היישום אינו מחובר לאינטרנט

דתיות ולאומיות בגישתו של ר' יהודה הלוי לארץ ישראל

עבודה מס' 023021

מחיר: 276.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: הערך הדתי והמצוקה הלאומית, החזון הדתי כזכות לאומית וגאולה משיחית וייחודה של ארץ ישראל.

6,313 מילים ,23 מקורות

תקציר העבודה:

זמן קצר לאחר שהגיע יהודה הלוי לגרנדה, הורע מצבם של היהודים בשל הכיבוש הנוצרי (שם: 47, 49) וכן היה בטולידו שנשלטה על ידי המלכה אוראקה שיצא שמה לשימצה בקרב היהודים. יהודה הלוי עסק בפדיון שבויים והתוודע למצוקותיהם של היהודים תחת הכיבוש הנוצרי. (גויטין, 1988: 62) למרות שיהודה הלוי עצמו לא נפגע באופן ישיר מהעוינות כלפי היהודים, היה עד בשנות ה- 40 לחייו לפרעות שהתחוללו בספרד נגד היהודים, כאשר יהודי ספרד נפגעו משני הצדדים הלוחמים [הנוצרים והמוסלמים] במלחמת דתות קנאית. קהילות שלמות התמוטטו מבחינה פיזית וכלכלית. בשנת 1130 עזב יהודה הלוי את גרנדה, עבר לאלמריה ולמעשה, החל את מסעו לארץ ישראל. (דורון, 1977: 45-47)

יהודה הלוי הבחין כיצד עם ישראל ניגף לפני האומות, כאשר גם אדום וגם ישמעאל רודפים במידה שווה את העם הנבחר והמעונה. (שירמן, תשנ"ז: 69) יהודה הלוי, כמו גם הוגי דעות אחרים, ראה בנוצרים את הסכנה העיקרית, כאשר אלה רצו לכפות את אמונתם על עם ישראל וקבל על כך שהערלים השתלטו על הר הבית, המקום המקודש ביותר ליהודים. (שם: שם) למעשה החל מסעו של ריה"ל לישראל רק בסביבות קיץ 1137, כאשר תחנתו הבאה היתה אלכסנדריה שבמצרים ומשם נסע לפוסטט ומפוסטט הגיע לארץ ישראל בחודש סיון 1141, כחודשיים לפני שנפטר. (שירמן, 1988ב: 73-75)

למסעותיו ןלחוויותיו של איה"ל קיימת חשיבות לצורך עבודה זו הדנה בגישתו הדתית והלאומית של ריה"ל לארץ ישראל. המסע הביוגרפי של ריה"ל מעיד על מצוקה לאומית, אולם מספר הכוזרי ניתן ללמוד כי מגמתו הבסיסית של ריה"ל היתה מגמה דתית ומכלול הערכים המופיעים באותה מסה פילוסופית הינם ערכים דתיים.

אעלה את הטענה כי הרקע הלאומי היה חזק בהשקפת עולמו של ריה"ל, אשר היה עד למסכת הרדיפות מצד אומות העולם כנגד ישראל. מאידך דבק ריה"ל באמונתו הדתית באופן מעמיק ולמעשה אטען, כי המשמעות האמיתית בהגותו של ריה"ל הינה דווקא משמעות לאומית שנועדה לעקור את עם ישראל מהגלות. מאחר והגלות אינה רק גלות טריטוריאלית, אלא גם גלות רוחנית, ראה ריה"ל תלות הדדית בין השתיים וכדי לעקור את ישראל מהגלות הטריטוריאלית והחברתית, ראה כורח לעקור מתוך ישראל גם את הגלות הפנימית, שיסודה בהתערערות האמונה ואף בכפירה.

לפיכך, אטען כי הערך הדתי, אותו מקנה ריה"ל לארץ ישראל, הינו נדבך נוסף ברעיון הגאולה שהוא מביא עמו, אשר נוקט אף ברעיונות משיחיים. הרעיונות המשיחיים אצל ריה"ל אינם רעיונות משיחיים באופן תיאורטי בלבד, אלא מדובר על משיחיות מעשית שאמורה בסופו של דבר לסחוף את יהודי הגולה הרדופים אל ארץ משלהם, חזרה אל מלכות ישראל.

תוכן עניינים:

מבוא

פרק א: הערך הדתי והמצוקה הלאומית
1.1. הערך הדתי עבור עם ישראל
1.2. האחדות הדתית כפתרון אפשרי למצוקה הלאומית

פרק ב: החזון הדתי כזכות לאומית וגאולה משיחית

פרק ג: יחודה של ארץ ישראל כערך דתי ולאומי

סיכום

ביבליוגרפיה

מקורות:

איזנברג, י., (תשמ"ג), מתוהה למאמין, הוצ' השכל, ירושלים.
איש-שלום, מ., "ר' יהודה הלוי וח' נ' ביאליק", בתוך: א. דורון, (עורכת), (1988), יהודה הלוי - מבחר מאמרי ביקורת על יצירתו, הקבוץ המאוחד, תל-אביב, עמ' 117-126.
אלוני, נ., "הכוזרי - ספר המלחמה ב'ערבייה' לשחרור היהודי", אשל באר-שבע ב, תש"ם, עמ' 119-143.
בערגער, צ., (תרנ"ט), הנדר - חיזיון, בדפוס א.ה. זופניק, דראהאביטש.
גויטין, ש.ד., "הביוגרפיה של יהודה הלוי לאור כתבי הגניזה", בתוך: א. דורון, (עורכת), (1988), יהודה הלוי - מבחר מאמרי ביקורת על יצירתו, הקבוץ המאוחד, תל-אביב, עמ' 57-71.
דורון, א., (1977), כיוונים ומגמות בחקר שירתו של יהודה הלוי, חיבור לשם קבלת התואר ד"ר לפילוסופיה, אונ' תל-אביב, תל-אביב.
דינבורג, ב.צ., "תעמולת העליה בשירתו של ריה"ל", בתוך: א. דורון, (עורכת), (1988), יהודה הלוי - מבחר מאמרי ביקורת על יצירתו, הקבוץ המאוחד, תל-אביב, עמ' 106-116.
היינמן, י., " הפילוסוף והמשורר", בתוך: א. דורון, (עורכת), (1988), יהודה הלוי - מבחר מאמרי ביקורת על יצירתו, הקבוץ המאוחד, תל-אביב, עמ' 127-135.
הלוי, י., (1988), ספר הכוזרי, מחברות לספרות, זמורה, תל-אביב.
יהודה ב"ר שמואל אבן שמואל, "פתיחה לספר הכוזרי", בתוך: י. הלוי, ( 1972), הכוזרי, דביר, תל-אביב, עמ' 11-46.
מבחר שירים - משה אבן עזרא, יהודה הלוי ובני דורם, (1968), החוג לספרות עברית, אונ' תל-אביב, תל-אביב.
מולכו, ש., (תר"ץ), ספר המפואר, האחים לוין-אפשתין ושותפם, ורשה.
נאמן, א., (1995), יהודי בחושך, הבימה, תל-אביב.
סילמן, י., (תשל"ג), האל והחומר לאור מערכות היחסים ההירארכיים בספר - הכוזרי, חיבור לשם קבלת התואר ד"ר לפילוסופיה, האונ' העברית, ירושלים.
סילמן, י., "בין תורת אל לתורת אדם בספר הכוזרי", דעת 4, תש"ם, עמ' 17-34.
סילמן, י., "הפן הסיפורי של ספר הכוזרי", דעת 32-33, תשנ"ד, עמ' 53-65.
צפרוני, א., "תוכן ספר הכוזרי", בתוך: י. הלוי, (1988), ספר הכוזרי, מחברות לספרות, זמורה, תל-אביב, עמ' ג-כב.
רוזנברג, ש., (1991), בעקבות הכוזרי, ספרית מעלה, ירושלים.
שוורץ, ד., "הרעיון המשיחי במשנתו של ר' יהודה הלוי וגלגולו לפרשני הכוזרי בפרובאנס", צפונות 1(כא), תשנ"ג, עמ' 11-39.
שוורץ, ד., "מבוא לספר הכוזרי עם ביאורי הרב הנזיר", בתוך: י. הלוי, (התשנ"ז), הכוזרי המבואר, נזר דוד, ירושלים, עמ' 23-51.
שטראוס, א.ל., "משירת ר' יהודה הלוי", בתוך: א. דורון, (עורכת), (1988), יהודה הלוי - מבחר מאמרי ביקורת על יצירתו, הקבוץ המאוחד, תל-אביב, עמ' 135-146.
שירמן, ח., "חיי יהודה הלוי", בתוך: א. דורון, (עורכת), (1988א), יהודה הלוי - מבחר מאמרי ביקורת על יצירתו, הקבוץ המאוחד, תל-אביב, עמ' 45-56.
שירמן, ח., (תשנ"ז), תולדות השירה העברית בספרד הנוצרית ובדרום צרפת, מאגנס, ירושלים.

תגים:

לאומנות · משיחיות · תיאולוגיה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "דתיות ולאומיות בגישתו של ר' יהודה הלוי לארץ ישראל", סמינריון אודות "דתיות ולאומיות בגישתו של ר' יהודה הלוי לארץ ישראל" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.