היישום אינו מחובר לאינטרנט

הלאומיות במצרים וסעד זגלול

עבודה מס' 031718

מחיר: 199.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: ראשיתה של הלאומנות הערבית, הגורמים לפריחתה של התנועה הלאומית המצרית וסעד זגלול והקמת מפלגת ה-"ופד".

4,506 מילים ,12 מקורות ,1995

תקציר העבודה:

התנועה הלאומית המצרית, התפתחה לאחר צמיחת התנועה בסהר הפורה ולה יחודיות משלה, עם כינונה של התנועה, הודגש בה מלכתחילה, הייחוד המצרי, תוך התעלמות כמעט מוחלטת מן היסוד הערבי. במהלך המאבק עם הבריטים בשנות ה-20', גישה זו קיבלה חיזוקים נוספים והיא הלכה והעמיקה, יוזכר עם זאת, כי כמעט בהתאמה, הודגש הצורך בפיתוח היסוד האסלאמי כחלק מקביעת המרכיב של הלאומיות המצרית. עת התגלה במצרים בשנות ה-20' קברו של תות-אנך-אמון, קיבלה הגישה הייחודית המצרית, זריקת עידוד נוספת, והיא מוקדה להזדהות, של המצרים עם התקופה הפרעונית. (1)
בשלבים מאוחרים יותר, וכוונתי לשנות ה-40', כאשר מצרים היתה מעורבת במאורעות שהתרחשו בסהר הפורה, המלחמה עם ישראל ונהירתה אחר עמדת מנהיגות בכירה בעולם הערבי, היתה במצרים התעוררות לעניין הזהות הערבית, שגם גובש ברעיון האיחוד הערבי.
הסיבות להתפתחות תנועה לאומית ייחודית במצרים קשורות, לא רק להתפתחויות ההיסטוריות, השונות, מאשר בסהר הפורה, אלא גם בשל מקומה הגיאוגרפי, מצרים לאורך כל התקופה העות'מאנית, היתה במסגרת מדינית, בעלת ציביון מוגדר והיתה בה שושלת מלוכה - שטחה מעולם לא נכבש על ידי שבטים מונגולים או צלבנים.
ניתן לדעתי להבחין בהתפתחות הלאומיות המצרית בשלושה מרכיבי יסוד בסיסיים: תנועת התחיה האסלאמית - מרכיב חשוב בה הפאן-איסלאמיות, האסלאם - מרבית תושביה של מצרים הינם מוסלמים ומצרים הינה חלק בלתי נפרד מ'העולם/האומה/ האיסלאמית, והמצריות, גאוותה של מצרים המבוססת על העבר הפרעוני. היסוד הערבי בזהות המצרים, ידע עליות ומורדות, פריחתו מזוהה בדרך כלל, עם עלייתו של נאצר לשלטון בשנות ה50-' ולכך בעיקר סיבות פוליטיות וחברתיות הייחודיות לתקופה זו.
מקור נוסף לדילמה של הלאומנים המצרים קשור בחשיפתה של מצרים למערב, מצרים היתה הראשונה באזור המזה"ת אשר כיבושו של נפוליאון בונפרטה ואחר כך שלטון ופקוח בריטי חידדו את הניגודים בין השאיפה לעצמאות ושלטון עצמי לבין האימוץ של תרבות המערב.(2)

תוכן העניינים:
1. מבוא.
2. ראשיתה של הלאומיות הערבית.
3. הגורמים והמניעים אשר הביאו לפריחתה של התנועה הלאומית המצרית.
4. סעד זגלול והקמת מפלגת "הוופד".
5. סיכום.
6. ביבליוגרפיה.

מקורות:

גרשוני ישראל, מצרים בין ייחוד לאחדות - החפוש אחר זהות לאומית, 1948-1919 ת"א ת"שם.
הורי כריס, איסלם, מהו? ת"א 1991.
וטיקיוטיס פ.ג'., תולדותיה של מצרים, ירושלים 1987.
לואיס ברנרד, האיסלם בהיסטריה, ת"א 1984.
לצרוס חוה, פרקים בתולדות הערבים והאיסלם, ת"א 1967.
קרמר זיוה, לאומיות ערבית,וכינוכן של מדינות ערב, ת"א 1989.
שמיר שמעון, תולדות הערבים במזה"ת בעת החדשה, ת"א - 1987.
שמעוני יעקוב, מדיניות ערב, ת"א 1990.
Kedourie E, England and the Middle East, London 1956.
Kchalidi R., The Origins of Arab Nationalism, New York 1991.
Sachar H, The Emergence of the Middle East, 1914-1920, New York 1969.
Sylvia G.Haim, Arab Nationalism, London and California 1976.

תגים:

לאומיות · זהות · ערבים · ערבית · פאן ערביות

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הלאומיות במצרים וסעד זגלול", סמינריון אודות "הלאומיות במצרים וסעד זגלול" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.