היישום אינו מחובר לאינטרנט

המרד הערבי הגדול וכישלון התנועה הלאומית הפלשתינית

עבודה מס' 066039

מחיר: 361.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: מהם הגורמים והסיבות שהביאו לכישלון התפתחותה של המנהיגות והתנועה הלאומית הפלשתינית במהלך מאורעות המרד הערבי הגדול?

13,406 מילים ,11 מקורות ,2006

תקציר העבודה:

לפני מספר חודשים נפל דבר ברשות הפלשתינית. שלטון הפת"ח, אשר שלט ברשות מאז 1994, הוחלף, לראשונה, בשלטון החמאס, התנועה הסונית הקיצונית יותר. כל זה קרה בבחירות הדמוקרטיות הראשונות שארעו ברשות הפלשתינית מאז הקמתה. לאחר מערכת הבחירות החלו סימנים של הפעלת טרור פנים פלשתיני במקביל להפעלת טרור חוץ פלשתיני.
עובדה זו הניעה אותי לחפש דוגמא מקבילה למצב העכשווי בהיסטוריה הארוכה של הסכסוך הישראלי - פלשתיני. ובכן, עיון בספרות הביא אותי למרד הערבי הגדול, ובו מצאתי מספר מאפיינים יחסית דומים למצב העכשווי. המרד הערבי הגדול, שאירע בין השנים 1936 - 1939, ואשר מהווה את מרכזה של עבודה זו, נגמר בתבוסה מוחלטת לטרוריסטים הפלשתיניים ועוזריהם אל מול הבריטים והיהודים.
שאלת המחקר של עבודה זו הנה, אם כן, מהם הגורמים והסיבות שהביאו לפספוס שבאי התפתחותה של המנהיגות והתנועה הלאומית הפלשתינית במהלך מאורעות המרד הערבי הגדול?
השערת המחקר של עבודתי הנה, כי הסיבות לכישלון התנועה הלאומית הפלשתינית במהלך המרד הערבי הגדול נעוצות בשילוב שבין סיבות פנימיות וחיצוניות: היעדר מנהיגות, ארגון לקוי, מתחים מעמדיים, עוצמת הארגון הציוני ומדיניות בריטניה.
תנועה חברתית הנה פעולה קולקטיבית לא ממוסדת בעלת המשכיות אשר מטרתה הנה להביא לשינוי בחברה אליה היא משתייכת. בכל תנועה חברתית ישנו מימד מסוים של ארגון. במהלך עבודה זו אחקור את התנודות בתנועה הלאומית הפלשתינית, שהחלה במהלך המרד כתנועה עירונית ונסתיימה ככפרית.
למען הסדר הטוב, ולשם הוכחה ברורה יותר של השערת המחקר לעיל, החלטתי לחלק את העבודה למספר פרקים. בפרק הראשון יפורט הרקע ההיסטורי מאז 1920 והופעתו של חאג' אמין אל חוסייני, דרך מאורעות תרפ"ט, ועדת שאו ועליית הנאציזם והפאשיזם באירופה. כמו כן, יפורטו התמורות בחברה הפלשתינית מאז תחילת המאה ה- 20, תמורות אשר יהיו בעלות השפעות משמעותיות על המרד עצמו.
בפרק השני יפורטו הסיבות המיידיות למרד הערבי הגדול, כפי שבאו לידי ביטוי באמצע שנות ה- 30.
בפרק השלישי יפורטו וינותחו הסיבות לאי ההצלחה של התנועה הלאומית הפלשתינית במהלך החלק הראשון של המרד (1936). בפרק הרביעי יפורטו וינותחו הגורמים לאי ההצלחה במהלך החלק השני של המרד (1939-1937). בפרק החמישי יערך דיון מסכם, ובו אציג את מסקנתי, לפיה אמנם היה זה שילוב של סיבות פנימיות וחיצוניות שהביא לאי ההצלחה של המרד, אולם, לטעמי, הסיבות הפנימיות, קרי, הפילוגים בתוך החברה הפלשתינית, היו הסיבות העיקריות שהביאו, בסופו של דבר, לכישלון המרד. לצורך הוכחת טענתי אערוך השוואה בין התנועה הלאומית הפלשתינית בשנות ה- 30 לבין תנועה זו משנות ה- 60 ואילך.

תוכן עניינים:
1) מבוא
2) פרק א' - רקע היסטורי ותמורות בחברה הפלשתינית
א) רקע היסטורי
ב) התמורות בחברה הפלשתינית
3) פרק ב' - הסיבות לפרוץ המרד
4) פרק ג' - פרוץ המרד עד סוף 1936 ומסקנות ועדת פיל
5) פרק ד' - השלב השני של המרד - 1937-1939
א) המימד הפנים ערבי
ב) המימד הבריטי - יהודי
ג) תוצאות המרד
6) פרק ה' - פרק הדיון
7) סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

שלטון הכנופייה הטורקי בזמן מלחמת העולם הראשונה, המרד הערבי המאורגן בידי לורנס איש ערב וממלכת דמשק הערבית של פייצל, הביאו לפריחתה של הלאומיות הערבית במזה"ת כולו. ערביי ארץ ישראל השתתפו בהתלהבות הכללית. הלאומנות הערבית שינתה עתה את אופייה והפכה מחלומם הרחוק של אינטלקטואלים בודדים - לרוב נוצרים - לתנועת המונים מוסלמית.
הלאומיות הייתה תנועה כלל ערבית, גם בארץ ישראל, ששאפה להתלכד עם ממלכת פייצל הסורית. א"י לא נתפסה כזהות נפרדת בכל תולדותיה הארוכים תחת שלטון האיסלאם וגם עתה לא חשבו ערביי הארץ תחילה במונחים "פלשתינאיים".

תגים:

המרד · הערבי · הגדול · חאג' · אמין · חוסייני · עלייה · לאומיות · פלשתינית · ציונות · בריטים · תנועה · לאומית · היעדר · מנהיגות · ארגון · לקוי · פלסטינים

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "המרד הערבי הגדול וכישלון התנועה הלאומית הפלשתינית ", סמינריון אודות "המרד הערבי הגדול וכישלון התנועה הלאומית הפלשתינית " או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.