היישום אינו מחובר לאינטרנט

המהפכה החוקתית באיראן 1911-1905

עבודה מס' 067255

מחיר: 265.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: 'משכיל, עיתונאי, מהפכן': מה בין האנטלקטואלים לבין העיתונות במהפכה החוקתית 1905-1911.

3,666 מילים ,6 מקורות ,2005

תקציר העבודה:

בין השנים 1911-1905 מתרחשת מהפכה באיראן. בשל המאבק העיקרי אשר מתנהל על כינון חוקה והגבלת סמכויות השא'ה נוהגים לכנותה "המהפכה החוקתית". המהפכה אינה מתנהלת בחלל ריק, כאשר באותה תקופה מתנהלת מהפכה ברוסיה השכנה וכן מהפכת "התורכים הצעירים" באימפריה העות'מאנית בשנת 1908. המודרניזציה מגיעה לאיראן במהלך המאה ה-19, תוך כדי תבוסות בקרבות צבאיים בתחילת המאה, מבין השלטון הקג'ארי כי יש לבצע רפורמות החל מן הצבא וכלה בחינוך, תעשייה, תחבורה ועוד. גם כאן יש ראיה כלפי חוץ, השלטון רואה כיצד המודרניזציה הופכת את יפן למדינה חזקה שאף מביסה את רוסיה במערכה צבאית. כמו כן רפורמות מודרניות במצרים של מוחמד עלי בפרט והאימפריה העות'מאנית בכלל, מהוות דוגמאות לחיקוי. בקונטקסט המודרני הזה מתרחשים תהליכים לטוב ולרע מבחינת איראן. מצד אחד ישנו תהליך של חדירה כלכלית אגרסיבית של בריטניה ורוסיה, הן בהשגת זיכיונות ייצור כדוגמת הטבק והדייג, והן בהצפת הבזאר האיראני במוצרים מוגמרים מן המערב אשר איכותם נופלת מאיכות הייצור האיראני המסורתי. מצד שני, נוצר מעמד משכילים חדש אשר סופג רעיונות ליברלים כמו: חופש, חירות, שוויון זכויות ועוד. את הרעיונות הללו מקדמים בעזרת אמצעים מודרניים למשל הדפוס והעיתונות.
תהליכים רחבים אלו מתנגשים אחד בשני בתקופת המהפכה החוקתית. אי לכך, אנסה לבחון בעבודה זו את יחסי הגומלין שבין מעמד האינטלקטואלים החדש לבין ענף העיתונות אשר מתפתח ומגיע לפריחה בתקופת המהפכה. כיצד המשכילים משתמשים בזירה העיתונאית לשם קידום מטרותיהם הליברליות וכן המאבק בשחיתות השלטון והניצול האימפריאלי. כמו כן אנסה לראות מה עומד בין ההשכלה לעיתונות תוך התמקדות בתקופת המהפכה החוקתית. לכן בפרק הראשון, אתאר את התפתחות מעמד האינטלקטואלים מראשית ולאורך המאה ה-19. בפרק השני, אבחן את התפתחות העיתונות ואת השיח העיתונאי בעיקר בתקופת המהפכה ולבסוף בפרק השלישי אערוך דיון בין השניים.

ראשי פרקים:
מבוא
פרק א - מעמד האינטלקטואלים
פרק ב - העיתונות
פרק ג - הדיון-משכילים, עיתונות ומה שביניהם
סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

כאשר מתייחסים לאינטלקטואלים באיראן, חשוב לציין שישנם שני סוגים: ראשית, אנשים בעלי שכל וכן בעלי ידע. כלומר על פי הגדרה זו, העלמא האיראנים, אשר מחזיקים בידע דתי וכן דרך לימודיהם משתמשים בשכל, הם אינטלקטואלים. שנית, סוג חדש של אינטלקטואלים, בעלי ידע מדעי בהקשר המערבי. כלומר משגילו את המערב ובאו עם תרבותו במגע, רצו אינטלקטואלים אלה לאמץ בארצם רעיונות מערביים למשל: צבא, חברה, פוליטיקה, כלכלה ועוד. המודרניזציה, כך חשבו, תרפא את איראן ותוליך אותה לעבר עמק השווה עם מעצמות המערב. כמו כן, יש לציין שישנו מגוון רחב של הוגים אינטלקטואלים באיראן של אמצע המאה ה-19 וראשית המאה ה-20, אך מפאת קוצר היריעה לא אעסוק בכולם. ובכן, בפרק זה אתמקד בסוג החדש של האינטלקטואלים, כמעמד חברתי חשוב באיראן במיוחד בתקופת המהפכה החוקתית 1911-1905.

תגים:

איראן · עיתונות · אינטלקטואלים · המהפכה החוקתית · מלקום ח'אן · סייד ג'מאל · דאר אל-פנון · אסלאם

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "המהפכה החוקתית באיראן 1911-1905", סמינריון אודות "המהפכה החוקתית באיראן 1911-1905" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.