היישום אינו מחובר לאינטרנט

מעמדו של חופש הביטוי באינטרנט

עבודה מס' 066401

מחיר: 302.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: באיזה מידה מתקיים חופש הביטוי ברשת האינטרנט בישראל ומה הם הגבלותיו?

10,116 מילים ,31 מקורות ,2008

תקציר העבודה:

בחברה האידאלית בה רוצה כל אדם לחיות, עיקרון החירות הינו נדבך מרכזי. עקרון החירות מחייב כי במידת האפשר המקסימלית, יינתן לאנשים לממש את משאלותיהם ואת רצונותיהם. כאשר, אחד מביטויי החופש החשובים ביותר, אשר בלעדיו לא ניתן להגדיר מדינה דמוקרטית מתגלם כעיקרון יסודי - חופש הביטוי. חופש הביטוי, נשען במחשבה המדינית, על חופש המחשבה האנושית. מכאן, שחופש הביטוי נחשב לאחד הנדבכים החשובים של הדמוקרטיה, הוא אחד מסמליה ואחד המדדים החשובים לבחינת מידת הדמוקרטיות של משטר מסוים. ההסבר למרכזיותו של חופש הביטוי בדמוקרטיה טמון ביסוד המחשבתי המרכזי במשטר זה והוא: שלטון העם והכרעת העם. פסק הדין בעניין "קול העם" (1) (להלן "קול העם") הוא אבן דרך מהותית בהתפתחות הזכות לחופש ביטוי במדינת ישראל, ובו הותוו לראשונה גבולות חופש העיתונות בישראל. מאז פרשת "קול העם" הלכה וגברה בישראל ההכרה בחשיבותו של חופש הביטוי. בתי המשפט חזרו והדגישו, מאז פסק הדין המונומנטאלי של השופט אגרנט בפרשת "קול העם" כי חופש הביטוי הוא ציפור נפשה של הדמוקרטיה וכי יש לו מקום של כבוד בהיכל זכויות היסוד של האדם, וכי הוא זכות "על" - "עילאית".(2) יחד עם זאת, בתי המשפט הבהירו לא אחת, כי חופש הביטוי הוא חופש יחסי. בכך באה לידי ביטוי התפיסה כי חופש הביטוי עם כל חשיבותו, אינו הערך היחיד במרקם החיים של החברה והמדינה. עם ההתפתחות הטכנולוגית עלה לחלל האוויר מדיום תקשורתי חדש, האינטרנט שהוא בעל מאפיינים שונים מאמצעי התקשורת השגרתיים: העיתונות הכתובה והמדיה המשודרת. על אף שלמשתמשים ברשת האינטרנט בישראל אין הגבלות מיוחדות, ועדיין לא נחקק שום חוק המסדיר את סוגיית האינטרנט, אך ישנם דינים המגבילים את חופש הביטוי ברשת, חוקים כמו חוק איסור לשון הרע או חוק הגנת הפרטיות. אלה הם החוקים הכלליים החלים על כל ביטוי של אדם בישראל וההלכה המשפטית, היא התוחמת את גבולותיהם, על כן מטרת העבודה הנוכחית היא לבחון את מעמדו של חופש הביטוי באינטרנט בישראל והגבלותיו.

שאלת המחקר: באיזה מידה מתקיים חופש הביטוי ברשת האינטרנט בישראל ומה הם הגבלותיו?

השערת המחקר: האינטרנט מהווה אמצעי תקשורת חופשי מהגבלות מיוחדות בתחום הביטוי. כאשר החוקים המגבילים את חופש הביטוי ברשת הם רק החוקים הכלליים החלים על כל ביטוי של אדם בישראל וכן ההלכה המשפטית התוחמת את גבולותיהם.

תוכן עניינים:
מבוא: שאלת המחקר.
השערת המחקר.
פרק א': מהותו של חופש הביטוי:
1. חופש הביטוי
1.1 חופש הביטוי מהו
1.2 הטעמים שעומדים ביסודו של חופש הביטוי...
2. הבסיס העיוני של עקרון חופש הביטוי
2.1 טעון גילוי האמת והביקורת אודותיו
2.2 הביקורת
2.3 הטיעון הדמוקרטי
2.4 אפיון מהות ההגנה על חופש הביטוי על פי הטיעון הדמוקרטי
2.5 טעונים הנוגעים לערך האוטונומיה של הפרט
3. היקפו של חופש הביטוי וההגנה עליו
4. נוסחת האיזון
5. חופש הביטוי באמצעי התקשורת בישראל
פרק ב': רשת האינטרנט ומעמדה כאמצעי תקשורת בישראל:
1. רשת האינטרנט היבט טכני ומהותי
2. פסקי דין ( פסיקה ישראלית
פרק ג': חופש הביטוי באינטרנט בזירה הגלובלית
1. חופש הגישה לרשת
2. חופש הביטוי התוכני
פרק ד': הפסיקה בישראל ומעמדו של חופש הביטוי באינטרנט
פרק ה': סיכום ומסקנות
רשימה ביבליוגראפית

קטע מהעבודה:

"איני מסכים לדעתך, אך אגן בחיי על זכותך להביע אותה" - אמר וולטיר. וג'ון סטיוארט מיל, בחיבורו על החירות, הוסיף: "אם כל האנושות כולה, למעט אדם אחד, הוא בדעה אחת, ואם אותו אדם הוא הדעה אחרת, האנושות לא תהא מוצדקת בהשתקתו של אותו אדם יותר מאשר הצידוק של אותו אדם, אילו היה הכוח בידו. בהשתקת האנושות כולה." בכך העמידו הוגי דעות אלה ואחרים, ובעקבותם מדינות דמוקרטיות רבות, לרבות ישראל, את חופש הביטוי, כזכות "על" "עילאית". השופט אגרנט בפרשת קול העם ראה בחופש הביטוי את ציפור נפשה של הדמוקרטיה, ואמר כי לה "מקום של כבוד בהיכל זכויות היסוד של האדם." מהי אותה זכות, ומהו שעושה אותה למרכזית בחיינו? ובעיקר מהן המגבלות שמוצדק וראוי הוא להטיל על זכות זו בחברה דמוקרטית?

תגים:

דמוקרטיה · חוקי · יסוד · זכויות · פרט · אדם · וירטואלי · אינטרנט · יאהו

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מעמדו של חופש הביטוי באינטרנט", סמינריון אודות "מעמדו של חופש הביטוי באינטרנט" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.