היישום אינו מחובר לאינטרנט

חלימה בקרב ילדים - סיבות ומאפיינים

עבודה מס' 065614

מחיר: 312.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: מהם הסיבות לחלימה, על מה חולמים הילדים והאם הפחדים הרגילים בעירות עשויים להופיע בחלום.

6,558 מילים ,55 מקורות ,2001

תקציר העבודה:

מאז ומעולם היה החלום לחידה בעיני האדם. חיזיון דמיוני זה נראה בעיניו כתופעה מוזרה שמחוץ לגדר הטבע והשפעתה על חייו היתה מרובה ביותר. באור זה ראו את החלום כל חכמי קדם, ובתוכם גם אבותינו הקדמונים אשר רבים מחלומותיהם כתובים בתנ"ך והם החלומות העתיקים ביותר, שנשתמרו מימי קדם ועד ימנו.
מטרת העבודה הנוכחית היא לסקור את התיאוריות והמחקרים אודות חלימת ילדים. התיאוריות אודות החלום הינן עוד מתחילת המאה הקודמת, אולם גם כיום מסתמכים רבות עליהן. כך לדוגמא התיאוריות של פרויד, יונג, הול ואחרים שיסקרו להלן.
שאלות המחקר הן מהם הסיבות לחלימה, על מה חולמים הילדים והאם הפחדים הרגילים בעירות עשויים להופיע בחלום.

מהסקירה להלן עולה כי התיאוריות מסבירות למה אנו חולמים, מה משמעות החלום והאם לחלום יש משמעות מיוחדת בתהליך הקוגניטיבי. התיאוריות בנושא פירוש החלומות עוסקות בעיקר בנושא ההדחקה של מאורעות שאיננו רוצים לזכור אותם בעירות. כך, על פי פרויד מצליח מספר מצומצם של מאווים ודחפים המודחקים לחלוטין מהתודעה בזמן העירות בגלל היותם פוגעים או אמורים להתגנב בשעת השינה תוך שימוש באמצעי הסוואה מובנים ומגוונים, וזו מהות החלום. התיאוריה המרכזית היא של פרויד. פרויד מגיע להנחה שתמצית החלום מעוגנת במילוי משאלות אי-רציונליות באמצעות מחזה שווא: תפקודן הוא שמירת השינה. הוא עושה צעד נוסף ומקשר את תורת החלומות בתפקוד השינה.

על בסיס התיאוריות נחקרו מחקרים אודות חלימה בכלל וחלימת ילדים בפרט. המחקרים מראים כי ילדים חולמים בתדירות רגילה אולם בחלום הם חווים פחדים רבים. הסיבות אצל ילדים לחלימה יכולות להיות רבות. לעומת המבוגר, אצל הילד קיים קשר בין החלום לבין עולמו הדמיוני של הילד, אשר שורשיו לא תמיד נהירים למבצע המחקר. מכאן שעל מנת ליצור נקודות השקה בין העולם שבו חי הילד לבין החלום קיים קושי אובייקטיבי.
החרדות בחלום נובעות מאי הבנת המציאות ומפחדים הנובעים מהילדות. יש להניח כי גם בימים אלו, לאור המצב הביטחוני, ילדים יחושו זאת בחלומותיהם.
המלצות המחקר הן לבדוק את נושא הפחדים בחלומות לעומקן ולאפיין את הילדים החולמים יותר מאשר אלו שלא חולמים: מין, גיל, מצב משפחתי, דימוי עצמי, נוירוטיזם ועוד, על מנת להבין לעומקם את מאפיינים החלום. משתנים אלו טרם נחקרו לעומקם, למרות החשיבות של הנושא ועל מנת להתמודד עם "הטרור של הלילה.

תוכן עניינים:
תקציר
מבוא
2.1 הצגת הנושא
2.2 מערך המחקר
רקע תיאורטי- סקירת הספרות
3.1 הגישה הפסיכואנליטית של פרויד
3.2 גישתו של פיאז'ה
3.3 הפסיכולוגיה היונגיאנית
3.4 התיאוריה הקוגניטיבית
חלומות אצל ילדים
4.1 חלומות כפונקציה של גיל
4.2 סיבות לחלימה
4.3 חלומות הקשורים לחרדות
4.4 חלומות בשלבי השינה השונים
4.5 החלום כמילוי חוויות
סיכום ודיון
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

חשיבות המחקר בחלומות ילדים פתח רובד נוסף במחקר החלומות, שהתבסס על חלומות מבוגרים. ייחודיותו של המחקר על הילדים נובע המחוסר היכולת אצל הילדים לבטא את עצמם וכן מהיעדר מסגרת ביקורתית של חשיבה. לפי הגישה הדטרמיניסטית של פרויד קיים בסיס לחלום, חוסר יכולתו של הילד לבטא את עצמו סותרת לכאורה גישה זו, מכאן שהילד יוצר לעצמו חוויות חדשות הממלאות את צרכיו והחלום הינו האמצעי להגשמת משאלותיו, שלרוב הינם לא מציאותיים ובמחוזות דמיוניים. (פרויד 1903)

תגים:

חלום · ילד · שינה · חלימה · פשר · החלומות

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "חלימה בקרב ילדים - סיבות ומאפיינים", סמינריון אודות "חלימה בקרב ילדים - סיבות ומאפיינים" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.