היישום אינו מחובר לאינטרנט

הרב אברהם יצחק הכהן קוק

עבודה מס' 065077

מחיר: 288.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: משנתו הפילוסופית - הלכתית.

8,593 מילים ,46 מקורות ,2002

תקציר העבודה:

הרבה נכתב על אישיותו של הרב אברהם-יצחק הכהן (הראי"ה) קוק בכללה, על השקפת עולמו, על עולם מחשבותיו ורגשותיו, על דרך חייו וכו'. ולעומת כל הריבוי הזה - מועטים הדברים שנכתבו על דרכו בהלכה . אל מול החידוש וההפתעה אשר באישיותו של הראי"ה בכללה, על כל גווניה הזוהרים והמזהירים, נראתה התעסקותו בהלכה כדבר שכיח, כדבר המובן מאליו לגבי רב בישראל. ואף כי מרובה גם מידת דבריו שבכתב בתחום ההלכה, הן בכמות והן באיכות - נראה גם זה כדבר מובן מאליו לגבי רב גדול וגאון במדרגתו. ולא נראה כ"כ הצורך לייחד את הדיבור על כך.
מתוך מאמרים מועטים אלו אנסה לדלות על עולמו הפילוסופי-הלכתי של הראי"ה קוק.

בירור עמדתו של הראי"ה מציב מספר קשיים:
קושי ראשון נובע משיטת הכתיבה של הראי"ה כהוגה-יוצר שלא כתב כתיבה שיטתית אלא מתוך שפע פנימי ללא הגדרות מדוייקות, ועל כן נוצר צורך לבנות מתוך שפע כתביו את שיטתו הבנויה.
קושי שני, ספציפי יותר, נובע מכך שהראי"ה לא עסק במישרין במחשבת ההלכה ולא בפילוסופיה של המשפט, אלא בהגות דתית בכללה בהיקף הרחב ביותר, לפיכך יש למצוא תימוכין לשיטתו מתוך מכלול ההתייחסויות לבעיות אחרות.
קושי נוסף הוא שהראי"ה אינו מגדיר מונחים כגון "משפט", "חכמה" ו"הלכה" במובן שאנו רגילים להשתמש. כך למשל המילה "משפט" איננה מערכת נורמות שבין אדם לחברו הנפרדת ממערכת הנורמות שבין אדם-למקום, אלא בכתבי הראי"ה משמעותה הוא מילה נרדפת ל"הלכה" הכוללת את שני התחומים גם יחד. כמו-כן נראה שהמונח "חכמה" מציין הן את ההלכה כתחום ידע והן את השיטה האינטלקטואלית-לוגית שבאמצעותה נוצר ומתרבה הידע ההלכתי .

מבנה העבודה
כדי להתגבר על קשיים אלו, אחלק את העבודה לשלושה חלקים עיקריים:
הראשון הוא תאור מקיף של הראי"ה על-פי תולדותיו, תוך מתן דגש על פועלו בהלכה ובאגדה בתקופות שונות.
לאחר מכן אעסוק בעיקרי משנתו ההלכתית של הראי"ה המופיעה בכתביו, ובכתבי חוקריו. חלק זה יכלול את הפרקים הבאים: דרך הלימוד, מאפייניה הרעיוניים של ההלכה, מקום הפעילות ההלכתית, דרך הפסיקה, מבנה מערכת בתי-המשפט,ושילוב ההלכה במערכה הלאומית.
לבסוף אציין את דרכו של הראי"ה "הלכה למעשה" באמצעות שילוב ההלכה והאגדה בפסקיו המעשיים, וכן אביא חידושים נבחרים בהלכה כפי שהם מופיעים בכתביו, ומהם ניתן להסיק על משנתו ההלכתית.

תוכן עניינים
1. מבוא
1.1. הקשיים העומדים בפני בירור הנושא
1.2. מבנה העבודה
2. הראי"ה קוק על-פי תולדותיו
2.1. יסודותיו הלימודיים
2.2. שנותיו הראשונות ברבנות
2.3. רבה של יפו והמושבות
2.4. שנותיו הפוריות ביצירותיו הספרותיות
2.5. רבה של ירושלים והרב הראשי לארץ-ישראל
3. עיקרי משנתו ההלכתית של הראי"ה
3.1. דרך הלימוד
3.2. תחומיה ומאפייניה הרעיוניים של ההלכה
3.2.1. נבואה והלכה
3.2.2. נבואה ואגדה
3.2.3. מוסר והלכה
3.3. מקום הפעילות ההלכתית
3.4. דרך הפסיקה
3.5. מבנה מערכת בתי-המשפט
3.6. ההלכה כמערכת לאומית
4. הלכה למעשה במשנת הראי"ה
4.1. דוגמאות לשילוב הלכה אגדה בתורת הרב
4.2. חידושים בהלכה
5. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

הרב אברהם-יצחק הכהן קוק נולד בגרייבה (ליד דווינסק, לטביה) בט"ז אלול תרכ"ה (1865) ונפטר בירושלים, בג' אלול תרצ"ה (1935). הראי"ה קוק הינו נצר למשפחות רבנים ותלמידי חכמים מפורסמים שרובם נמנו על מחנה המתנגדים לתנועת החסידות. אמו היתה בתו של רבי רפאל, מחסידיו הראשונים של האדמו"ר מחב"ד - בעל ה"צמח צדק". אביו למד בוואלוזין אצל ר' איצ'לה. בהיותו בגיל בר-מצווה החל לנדוד למקומות תורה מובהקים ובעת שהותו בעיר סמרגון הסמוכה לווילנה החל מעיין בהלכה ובאגדה וגם בספרי מחקר ומוסר, או אז יצא שמו לתהילה ושמעו הגיע לאוזני הגאון ר' אליהו דוד רבינוביץ תאומים (האדר"ת) רבה של פוניבז שבליטא, שלקחו בסוף שנת תרמ"ד לחתן לבתו. בין האירוסין לנישואין שהה כשנה וחצי בישיבת וולוזין המפורסמת שהיתה אז תחת הנהגתו של הגאון ר' נפתלי צבי יהודה ברלין (הנצי"ב).

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הרב אברהם יצחק הכהן קוק", סמינריון אודות "הרב אברהם יצחק הכהן קוק" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.