היישום אינו מחובר לאינטרנט

חירות ההולדה וזכות האסיר להתייחדות - בחינת הנושא ע"פ המקרה של יגאל עמיר

עבודה מס' 066778

מחיר: 386.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: חירות ההולדה כזכות יסוד, המגבלות והזכויות העומדות לאסיר השפוט למאסר בבית-הסוהר, וניתוח פסק-הדין בעניין יגאל עמיר.

6,472 מילים ,23 מקורות ,2007

תקציר העבודה:

על-פניו נראה כי הזכות להביא ילדים לעולם היא זכות יסוד העומדת לכל אדם באשר הוא. במהלך השיעורים בסמינר למדנו כי אכן מדובר בחירות יסודית ובסיסית שמוצאת ביטוי בפסיקה, בחקיקת חוקי יסוד ואף באמנות בין-לאומיות. כשלעצמה זכות זו עמודת לכל אדם, אולם מה בדבר אסירים השפוטים למאסרים ממושכים בבתי-הסוהר? האם אסירים אלה שממילא נשללות מהם זכויות רבות עם מאסרם, זכאים גם הם לזכות בסיסית זו, או שמא במסגרת בידודם מהחברה וממשפחתם אין היא עמודת להם? שאלה זו עלתה מספר פעמים בבתי-המשפט בארץ ובעולם ולאחרונה צפה ועלתה פעם נוספת ביתר שאת כאשר עתר יגאל עמיר, רוצחו של ראש ממשלת ישראל יצחק רבין, לביהמ"ש העליון בבקשה להתייחד עם חברתו לחיים דאז, לריסה טרימבובלר.
אין ספק כי עתירה זו ופסק הדין שבא לאחריה יהוו שיעור מאלף בעניין. במרכז פסק הדין יעמדו לניתוח מספר שאלות מובילות: חירות ההולדה - מה מיקומה במדרג זכויות היסוד? אסיר - האם בהיכנסו לבית-הסוהר הוא מותיר מאחריו את זכויות האדם שלו? ובתווך נמצא אסיר עולם, רוצחו של ראש ממשלה מכהן, שמעשהו הנפשע "זיכה" אותו בקיטונות של בוז, ביקורת ולעיתים אף שנאה יוקדת מקיר לקיר כמעט. אין המדובר בעוד מקרה שבו אסיר מבקש לאפשר לו ביקור משפחתי או לשפר את תנאי כליאתו. המדובר באסיר המתועב ביותר במדינה אולי, המבקש להעמיד צאצאים ודור המשך. האם ביהמ"ש יכיר בזכותו? האם יוכל ביהמ"ש להתעלם ממעשיו החמורים ומהידיעה שבבואו לרצוח את ראש הממשלה ניסה עמיר לפגוע בדמוקרטיה? אותו משטר דרכו הוא מבקש כעת לממש את חירותו.
חוק יסוד כבוד האדם וחירותו קובע בסעיף המטרה כי הוא נועד לעגן את ערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. אחד מערכיה הדמוקרטים של המדינה הוא השמירה על זכויות האדם והאזרח, על שלמות גופו וכבודו. זכויות האדם הם אף זכותו של העצור והאסיר. חומות הכלא הנסגרות מאחוריו אינן מפרידות בינו לכבודו כאדם. עם זאת משטר החיים בבית הסוהר מחייב, מעצם טבעו, פגיעה בחירויות רבות מהן נהנה האדם החופשי.
השאלה מה הן זכויות האסיר בהשוואה לזכויות היסוד המוקנות לאדם מן הישוב היא שאלה מורכבת. המושג כבוד האדם נראה ברור וסתום כאחד. תשאל השאלה מהי נוסחת האיזון הראויה ובאילו מצבים תיסוג הזכות אל מול האינטרס ואיך יתבצע האיזון?
בעבודה זו אנסה לבחון העניין לעומקו. השאלה המשפטית שברצוני לעסוק בה היא: "האם ראוי שחירות ההולדה (במידה והיא אכן זכות יסוד) תינתן לשיקול דעתו של נציב שירות בתי-הסוהר?" הלא אם מדובר בחירות בסיסית, לא ייתכן שהמכריע בה יהיה נציג של רשויות השלטון ולא ביהמ"ש.
בתחילה אנסה לדרג את חירות ההולדה במדרג החירויות העומדות לכל אדם במדינה ולענות באופן נחרץ על השאלה האם מדובר בזכות יסוד.
אחר-כך אציג את המגבלות והזכויות העומדות לאסיר השפוט למאסר בבית-הסוהר.
בפרק השלישי אנתח את פסק-בדין בעניין יגאל עמיר, ממנו נוכל ללמוד רבות על עניין.
לבסוף אביא דין זר ממדינות אירופה וכן מארה"ב.

תוכן העניינים:
מבוא
חירות ההולדה - זכות יסוד ?
זכויות ומגבלות העומדות לאסירים בישראל
בג"צ 2245/06
משפט משווה
סיכום
רשימת מקורות

קטע מהעבודה:

בעולם ליברלי שבו חירות, בחירה ומימוש עצמי הם ערכים מקודשים, הזכות למימוש עצמי מיני והזכות למשפחה, לזוגיות, להולדה ולהורות הן, לכאורה, מובנות מאליהן. הכרזת האו"ם לכל באי עולם בדבר זכויות האדם קובעת באופן החלטי כי "כל איש ואישה שהגיעו לפרקם רשאים לבוא בברית הנישואין ולהקים משפחה, ללא כל הגבלה מטעמי גזע, אזרחות או דת..."(1) ניתן לומר כי ההולדה וההורות מבטיחות את המשך קיומו של המין האנושי; העמדת צאצאים נתפסת, פסיכולוגית, כהתגברות על היותנו בני תמותה באמצעות העברת תכונות וערכים אל הדור שישרוד אחרינו; ההולדה מאפשרת להגשים את השאיפה להרחיב את הקיום אל מעבר לתקופת החיים של הפרט; היא מעניקה לחיי האדם משמעות בכך שהוא חווה את קיומו בהווה כחוליה מקשרת בין העבר לבין העתיד.

תגים:

זכות האסיר · התייחדות · יגאל עמיר · זכויות יסוד · חוקי יסוד · אסירים · הורות

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "חירות ההולדה וזכות האסיר להתייחדות - בחינת הנושא ע"פ המקרה של יגאל עמיר", סמינריון אודות "חירות ההולדה וזכות האסיר להתייחדות - בחינת הנושא ע"פ המקרה של יגאל עמיר" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.