היישום אינו מחובר לאינטרנט

הפעילים היהודים בתנועה הלאומית המצרית בין השנים 1914-1952

עבודה מס' 067325

מחיר: 362.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: יהודי מצריים ותפקידם בתנועה הלאומית המצרית ממלחמת העולם הראשונה ועד עלייתו של נאצר לשלטון.

7,542 מילים ,15 מקורות ,2006

תקציר העבודה:

ב-1798 כבש נפוליאון את מצרים. כיבוש זה מהווה נקודת מפנה בתולדותיה של מצרים ושל המזרח התיכון כולו . כתוצאה מכיבוש זה החל במצרים תהליך של התמערבות ותהליך של מודרניזציה. אחת התגובות מיני רבות למפגש עם המערב ולתהליך ההתמערבות, הייתה צמיחתה של התנועה הלאומית המצרית. הקהילה היהודית במצרים, אשר תהליך ההתמערבות לא פסח עליה, ליוותה המאבק הזה מראשיתו ונטלה חלק פעיל בשורותיה.
מחקרי מתחיל בשנת 1914 - מלחמת העולם ה-I. בשנה זו החלה התנתקותה של מצרים מהאימפריה העות'מאנית. מאבקה של התנועה הלאומית המצרית הגיע לשיאו בתקופת מנהיגותו של נשיא מצרים גמל עבד אל-נאצר ולפיכך, שנת 1952 מהווה שנת סיום למחקר זה. בתקופתו של נאצר התייחסה מצרים לקהילה היהודית בעוינות יתירה ותחת הנהגתו הגיעה הקהילה היהודית במצרים לקיצה.
עבודה זו מנסה לבחון את הסוגיות המתעוררות: יחסה של יהדות מצרים לתנועה הלאומית המצרית ולמאבקה הלאומי של מצרים. בתוך כך אבקש לחקור איזה תפקיד מילאה הקהילה היהודית במצרים, בתנועה הלאומית המצרית ומה הייתה תרומתה ותרומת הפעילים היהודים בתנועה. כמו כן אבקש לחקור את יחסי התנועה היהודית-הציונות במצרים עם התנועה הלאומית המצרית.
בתחילת מחקר זה, בפרק המבוא, אפתח בסקירה היסטורית קצרה על התעוררות התנועה הלאומית והתהפוכות המדיניות והפוליטיות במצרים בתקופה הנידונה. בתוך כך אבחן גם את תהליך המודרניזציה שהחל במצרים וכלל בתוכו גם את הקהילה היהודית. לאחר מכן, אסקור בקצרה את הקהילה היהודית במצרים בתקופה המדוברת ואבחן את המתחים בתוך הקהילה, את הדמוגרפיה, חינוך, נתינות והכלכלה בקהילה היהודית. לאחר סקירות אלו, בפרק הראשון אנסה לעמוד על מספר פעילים יהודים עיקריים שפעלו בתנועה הלאומית המצרית מראשיתה. בפרק זה אפרט בקצרה על הפעילים היהודים המרכזיים ואת האידיאולוגיה שבהם דגלו. הפרק השני ידון בפעילים היהודים במפלגות הקומוניסטיות-סוציאליסטיות. בפרק זה אנסה להראות כי מפלגות אלו היוו למעשה את אגף השמאל של התנועה הלאומית המצרית. בנוסף אראה כיצד מעורבותם של היהודים במפלגות אלו דווקא הזיק לקהילה היהודית מאחר שהפעילים הקומוניסטים נתפסו בעיני מצרים רבים לציוניים, למרות שבפועל היו אנטי-ציוניים. בפרק השלישי והאחרון אבחן את חשיבותם של אותם הפעילים שנסקרו בתנועה הלאומית המצרית ולמאבקה של מצרים לעצמאות ושחרור מעול בריטניה. בתוך כך אבחן את היחסים המתוחים שבין התנועה הציונית והתנועה הלאומית במצרים. לסיכום אוכיח כי הפעילים היהודים תפסו עמדות בכירות בתנועה הלאומית המצרית והיוו חלק קטן, אך חשוב בתנועה זו.

תוכן עניינים:
1. הקדמה
2. מבוא
3. פעילים יהודים בתנועה הלאומית
4. פעילים יהודים באגף השמאלי הסוציאליסטי-קומוניסטי של התנועה הלאומית המצרית
5. חשיבותה של הפעילות היהודית לתנועה הלאומית המצרית
6. סיכום
7. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

בבואי לבחון את סוגיית יחסם של יהודי מצרים לתנועה הלאומית המצרית, מחובתי להבהיר תחילה, למי אני מתכוונת, כשאני מדברת על יהודי מצרים. מי היו אותם חוגים שקבעו את "דעת הקהל" של קהילת יהודי מצרים.
לצורך הבהרת העניין, אני מבקשת להסתייע בעמדתם של מספר חוקרים:
שלמה חביליו גורס: "...הישוב היהודי במצרים... אינו מכניס את ראשו בענייני לאומיות ופוליטיקה..." . בת-יאור, היא ג'יזל ליטמן, סוברת: "...חלק קטן ומבוטל מן האוכלוסייה המצרית, לקח חלק בויכוחים המדיניים תרבותיים, ההמונים נותרו שקועים בבערותם ובמצוקתם..." . "...פשוטי העם והם רוב העדה היהודית במצרים, נשארו בדרך כלל אדישים לסיסמאות פוליטיות וחברתיות, כי מה שהיה חשוב להם יותר זו הפרנסה..." . 'אלשמס', הביטאון היהודי ופרו-מצרי, שייצג את ממסד הקהילה היהודית ואת הרב הראשי, דגל ב"התמצרות", קרי "Egyptienization", מושג אותו אבהיר בהמשך, כתב ב-1944: "...זהו הנוהג אצל יהודי המזרח להתערב מעט בפוליטיקה" .

תגים:

התמערבות יהודים · מצרים · תנועות לאומיות · יהדות מצרים · המזרח התיכון

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הפעילים היהודים בתנועה הלאומית המצרית בין השנים 1914-1952", סמינריון אודות "הפעילים היהודים בתנועה הלאומית המצרית בין השנים 1914-1952" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.