היישום אינו מחובר לאינטרנט

עיונים במאמרו של קרל פופר "השערות והפרכות"

עבודה מס' 067229

מחיר: 241.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: ההתייחסות למדע בטענתו של קרל פופר.

3,360 מילים ,5 מקורות ,2008

תקציר העבודה:

"הבעיה שהטרידה אותי באותה עת לא הייתה " מתי תיאוריה היא אמיתית, ואף לא מתי תיאוריה היא קבילה, הבעיה שלי הייתה שונה, ביקשתי להבחין בין מדע לבין פסיאודו - מדע" "Conjectures and refutations" in Conjectures and refutations ( London: Routledge&Kegan Paul Ltd' 1963' 1965' 1969) pp. 33 (תרגום יורם נבון - עמ' 1)
פופר מתאר במחקרו את סוגיית ההבדל בין מדע למדע מדומה, המקבלת חשיבות יתירה בעקבות התענינותו בתיאוריה המרקסיסטית, בפסיכואנליזה ובפסיכולוגיה האינדיבידואליסטית ובהבדלים בינם לבין המדעים המדויקים. פופר מתאר כי עבור מאמיני תיאוריות אלו, כל גילוי נתפס כאישוש לאמונתם, כל מקרה חדש מפורש לאור הניסיון הקודם ובו בזמן נחשב לאישוש נוסף. בחרתי להציג את טיעונו של קרל פופר הריאליסט- הרואה את המדע בגדלותו בכך שמעמיד כל חוק שלו לבדיקה ובמאמצים רבים משתדל להפריכו בניסיון, ואת אמונתו - שבאמצעות השיטה המדעית המבוססת על השערות והפרכות, המדע משתפר ומתקרב לתיאור האמת שבטבע.
עבודה זו מציגה את ההתייחסות למדע בטענתו של קרל פופר- אי אפשר להוכיח תיאוריה מדעית ע"י תצפית אפשר רק להפריכה. לכן כל מה שניתן לעשות הוא להציע השערות ולנסות להפריכן. כל שדרוש הוא מקרה שלא מציית לחוק ומסקנת ההפרכה היא חד משמעית, החוק אינו נכון. באמצעות הפרכה כזו ניתן לסתור ללא הרף , תיאוריות שקריות וע"י כך להתקדם. אבל כיצד ייתכן שהמדע יתקדם אף שאי אפשר לוודא בניסיון כי חוק אוניברסאלי הוא אמיתי? ההיסטוריה של המדע, לפי תפיסה זו, היא סיפור הסתירה הבלתי פוסקת של תיאוריות שקריות וזהו גם סוד התקדמות המדע.

תוכן העניינים:
א. מבוא
ב. בעקבות המאמר
ג. בין ניסוי וטעייה - השערות והפרכות
ד. ביקורת
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

פופר דן בפירוט בבעיות התיחום משום אמונתו "כי פתרונה הוא המפתח לפתרון רוב בעיות היסוד בפילוסופיה של המדע" (שם, עמ' 9) מביניהן דן בהרחבה באחת מהן - פופר מספר כי קיבל את טענת יום שאין טיעון לוגי המאפשר לנו לקבוע כי אותם מקרים שלא התנסינו בהם דומים לאלו שהתנסינו. כלומר אפילו לאחר שצפינו בצירוף השכיח או הקבוע של אובייקטים, אין לנו כל צידוק להסיק מסקנה כלשהי לגבי האובייקט "סוג ההישנויות מן הסוג שיום שיווה לנגד עיניו לעולם אינה יכולה להיות מושלמת, המקרים שהתכוון אליהם אינם יכולים להיות מקרים של זהות מושלמת הם יכולים להיות רק מקרים של דמיון" (שם, עמ' 12) נקודת הראות של המדען טוען פופר, "עולה מהאינטרסים התיאורטיים שלו, מהבעיה המסוימת שהוא חוקר, מהשערותיו, מהטרמותיו, ומהתיאוריות שהוא מקבל כמעין רקע: מסגרת הייחוס שלו, "אופק הציפיות" שלו" (שם, עמ' 15)

תגים:

הוכחות · מחקר מדעי · פילוסופיה · מדע · תומס קון

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "עיונים במאמרו של קרל פופר "השערות והפרכות"", סמינריון אודות "עיונים במאמרו של קרל פופר "השערות והפרכות"" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.