היישום אינו מחובר לאינטרנט

תכנית הגרעין האיראנית וחוסנה הלאומי של מדינת ישראל

עבודה מס' 067047

מחיר: 241.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת הדרך שהובילה להיווצרות האיום הגרעיני האיראני על העולם תוך מתן דגש לנקודת המבט הישראלית.

8,688 מילים ,31 מקורות ,2005

תקציר העבודה:

איראן הצליחה להסתיר את תוכניתה הגרעינית מעיני העולם במשך כמעט שני עשורים. פרסום הגילויים אודות תוכניתה המתקדמת, זעזע את העולם המערבי, מדינות האזור ובמיוחד את ישראל. גם לאחר חשיפת תוכניתה המשיכה איראן במסכת שקרים והסתרות שנועדה למנוע פיקוח ובקרה על התקדמותה לעבר יכולת גרעינית ובמקביל טענו בכירים איראניים כי תוכניתם הגרעינית נועדה אך ורק לצרכים אזרחיים.
גילויים מהעת האחרונה חושפים מערך סיוע שלו זכתה איראן ממדינות שונות, ובהן רוסיה, סין, פקיסטאן וצפון קוריאה ואשר קידם באופן משמעותי את יכולותיה הגרעיניות.
לאחר חשיפת מערך המתקנים שהקימה איראן בחשאי החל לחץ כלפיה לחשוף את תוכניתה, בהתאם למדיניות אמנת ה-NPT עליה היא חתומה וכן להפסיק את התקדמותה. בראש המאמץ לבלימת השגת יכולת גרעינית איראנית ניצבה ארה"ב שניסתה להכתיב קו ניצי. לעומתה, מדינות המפתח באיחוד האירופי, צרפת, אנגליה וגרמניה, ניסו להכתיב קו מתון יותר בדמות ניהול משא ומתן עם האיראנים תוך מתן תגמולים בתמורה לשיתוף פעולה מצידם, המכונה "הדיאלוג הביקורתי". במקביל לכך ניהלה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) מעקב אחר מתקני הגרעין האיראנית באמצעות שליחת צוותי פקחים למדינה. גם פעילותה זו נתקלה במאמצי הטעייה והונאה איראניים.
עבודה זו בוחנת את הדרך שהובילה להיווצרות האיום הגרעיני האיראני על העולם תוך מתן דגש לנקודת המבט הישראלית. שני הפרקים הראשונים בעבודה עוסקים בתהליך שהוביל למצב שבו אנו נמצאים כיום, כשאיראן נמצאת על סף השגת יכולת גרעינית. פרקה הראשון של העבודה סוקר את התפתחותה של תוכנית הגרעין האיראנית, מימי השא'ה ועד לימנו. במסגרת חלק זה מודגשים מספר נתונים הסותרים את טענות האיראניים כי תוכניתם נועדה לצרכים אזרחיים בלבד וכן מוצגות מספר הערכות בנוגע לפרק הזמן הנחוץ לאיראניים על מנת להשלים את תוכניתם.
פרקה השני של העבודה דן במאמצים השונים שביצעו מדינות שונות וסבא"א על מנת לפקח ולבלום את המשך התקדמותם של האיראניים לעבר יכולת גרעינית.
שני הפרקים האחרונים בעבודה יוצאים מנקודת הנחה כי איראן תתגבר על הקשיים ותתעלם מהאיומים המופנים כלפיה ותמשיך בתוכניתה הגרעינית עד להשלמתה. הפרק השלישי מציג את ההשלכות האפשריות של כישלון בלימת תוכניתה הגרעינית של איראן. במסגרת חלק זה מוצגות המשמעויות השונות של הימצאות יכולת שכזו בידי איראן, בדגש על ההשפעה על יציבות האזור וחוסנה של מדינת ישראל.
הפרק האחרון בעבודה מציג מספר דרכים להתמודדות אל מול איראן במידה וזו תגיע ליכולת גרעינית. פרק זה מורכב משני חלקים. חלקו הראשון דן באסטרטגיות לפעולה בזירה העולמית וחלקו השני מציג את האלטרנטיבות הניצבות בפני ישראל להתמודדות אל מול שינוי כה משמעותי ביחסי הכוחות בינה לבין איראן ולבין כלל העולם הערבי.

תוכן עניינים:
מבוא
התפתחותה של תכנית הגרעין האיראנית
נסיונות שנעשו למניעת הגעתה של איראן ליכולת גרעינית
משמעויות השגת יכולת גרעינית איראנית
אסטרטגיות להתמודדות מול איראן גרעינית
סיכום

קטע מהעבודה:

יריית הפתיחה לעבר פיתוח יכולות גרעיניות איראניות הייתה בתקופת השא'ה, ריזא פהלווי, כאשר נהגתה תוכנית לבניית 20 כורי כוח גרעיניים(1). כחלק מתוכנית זו נחתם הסכם עם חברת "סימנס" הגרמנית להקמת כור כוח גרעיני בבושהאר שעל חוף המפרץ הפרסי(2). השא'ה זכה לראות רק את ראשית התגשמות תוכניתו עם תחילת בנייתם של שני כורי הכוח בבושהאר. בנוסף לתוכנית בניית הכורים יזם משטר השא'ה תוכניות מחקר ופיתוח במטרה להגיע ליכולת ייצור של חומרים בקיעים(3) וכן החלו מאמצים להשגת יכולת טילית ארוכת-טווח(4).
לפי מאיר ג'אוודנפאר, בכתבה בעיתון הארץ, "השאה שאף להיות בעליה של פצצה כדי להאדיר את שמו ומשטרו וכדי להשיג הגמוניה אזורית ולהפוך את איראן למעצמה החזקה בין הים התיכון לאוקיאנוס ההודי"(5).
יש לציין כי ב-1970, בשיאה של תקופת השא'ה, חתמה איראן על אמנת ה-NPT האוסרת על הפצת חומרים וידע העלולים לשמש לפיתוח נשק גרעיני(6).

תגים:

אירן · איראן · ביטחון · לאומי · האיום · האיראני · נשק · גרעיני · אטום · מאזן · אימה · אסטרטגי · ציר · הרשע

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "תכנית הגרעין האיראנית וחוסנה הלאומי של מדינת ישראל", סמינריון אודות "תכנית הגרעין האיראנית וחוסנה הלאומי של מדינת ישראל" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.