחזקה- מכונית גז" , בני ברק. מתוך אתר ידיעות אחרונות. 17/03/05
לקוח מתוך דו"ח "הערכה כלכלית של כדאיות גריטת כלי רכב בישראל" דורון לביא, ניר בקר, ורד בן שלמה,אילת איתן. חברת
פארטו הנדסה בע"מ. ספטמבר 2003.
מכיוון שלא קיים שוק מכוניות היברדיות משומשות בישראל, האופצייה היחידה היא רכישת מכונית חדשה ולפיכך נלקח בחשבון המס על יבוא כחלק מהפסדי הממשלה. לפרטים נוספים ראה/י סעיף התנגדויות אפשריות 1. המס המופחת הוא חלק ממדיניות "מיסוי ירוק" לעידוד מעבר לרכבים ידידותיים לסביבה.
מתוך "מי בכלל רוצה להיות ירוק?" ,יואב קווה. www.kvishim.co.il
הכימות מתייחס למצב קצה בו זמן ההמתנה לרכב , לוקח 3 חודשים מלאים.
ללקוח ממאמר "הארץ"- "בטוח שיקר יותר לא בטוח שירוק יותר" מאת עמירם כהן
1
חסכון ממוצע בשקלים לשנה בגין נזק סביבתי פר רכב.
ק"מ ממוצע בשנה
מעבר מדולר לשקל ישראלי
מעבר מגרם לטונות
חסכון ממוצע בשקלים לשנה בגין נזק סביבתי פר רכב.
מעבר מגרם לטונות
ק"מ ממוצע בשנה
מעבר מדולר לשקל ישראלי

תגים:

בנזין · זיהום · ישראל · כלכלה · כלכלת · איכות · סביבה · עלות · תועלת

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "זיהום האוויר: עלויות ונזק סביבתי - פליטת מזהמים מרכבים המונעים בבנזין", סמינריון אודות "זיהום האוויר: עלויות ונזק סביבתי - פליטת מזהמים מרכבים המונעים בבנזין" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.