היישום אינו מחובר לאינטרנט

אי ודאות ושוק כתבי העת

עבודה מס' 066166

מחיר: 701.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: כשלי השוק הקיימים בשוק כתבי העת המדעיים, הפתרונות האפשריים ויכולת הגישה החופשית להתמודד ען כשלי השוק.

8,896 מילים ,52 מקורות ,2007

תקציר העבודה:

שוק כתבי העת המדעיים התפתח בצורה מדהימה בעשורים האחרונים. התפתחות זו מתבטאת בעלייה דרמטית בכמות כתבי העת (ומספר העמודים והמאמרים בכל כתב עת), בביקוש לכתבי העת וברמת מחיריהם של כתבי העת. עם זאת, ניתן לראות כי העלייה במחירי כתבי העת המסחריים אינה פרופורציונאלית לא לעלייה במחירי כתבי העת שאינם מסחריים , לא לעלייה בתקציבי הספריות, לא לעלייה באינפלציה ואינה קשורה כלל לעלויות גורמי הייצור של כתבי העת (שירדה פלאים בשנים האחרונות). עלייה זו ניתנת להסבר רק מכוח כשלי השוק הקיימים בשוק כתבי העת, שהעיקרי שבהם הוא הכוח המעין מונופוליסטי של המוציאים לאור המסחריים.
עלייה משמעותית זו במחירים משפיעה מאוד על צרכני השוק (כאשר הצרכנים העיקריים הינם הספריות) אשר תקציבם לא עלה בשיעור דומה לעליית כתבי העת, ועל כן יכולים לרכוש פחות ופחות כתבי עת. תופעה זו גוררת תוצאה לא רצויה של הגבלת המידע (אשר אמור להיות מוצר ציבורי) כך שהידע נהפך להיות נחלת העשירים בלבד וכפועל יוצא מאיין את יכולות הצרכנים העניים להתקדם הן מבחינה אינטלקטואלית והן מבחינה מעשית-מחקרית.
תוצאה זו מובילה בשנים האחרונות לחיפוש פתרונות "חיצוניים" לתיקון השוק - כגון ניסיונות ליצור אלטרנטיבות בתחום רישיונות זכויות היוצרים, ניסיונות לשנות את חוק ההגבלים העסקיים האמריקאי כך שיטיל את מרותו על המוציאים לאור המסחריים וכיוצא בזה.

לאור השינויים הטכנולוגיים המאפשרים בעזרת האינטרנט נגישות למאמרים בעלות נמוכה מאוד ללא צורך בהדפסת עותקים פיסיים, הולך ומתפתח בשנים האחרונות פתרון "פנימי" אשר נקרא מודל ה- Open Access. מודל זה מאפשר לכל משתמש גישה חופשית למאמרים ללא תשלום מצידם - כאשר הנושאים בעלות עריכת כתב העת והפצתו הם בדרך כלל המחברים, קרנות פרטיות, הממשל או ספריות אוניברסיטאיות.
פתרון פנימי זה אמור לנטרל את כוחם של המוציאים לאור המסחריים כמונופול ולאפשר חלופה שפויה, אשר יכולה להוות כוח מאזן למודל המסורתי, כך שתכריח את המוציאים לאור להוריד את מחירי של כתבי העת המדעיים המסחריים או אף להוות מפנה בשוק כתבי העת ולאיין כתבי עת השייכים למודל המסורתי, ממש כפי שעשתה טכנולוגיית ה-DVD לשוק קלטות הוידיאו.

בעבודה זו ננסה לבחון האם מודל הגישה החופשית יכול להוות חלופה אטרקטיבית לכתבי העת הפועלים במודל המסורתי והאם באמת המודל יוכל לנטרל את הכוח המונופוליסטי שיש למוציאים לאור המסחרי לבדו, ללא התערבות חיצונית.
לצורך בחינת סיכויי המודל להתמודד מול הכוח המונופוליסטי של המוציאים לאור נבחן ברמת המאקרו מיהם השחקנים הראשיים בשוק כתבי העת ומהם התמריצים המשפיעים עליהם לנהוג בצורה זו או אחרת. לאחר מכן נבחן, בצורה תיאורטית, האם מודל ה-OA מספק פתרון המתמרץ את השחקנים היצרניים (קרי, המחברים והמוציאים לאור של מודל ה-OA) להשתמש בו לאורך זמן.
לאחר מכן, ננסה לבחון מקרה פרטי, ברמת המיקרו, בו נשווה בין שני כתבי עת - האחד מסחרי ופועל לפי המודל המסורתי והשני פועל לפי מודל הגישה החופשית. אנו ניקח שני כתבי עת השייכים לתחום המתמטיקה בעלי רמת "איכות" דומה וגבוהה ונבדוק, בעזרת מאגר נתונים אותו נבנה, אם "איכות" המחברים אכן דומה.
מחקר אמפירי זה יעזור לבסס את הטענה, ששאר שלביה יישארו תיאורטיים לצורך עבודה זו, כי מודל הגישה החופשית, מבחינת איכות התוצר, יכול להתמודד בהצלחה מול כתב עת מסורתי ולפיכך יכול להוות חלופה הולמת ואף מושלמת למודל המסורתי - זאת בכפוף לשאלה האם נדרשת התערבות חיצונית כדי להפוך את תנאי התחרות בין המודלים להוגנים.

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. רקע
2.1 מה מוביל לכשל השוק בכתבי העת המדעיים ?
2.1.1 מונופולין
2.1.2 מחסומי כניסה לשוק כתבי העת ועסקת החבילה ("THE BIG DEAL")
2.1.3 אי הפנמת עלויות חיבור המאמרים על ידי המחברים (היצרנים)
3. האם מודל ה- OPEN ACCESS יכול להוות חלופה הולמת למודל המסורתי ?
3.1 מהו מודל ה- OPEN ACCESS ?
3.1.1 הביקורות כנגד מודל הגישה החופשית
3.2 רמת המאקרו
3.2.1 המחברים - היצרנים
3.2.2 הקוראים - הצרכנים
3.2.3 הספריות (מתווך הצריכה)
3.2.4 המוציאים לאור
3.3 פתרונות "חיצוניים" למערכת
3.4 רמת המיקרו
3.4.1 ההשוואה
3.4.2 בסיס הנתונים
3.4.3 תוצאות
3.4.4 מסקנות ברמת המיקרו
4. סיכום ומסקנות
5. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

כתבי העת המדעיים החלו להתפרסם עוד בשנת 1665 והם משמשים כיום למספר מטרות מרכזיות: ראשית, כתבי העת משמשים כצינור מרכזי להפצת הידע המדעי בצורה מהירה וזולה בהרבה מכתיבת ספרות מקיפה. שנית, כתבי העת משמשים ככלי המשכלל את השיח המדעי בכך שמאפשר למדענים לשחזר ולבדוק את טענות החוקר-המחבר ועל ידי כך להפריח תיזות מדעיות, לשכללן או לכתוב מאמרי תגובה וביקורת כנגדן. שלישית, כתבי העת מאפשרים מפתוח (Index) של הידע המדעי - ובעיקר מאפשרים קישורים למידע מדעי נוסף בתחום (על ידי אזכורים של מקורות המידע עליהם המאמר נשען). רביעית, וזה העיקר, כתבי העת המדעיים מכילים מנגנון בקרה פנימי של המאמרים המתקבלים לפרסום (Peer-Review) כך שקורא יודע, לפני קריאת המאמר, מה רמת איכותו (לאור המוניטין שיש לכתב העת) וכן ישנה "חותמת" (אישור) לתקפות נכונות העובדות המדעיות הנטענות במאמר.

תגים:

כשלי שוק · כתבי עת מדעיים · מונופול · גישה מסורתית · גישה חופשית · open access · מחקר אמפירי · ssrn · איכות מאמר

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "אי ודאות ושוק כתבי העת", סמינריון אודות "אי ודאות ושוק כתבי העת" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.