היישום אינו מחובר לאינטרנט

אחריותו המשפטית של הלקוי בנפשו.

עבודה מס' 066119

מחיר: 423.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סיקור כללי של הנושא ומשפט משווה.

9,339 מילים ,30 מקורות ,2007

תקציר העבודה:

בעבודה זו אתמקד ב"אחריותו הפלילית של הלקוי בנפשו". כיום, אדם אשר התנהגותו חריגה מוגדר כחולה נפש. הגדרה זו הינה פרדוקסאלית - היא מכילה הן את מושג המחלה, שהוא מושא לתיקון והן את מושג הנפש, שהוא ערטילאי ולא מוכח. פרדוקס ההגדרה מכיל בתוכו, בין אם שבא לשמו ובין אם לאו, את הבלבול ורב-הערכיות שבתפיסת החברה את חולה הנפש.
עולם המשפט יוצא מתוך ההנחה, כי אדם מחונן בחופש רצון, וכי הוא בר דעת. על הנחה זו מושתתת האחריות המשפטית, אולם המשפט נמצא בבעיה, העקרונות הרגילים של הטלת אחריות אינם מתאימים למצב של הלקוי בנפשו בו בעצם נבצר מאדם להעריך נכונה, להחליט ולפעול, כפי שמסוגל לעשות כן אדם נורמטיבי.
שילובם של שלושה גורמים עיקריים הוא המעמיד את מערכת המשפט במבוכה: ראשית, עבירה שנעשתה על ידי אדם הלוקה בנפשו היא עדיין פגיעה בסדר החברתי- משפטי ככל פגיעה אחרת. שנית, עומדת ההכרה של מערכת המשפט ביסוד הנפשי, ברצייה ובהבנה. הגורם השלישי הוא העובדה שעל בית המשפט להתחשב גם באוטונומיה של הפרט, ובניגוד לכל עקרונות השיטה, להחליף את רצונו של הלקוי בנפשו ברצון המערכת.
מעבר לכך המחלוקת מתמקדת בעיקר סביב השאלה אם הנאשם שלפנינו הוא אכן חולה נפש או שמא עושה עצמו כדי לא לשאת באחריות?! מהם התנאים הנדרשים כדי שמחלת הנפש תפטור את נושאה מהאחריות? והאם בכלל צריך לפטור באופן מוחלט או שמא רק להפחית בעונשו? האם אשפוז כפוי הוא טיפול או סוג של ענישה?
האדם הוא יצור אנושי המסוגל להיות מודע לקיומו, ומכאן שהוא יכול להיות אחראי על עצמו, על זולתו ועל כל מה שהוא יקבל או קיבל עליו את עול אחריותו.
האדם נהפך להיות הוא עצמו, כאשר הוא מסוגל לשאת אחריות על עצמו ועל האחרים. תחושת הקיום של האדם, מולידה בו גמישות, המאפשרת לו לבנות חיים של אחריות מתוך בחירה.

מרבית הרעיונות וההמלצות ניתנו זה מכבר הן בספרות והן בפסיקה ואין בעבודתי זו כל חידוש, למעט הניסיון לכסות את מגוון ההתייחסויות לנושא בספרות ובפסיקה בישראל.

תוכן עניינים:
מבוא
המונח חולה נפש בפסיכיאטריה (מתוך ויקיפדיה)
המונח חולה נפש במשפט הפלילי
היסטוריה-השוטה במקרא (http://www.medethics.org.il/articles/tora/subject114.asp)
העונש והחוק כגורמים מרתיעים מהתנהגות עבריינית אצל החולה נפש
הכשירות לעמוד לדין
אי שפיות זמנית
חולה נפש במשפט האנגלי ומבחן מקנוטן
משפט מנדלברוט
עונש מופחת:ס' 300א'
אחריות מופחתת באירופה ובאמריקה
מבחני האחריות הפלילית בשיטות משפטיות שונות
אשפוז פסיכיאטרי

קטע מהעבודה:

בפסיכיאטריה, מחלת נפש היא סינדרום התנהגותי או פסיכולוגי הקשור במצוקה או בלקות בתחום תפקודי כלשהו, כך מגדיר זאת ספר האבחנות הפסיכיאטרי העדכני של איגוד הפסיכיאטרים האמריקאי. אף שמדובר במושג יסודי בפסיכיאטריה ובפסיכולוגיה קלינית, המושג קשה להגדרה ומעורר מחלוקת.

תגים:

חולה · נפש · פלילי · שוטה · עונש · חוק · כשירות · לעמוד · לדין · שפיות · זמנית · מקנוטן · משפט · מנדלברוט · אחריות · מופחתת · אישפוז · פסיכיאטרי

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "אחריותו המשפטית של הלקוי בנפשו. ", סמינריון אודות "אחריותו המשפטית של הלקוי בנפשו. " או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.