היישום אינו מחובר לאינטרנט

המודיעין הישראלי

עבודה מס' 066052

מחיר: 312.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: תפיסת תהליך הערכה המודיעיני הישראלי לאור תפיסת הביטחון הישראלית המסורתית ,לפני מלחמת יום הכיפורים ואחריה.

2,730 מילים ,16 מקורות ,2003

תקציר העבודה:

בעבודתי בחרתי להתמקד בתפיסת תהליך הערכה המודיעיני הישראלי לאור תפיסת הביטחון הישראלית המסורתית ,לפני מלחמת יום הכיפורים ואחריה. ראשית אציג את התפיסה המסורתית ואת ההתפתחות/סטיה שחלה בה בשנים שקדמו למלחמת יום הכיפורים. בהמשך אנתח את הפתולוגיות בישום תפיסת ההערכה המודיעינית ככלל וכיצד השתלבו עם תפיסת הביטחון והאווירה שרווחו באותה עת, שילוב שאנסה להסביר כיצד תרם למחדל. לבסוף, אציג את לקחי ועדת אגרנט, אנתח אותם ואת ישומיהם בהיבט הארגוני\ תפיסתי כשבמקביל אציג את ההתפתחות שחלה במשור התפיסתי בקרב מקבלי ההחלטות ואופן ישומה. בסכום העבודה מעבר להתיחסות מקפת לכל הנאמר אעלה אופציה/רעיון ששילובו לדעתי עשוי לתרום לצמצום הסיכוי להשנות מחדל מסוג זה.

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. תפיסת המודיעין לאור תפיסת הביטחון המסורתית
3. תפיסת המודיעין לאור תפיסת הביטחון הישראלית לפני מילחמת יום הכיפורים
4. פתלוגיות בביצוע ההערכה המודיעינית והשתלבותם בתפיסת הביטחון
5. תפיסת המודיעין לאור תפיסת הביטחון הישראלית לאחר מלחמת יום הכפורים
6. סיכום
7. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

תפיסת הביטחון הישראלית היא התכנית הלאומית הבסיסית והקבועה של הכוננות ,ההערכות והמלחמה להגנה על הקיום הלאומי של המדינה .התפיסה החלה להתגבש עוד בשנות ההתהוות של המדינה , כאשר אחד מאבותיה הבולטים היה דוד בן גוריון. התפיסה מורכבת מעשרות עקרונות אנסה להתרכז ברלוונטים לעניננו אשר בבסיסם מורכבים ממשולש: הרתעה -התרעה -הכרעה.
ראשית, תפיסת הביטחון מול התוקפנות הערבית הציעה אסטרטגיה של הרתעה שנועדה למנוע יוזמות מלחמתיות ערביות כנגד ישראל.במידה ותכשל ההרתעה ובשל ראיית גבולות המדינה כקשים להגנה בעקבות העדר עומק אסטרטגי, יהיה הכרח בהעברת המלחמה לשטח האויב והכרעתה באופן מהיר ונחרץ. ביצוע ההכרעה יוכל להתבצע אך ורק לאחר שהכח הסדיר תוגבר בכח המילואים. תפיסת הבטחון גרסה שבשל נטל כלכלי כבד לא ניתו יהיה להחזיק צבא סדיר כה גדול, ולכן באם תכשל ההרתעה, תסופק התרעה מספקת של כ- 48 שעות אשר תאפשר את גיוס כוחות המילואים ובעזרתו עצירת מתקפת האויב והעברת ההכרעה לשטחו כאשר השאיפה שפעולה זו תתבצע ע"י מכה מקדימה עוד טרם חדר היריב את גבולות המדינה. (1)
--------------------------------------------------------------------
1 - טל ישראל, ביטחון לאומי-מעטים מול רבים,עמ' 70-51.

תגים:

מלחמת · יום · כיפור · ההערכה · מודיעינית · ועדת · אגרנט · פתלוגיות · קונספציה

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "המודיעין הישראלי", סמינריון אודות "המודיעין הישראלי" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.