היישום אינו מחובר לאינטרנט

הורים וילדים במקרא: אברהם, הגר וישמעאל - בראי הזמן והאמונה

עבודה מס' 067887

מחיר: 350.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: משולש היחסים בין אברהם, הגר וישמעאל, תוך בחינת השינויים שעברו שלוש הדמויות הללו לאורך הדורות.

11,766 מילים ,30 מקורות ,2009

תקציר העבודה:

יחסי הורים וילדים, כפי שמציינת פנינה גלפז-פלר בספרה "ויולד"(1), מצויים בסיפורים רבים בקובץ סיפורי המקרא. למרות היותו של המקרא ספר תיאולוגי במהותו, לא התעלמו סופרי המקרא מהצגת סיפורים בעלי נופך אנושי, גם אם בסופו של דבר מטרתם העיקרית הייתה הצגת הפן התיאולוגי-אמוני של הסיפור. אין כמעט אירוע או סיפור במקרא שאין לו נגיעה, ולו מינימאלית, ביחסי הורים וילדים(2).
דמותו רבת הפנים של אברהם, אבי האמונה המונותיאיסטית(3), מתוארת בסיפורים רבים במקרא. היהדות, ומאוחר יותר גם האסלאם, ראו באברהם את אבי אומתם, ואמונות רבות אשר עיצבו לימים את תפיסת עולם האמונה המונותיאיסטית, הן היהודית והן המוסלמית, נקשרו בשמו ובהיסטוריה שלו. מערכות היחסים המרתקות בין שלוש הדמויות אברהם, הגר וישמעאל, בעיקר מההיבט האנושי שלהן, קרי: מערכת היחסים בין אברהם להגר, שפחתו ואם בנו הבכור ישמעאל, קשייה של הגר בבית אברהם ושרה מחד ומערכת היחסים האימהית והמיוחדת בינה לבין בנה ישמעאל מאידך, כמו גם יחסו האבהי והמורכב של אברהם לישמעאל בנו בכורו, יעמדו בבסיסה של עבודה זו. בנוסף, אבקש לבחון בעבודה זו את התהפוכות שעברו הדמויות הללו לאורך הדורות ולאור האמונה הקדומה והעכשווית, כמו גם לנוכח תפיסות מוסריות בנות דורנו המאירות באור אחר את הבנת הטקסט המודרנית.

בעבודה זו אבחן תחילה את הסיפור המקראי הבסיסי, אשר לדעת רוב רובם של חוקרי המקרא היה הבסיס הקדום ביותר לסיפורי האבות, בחינה שתעשה מתוך ראייה עכשווית-מציאותית-אנושית ולא מתוך ראייה דתית-פרשנית. בהמשך אנסה להציג את השאלות והתהיות שעלו בראשי בעת הקריאה וכן ההשערות והניסיונות השונים למצוא פתרון לשאלות שעלו.
בחלק השני אתייחס למערכת היחסים בין שלוש הדמויות המרכזיות בעבודה זו: אברהם - הגר - ישמעאל, מנקודת ראות יהודית. סקירה זו תנסה לבחון את היחסים בין הדמויות מתוך ראייה של קורא מודרני לא-דתי, ולא מתוך קריאה המחפשת צידוקים אמוניים למעשים כאלה ואחרים.
בחלק השלישי אנסה להציג את דרכי ההתמודדות של הפרשנות המוסלמית לשלוש הדמויות הנ"ל, למערכת הקשרים האישיים ביניהן וכן לבעיות אמונה ומוסר שעולים מתוך הפשט של הדברים.
כאמור, בבסיס עבודה זו עומדת בחינת השינויים שעברו שלוש הדמויות בראי הזמן, קרי - לאורך הדורות החל מהתקופה הקדומה (המקרא), עבור בימי הביניים (באמצעות הפרשנים), דרך מפרשי המקרא הדתיים בני ימינו וכלה בראייה המודרנית הלא-דתית של אותן דמויות, כפי שאנו בוחנים אותן היום. אנסה להציג את קובץ הסיפורים דרך עיניי - הקורא העכשווי החי על-פי נורמות מוסריות בנות ימינו, נורמות שונות מאלה שהיו נהוגות בזמן התרחשותם וכתיבתם של הדברים. עוד אנסה לבדוק את השינויים בדרך הצגת הדמויות ביהדות ובאסלאם ואבחן את השאלה האם הכותבים השונים התאימו את כתביהם לאמונה אותה רצו להטמיע בקרב ציבור המאמינים, תוך ניסיונות כאלה ואחרים לשנות ולהתאים טקסטים לצרכים דתיים משתנים.

תוכן עניינים:
מבוא
חלק ראשון - פשוטו של הסיפור המקראי, דרכי ההבעה, בעיות סיפוריות ובעיות מוסר ואמונה
הטקסט המקראי
פשוטו של סיפור
בעיות סיפוריות ובעיות מוסר ואמונה בטקסט המקראי
חלק שני - היחסים בין אברהם, הגר וישמעאל על-פי הסיפור, הטקסט והחוק המקראי
אברהם - הגר
אברהם - ישמעאל
הגר - ישמעאל
חלק שלישי - הפרשנות המוסלמית לסיפורי אברהם-הגר-ישמעאל והפולמוס היהודי
כללי
אברהם
ישמעאל
הגר
הפולמוס היהודי עם הפרשנות המוסלמית
סיכום
רשימת קריאות

קטע מהעבודה:

הגר משמשת בבית אברהם ושרה כשפחה, כאמה, ומתוארת במקרא במילים בודדות בלבד. בדמותה רב הנסתר על הגלוי ולמרות מעשיה ופעילותה הרבה היא מצטיירת כדמות פסיבית. חוקי המזרח הקדום מכירים בכך שכאשר אשת הבית עקרה ואינה מצליחה להביא ילדים לעולם, רשאית הגבירה להעניק את שפחתה לבעלה, כדי שתוליד לו ילדים, ובכך "תפתח את רחמה" של גבירת הבית . המקור החשוב ביותר לכך הוא חוקי חמורבי מלך בבל, שזמנם מקביל בערך לתקופת האבות. בהסתמך על החוק, הגר ניתנת על-ידי שרה לאברהם ומתעברת ממנו. יש לציין כי זהו מעשה יום-יומי ברח התקופה ובהתאם למנהגים ולחוקים הנהוגים. בעקבות כך, נראה כי מערכת היחסים החמה שנוצרת בין אברהם להגר הופכת להיות לצנינים בעיניה של שרה, וכעסה גובר.

תגים:

פרשנות · קוראן · מוסר · אמונה · שפחה · מוסלמית · אסלאם

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הורים וילדים במקרא: אברהם, הגר וישמעאל - בראי הזמן והאמונה", סמינריון אודות "הורים וילדים במקרא: אברהם, הגר וישמעאל - בראי הזמן והאמונה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.