היישום אינו מחובר לאינטרנט

רדיקליזם איסלאמי פלסטיני- החמא"ס

עבודה מס' 066361

מחיר: 602.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: המאפיינים הרדיקלים של התנועה, הגורמים להקמתה, ניתוח אמנת התנועה ועמדתה לגבי הסכם השלום שנחתם בין ישראל ובין אש"ף.

9,692 מילים ,18 מקורות ,2007

תקציר העבודה:

האסלאם הרדיקלי והקנאות האסלאמית הפלסטינית התפתחו בצל המאבק המזוין נגד ישראל. אולם יסודותיו ההיסטוריים הונחו כבר במחצית השנייה של שנות ה- 60. בהשפעת התבוסה המוחצת שנחלו צבאות ערב מידי ישראל ב- 1967 ואשר חוללה תפנית חדה בגישתם של גורמים אסלאמיים רדיקלים במזרח התיכון ביחס לסכסוך הערבי- ישראלי (חטינה, 1994). מנקודת מבטם של אותם גורמים רדיקלים המפלה הערבית ב- 1967 היוותה עדות ניצחת לכישלון האסטרטגיה הלאומית הפאן ערבית ומשטרי ערב הרודניים נתפשו כמשרתי האימפריאליזם המערבי- ציוני.
תנועת החמאס היא תולדה של תנועת האחים המוסלמים אשר נוסדה במצרים על ידי חסן אלבנא. עם השנים הלכה והתרחבה בשאר מדינות ערב ובשטחים.
החמאס- תנועת ההתנגדות האסלאמית, מתבסס על תשתית רחבה שהוכנה במשך שנים על ידי פעילי האחים המוסלמים ובראשם השיח' אחמד יאסין, בקרב אוכלוסיית רצועת עזה והגדה המערבית, אם כי, ניתן לומר בבירור שהגרעין הקשה צמח מהרצועה. תהליך התפתחותה של תנועת האחים החל משני מוקדים, האחד ברצועה והשני בגדה המערבית, כשכל סניף נתון להשפעה אחרת, דהיינו הפעילות בגדה הייתה בחסות הסניף הירדני ולעומתה הפעילות והתמורות שחלו ברצועה היו בהשפעת תנועת האם במצרים.
מסמך פנימי שהוציאה הנהגת החמאס בארצות הברית חילק את תולדות התנועה לארבעה שלבים (שאבי, שקד, 1994):
1. 1967-1976- שלב הבנייה השקטה.
2. 1976-1981- שלב הקמת המוסדות והרחבת בסיס התנועה.
3. 1981-1987- שלב השלמת המנגנונים ותחילת המעבר לפעילות אלימה.
4. 1987 ואילך- שלב הג'יהאד המתמשך נגד אויבי אללה.
המסר העיקרי של החמאס הוא מאבק חסר פשרות בישראל תחת נס האסלאם, קרי השלטת דת האסלאם "על כל פיסת אדמה בפלסטין" (פז, 1988).
מן הראוי לציין את התעלמותם רבת השנים של האחים המוסלמים מהשתתפות פעילה במאבק מזוין נגד ישראל, אך לא נמנעה פעילות הסברתית רחבת היקף כנגד ישראל. היהודים והציונות שלדעת האחים היו מקור הרוע בעולם, כל זאת במסגרת "הדעווה". יתרה מכך, באותה העת דגלו האחים, בהגנה על ערכיה של החברה הפלסטינית המוסלמית ולבצרם על ידי בניית מסגדים, גיוס וליכוד השורות והעמקת ערכי הרוח האסלאמיים בקרב ערביי השטחים.
ההתקוממות- האינתיפאדה הייתה לציון דרך חשוב בתולדות התנועה. בעת ההיא החלו פעילי הארגון ליטול חלק פעיל בטרור. ומסר החמאס שנכתב על גבי כרוזים והועבר בדרשות המסגדים, היה למקור השראה לפעילות הטרוריסטית.
המאבק בלאומיות הפלסטינית הפך למשני אך מעולם לא הופסק, הסתירה בין הלאומיות לבין האסלאם יושבה על ידי הכרה בלאומיות כלאומיות אסלאמית.
במהלך עבודה זו אנסה להתחקות אחר המאפיינים הרדיקלים של תנועת החמאס, מראשיתה כתנועת האחים המוסלמים. אסקור את הגורמים להקמתה ואביא קווים לדמותו של מנהיגה הבלתי מעורער. כמו כן תובא לפני הקורא אמנת התנועה, אשר ללא ספק, מתארת את רעיונותיה הרדיקלים של התנועה. ולסיום אנסה לעמוד על עמדתה לגבי הסכם השלום שנחתם בין ישראל ובין אש"ף. טווח השנים בעבודה זו הוא מיום הקמת התנועה עד לשנת 1998.

תוכן העניינים:
1. מבוא
2. שורשי האסלאם והזיקה לפלסטין- האסלאם ופלסטין, האחים המוסלמים ופלסטין
3. התפתחות תנועת החמאס בפלסטין- מבנה התנועה ומבנה החמאס
4. החמאס באינתיפאדה
א. ימים ראשונים של האינתיפאדה
ב. השיח' אחמד יאסין
ג. אמנת החמאס + ניתוח האמנה- מוטיבים ומשמעויות
ד. פעילות החמאס באינתיפאדה
ד.1.לפני האינתיפאדה
ד.2.בזמן האינתיפאדה
ד.3.בזמן תהליך השלום
5. סיכום
6. ביבליוגרפיה

הערת מערכת: מקורות העבודה הם בעיקר משנות השמונים והתשעים.

קטע מהעבודה:

תנועת החמאס היא גלגול פלסטיני ייחודי של תנועת האחים המוסלמים אשר נוסדה במצרים בשנת 1928, את התנועה הקים חסן אל בנא. חסן אל בנא נולד בשנת 1906 במחוז הדלתא בצפון אלכסנדריה. אביו, שייקה אחמד עבד אל רחמן אל בנא אל סאטי, היה אדם מכובד ומלומד שהטיף לבניית חברה מצרית חדשה על יסודות האסלאם. בצעירותו למד חסן אל בנא ב- "דאר אל עולום" בקהיר, מוסד לימודים רב השפעה. שם הוכשר כמורה לנושא הערביות על כל סוגיותיו.
ב- 1928, תחנתו הראשונה הייתה איסמעיליה, השוכנת ליד תעלת סואץ, במקום זה החל בהקמת ארגונו המוסלמי "האחים המוסלמים". ("ג'מעאת אל חיקן אל מוסלמין", 1981, H.C PHELPS).

תגים:

איסלם · אסלאם · איסלאם · מוסלמים · טרור · ג'יהאד · איסלאמי · אינתיפאדה · פלסטין

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "רדיקליזם איסלאמי פלסטיני- החמא"ס", סמינריון אודות "רדיקליזם איסלאמי פלסטיני- החמא"ס" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.