היישום אינו מחובר לאינטרנט

העדת ילדים וחקירת ילדים בראי התיקון לדיני ראיות

עבודה מס' 066215

מחיר: 302.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת האופן (המיוחד) בו מתמודד המשפט הפלילי עם העדת ילדים.

3,917 מילים ,35 מקורות ,2007

תקציר העבודה:

כבר מעל 50 שנה עברו החל מחקיקת החוק לתיקון דיני הראיות(הגנת ילדים), (להלן: החוק). חוק ייחודי זה הינו פרי יצירה ישראלית מקורית וחדשנית, נועד לתת מענה לבעיות שמתעוררות עקב העדתם של קטינים בביהמ"ש ובמיוחד כאשר מדובר בעבירות מין. ביקורת חריפה אשר מתחו שופטים על עו"ד אשר חקרו ילדים רכים במשך שעות רבות, מזה, והימנעותם של רשויות אכיפת החוק מלהגיש כתבי אישום בעבירות אלו, מהחשש לפגיעה אנושה בילדים עד "שבירתם" על דוכן העדים כך שפועל יוצא זוכו נאשמים רבים, מזה, הניעו את המחוקק להקים וועדה שתבחן את הנושא. "וועדת גרושקה" אשר הורכבה מפסיכיאטרים, פסיכולוגים, רופאים, מחנכים, שוטרים ומשפטנים גיבשה הצעת חוק אשר ממנה צמח החוק הנ"ל. החוק יצר למעשה, חוקרי ילדים, (להלן: חוקר, או חוקרים) עובדים סוציאליים בהכשרתם, על מנת שיגבו עדות מן הילדים ויעבירו רשמיהם לביהמ"ש, כאשר הבסיס הרעיוני, הינו להימנע מהעדת ילדים בפני ביהמ"ש. יחד עם זאת, החוק מעורר בעיות רבות, הן ברמה הפרקטית, והן ברמה המשפטית, אשר עוררו כתיבה אקדמית רבה בנושא.

בעבודה זו, אציג בקליפת אגוז, את התשתית הנורמטיבית בדין הישראלי, תוך שאתייחס למאפייני החוק. בהמשך, אעמוד על הרציונאליים שעומדים בבסיס החוק, על מנת לבחון את הטעמים שהביאו את המחוקק לאמץ הסדר מיוחד מעין זה, עם זאת, לא אפסח על הבעיות הקשות והדילמות שההסדר הקיים מעורר בקשת רחבה של נושאים, אך כאשר עיקר ההתמקדות תתבצע בנגזרות השונות סביב העדת הילד. בהתאם, אנסה לבחון האם קיים מענה הולם מצד המחוקק והפסיקה לבעיות הרבות שהסדר זה מעלה ובכלל זה בפגיעה בזכויות הנאשם, בקשיים הניצבים בפני ביהמ"ש, וכן בחשיבות הליכי חקירה נאותים. לאחר מכן אסקור בקצרה את התשתית הנורמטיבית במשפט המשווה, תוך התקדמות בדרכי העדת ילדים במקרים דומים. לבסוף, אציג את המסקנות המתבקשות מההסדר הישראלי, וכן האם יש מקום לאמץ מסגרת נורמטיבית השונה מהדין המצוי.

תוכן עניינים:
מבוא - העדת ילדים והחוק לתיקון דיני הראיות(הגנת ילדים)
פרק א' - התשתית הנורמטיבית בדין הישראלי
א. הרציונאליים שעומדים בבסיס החוק
ב. הנימוקים שכנגד הרציונאליים שעומדים בבסיס ההסדר
ג. הניסיון להתמודדות המחוקק והפסיקה עם הקשיים הנ"ל
פרק ב' - התשתית הנורמטיבית במשפט המשווה
סיום - מסקנות והדין הרצוי
רשימה ביבליוגרפית

קטע מהעבודה:

ההסדר בחוק הינו שלא ניתן להעיד ילד, בין אם הוא נאשם, עד, או קורבן, בעבירה עליה חל החוק, אלא ברשות החוקר. כמו כן, החוק מרחיב תחולתו גם לעבירה נלווית, שנעברה במהלך ביצוע עבירה עליה חל החוק. ההסדר בעניינו פועל כדלקמן, החוקר גובה עדות מהילד ועורך תיעוד של החקירה כאשר ברירת המחדל הינה תיעוד בווידיאו, ואותה עדות כשירה להתקבל כראיה בביהמ"ש. כבר אציין שלחוקר הוענקו סמכויות הכרעה רבות הו בחקירה והן במשפט. ראשית, רק לו מסור שק"ד האם להעיד את הילד, שנית, כיוון שברוב המכריע של המקרים החוקר אינו מתיר לילד להעיד, הרי שלא זו בלבד, שהוא מחליט על אופן ניסוח השאלות, אלא החוקר גם מחליט איזה שאלות לשאול.

תגים:

חקירת ילדים

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "העדת ילדים וחקירת ילדים בראי התיקון לדיני ראיות", סמינריון אודות "העדת ילדים וחקירת ילדים בראי התיקון לדיני ראיות" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.