היישום אינו מחובר לאינטרנט

שמירת הברית במשנת ר' צדוק הכהן מלובלין

עבודה מס' 066019

מחיר: 119.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: חטא הוצאת זרע לבטלה - תפיסה חדשנית המציגה את החטא באור אחר עפ"י ר' צדוק .

3,112 מילים ,10 מקורות ,2007

תקציר העבודה:

לפעמים נשארת אידיאה גלמודה ואלמונית במערכות המחשבה, עד שבא גואלה הקרוב לה ומוציא אותה מבדידותה ומשוממותה לחרות ומעמידה במרכז. כשם שהגואל, אשר כולנו מחכים לו, ירומם מאשפתות את האומה הדלה כך גם הגואל הרוחני נשלח לתקן רעיון ולהקימו לגאון ולתפארת... (איש ההלכה עמ' 239)

הנני העני ממעש ניגש לדון בנושא אשר ניתן להגדירו כמת מצווה. ישנם נושאים אשר לא זוכים להיות במרכז הדיון ואף בשוליו הם בקושי נוכחים ומבקשים שמישהו יגאל אותם מבדידותם. ר' צדוק הכהן מלובלין גאל את אידיאת שמירת הברית בתקופתו והקדיש לשאלת הוצאת זרע לבטלה חומר רב הן ב'צדקת הצדיק' והן ב'תקנת השבין'. לי נדמה כי בימינו נושא זה שוב נדחק לשוליים דוקא בדור שנושא זה רלוונטי לו יותר מבעבר .

למאמר זה שתי מטרות, הראשונה, כאמור, היא להציף את הנושא על פני השטח. תקוותי היא כי מודעות למהותו של המעשה ולהשלכותיו יכולה למנוע את העוון הזה. השניה היא לדון בנושא זה ולחדש בו. לאור מטרות אלו ראשית נסקור את המקורות בתורה ואת מדרשי חז"ל ספציפית על התורה וכללית בש"ס. בהמשך נראה את פסיקת ההלכה בדעות השונות ונעיין בתפיסה המקובלת הרואה את עוון הוצאז"ל כעוון חמור ביותר. לבסוף ננתח את פסקאותיו של ר' צדוק. ברצוני לטעון כי לר' צדוק יש תפיסה חסרת תקדים בנושא זה הבוחנת את הנושא בעומקו וחודרת לגרעינו.

במהלך יצירת המאמר הדרך בה הגעתי אל המקורות היא פרוייקט השו"ת. לכן את כל המקורות ניתן למצוא דרך הפרויקט.

ראשי פרקים
א. פתיחה
ב. מקור האיסור
1. דור המבול
2. ער ואונן
3. שיטת ר' צדוק כד"א שקדמה לתורה
4. פסיקת הלכה של הראשונים
ג. חומרת האיסור והיכולת לחזור ממנו בתשובה
1. הוצאז"ל כמעשה חמור ביותר ללא תשובה
2. משנת ר' צדוק
א. שלילת השיטה הנ"ל
ב. מהות המעשה
ג. היכולת לשוב ממנו
ד. סיכום

הערת מערכת: העבודה נכתבה על ידי תלמיד ישיבה.

קטע מהעבודה:

ר' צדוק מנמק את העובדה כי איסור הוצאז"ל אינו נזכר מפורשות בתורה בבחינת גזירה שאין הציבור יכול לעמוד בה. לא ייתכן שהקב"ה יצווה עלינו בתורתו לא לעשות מעשה שהוא בלתי נמנע ולכן הוא מגיע למסקנה כי תוקף האיסור של הוצאז"ל הוא בגדר דרך ארץ שקדמה לתורה. ההגיון אומר שלזרע יש ייעוד ולכן השחתתו היא מחוץ לדרך הטבע.

תגים:

תשובה · דוד · המלך · הוצאת · זרע · לבטלה · תאווה

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "שמירת הברית במשנת ר' צדוק הכהן מלובלין", סמינריון אודות "שמירת הברית במשנת ר' צדוק הכהן מלובלין" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.