היישום אינו מחובר לאינטרנט

נישואי תערובת ביהדות ארה"ב

עבודה מס' 065605

מחיר: 288.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: האם החלטות הרבנים הרפורמים נותנות מענה להתמודדות עם סוגיית נישואי התערובת לקראת צמצום התופעה בקהילה היהודית.

4,968 מילים ,22 מקורות ,2001

תקציר העבודה:

מאז ומתמיד היוו נישואי התערובת חלק בלתי נפרד מנסיונם של היהודים ומקור דאגה עבורם. עקב היותם מיעוט מבוטל בחברה לאורך רוב השנים, רב היה החשש כי תופעה זו תוביל להתבוללות עד כדי סכנה להמשכיותה של היהדות. סכנה זו גברה לרוב בזמנים של העדר איום על שלום היהודים ובטחונם בחברה מסבירת פנים וקולטת, כפי שאירע בארצות הברית.

רבים מבין החוקרים את הנעשה בקרב יהדות אמריקה בעשורים האחרונים טוענים לבעיות חמורות באשר לאיכות החיים היהודיים עד כדי סכנה לעצם עתידם ככאלה. סיבות שונות לפסימיות זו, עליהן ניתן למנות את החינוך המתעלם מן העבר היהודי, המסורת והתרבות היהודית, החלשות הקשרים בין יהודי אמריקה כגוף קולקטיבי, לבין היהודים שמחוץ לארצות הברית, ומעל הכל תהליך ההתבוללות היהודית באמריקה.

חלק בלתי נפרד מתהליך ההתבוללות הקשור לנושא עבודה זו הינם נישואי התערובת כתופעה ששכיחותה הולכת וגדלה בקרב יהדות אמריקה. זו קיבלה לגיטימציה אצל היהדות הרפורמית במהלך שנות השבעים כתוצאה מנכונותו של הזרם הרפורמי להקל על קבלתם של לא יהודים לשורות היהדות ובוותרו על דרישתו לגיורם. יש הטוענים כי נכונות זו, כפי שבאה לידי ביטוי בהחלטות ועידת הרבנות הרפורמית מן השנים 1973 ו- 1983, גרמה להחרפת התופעה ומנגד טוענים אחרים כי תרמה לצמצום הבעיה.

מטרתה של עבודה זו הינה לתת מענה לשאלה האם החלטות הרבנים הרפורמים נותנות מענה להתמודדות עם סוגיית נישואי התערובת לקראת צמצום התופעה בקהילה היהודית. לצורך מתן מענה לשאלת המחקר נתמקד בפרק הראשון בהגדרת התופעה, בסיבות להתפשטותה בשלהי שנות השישים ובשינויים בהתייחסות הממסד הרפורמי לנישואי התערובת, כפי שבאו לידי ביטוי בהחלטות ועידת הרבנים משנת 1973. בפרק השני נסקור את תופעת נישואי התערובת בשנים 1990-1970. סקירה זו תלווה בסטטיסטיקה לגבי התגברות התופעה, השפעותיה הדמוגרפיות וההתייחסות לנישואי התערובת. בפרק השלישי לעבודה נעסוק בהשפעת נישואי התערובת על הזהות היהודית, היותם תמריץ להתבוללות ועל החלשות הזהות היהודית, המהווה איום על המשכיות הקהילה. הפרק האחרון של העבודה מהווה תחזית לעתיד ועיקרו דיון בזהות דתית מחודשת, קרי, שייכות דתית כעניין של בחירת הפרט.

תוכן העניינים:
מבוא
פרק ראשון: נישואי התערובת ערב שנות השבעים
א. נישואי תערובת - הגדרה ותיאור התופעה
ב. הסיבות להתפשטות התופעה בשלהי שנות השישים
ג. השינויים בהתייחסות הממסד הרפורמי לנישואי תערובת
פרק שני: תופעת נישואי התערובת בשנים 1990-1970
א. שכיחות התופעה
ב. השפעות הדמוגרפיות של נישואי התערובת
ג. ההתייחסות לנישואי התערובת
פרק שלישי: השפעת נישואי התערובת על הזהות היהודית
א. היתרונות שבתופעה
ב. נישואי תערובת וההתבוללות היהודית
ג. החלשות הזהות היהודית - האיום על המשכיות הקהילה
פרק רביעי: תחזית לעתיד
א. התמודדות הזרם הרפורמי עם הבעיה
ב. האם זהות דתית מחודשת?
סיכום ודיון
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

נישואי תערובת מוגדרים כנישואין בין יהודים ובין בני זוג שאינם רואים את עצמם כיהודים ואשר אינם עוברים שום הליכי גיור מכל סוג שהוא (ליבמן, 1988: 48). הגדרה נוספת היא זו הרואה בנישואין מעורבים נישואים בין יהודי ללא יהודי, אשר בהם שני בני הזוג אינם מוותרים על דתם (Davis, 1968: 178). בספרות המדעית הפופולרית, יש המשתמשים במונח "נישואי תערובת" בשני מובנים:
* Mixed marriage - נישואי תערובת - נישואין בין יהודי ולא יהודי בהם ממשיכים בני הזוג לקיים את דתם המקורית.
* Intermarriage - נישואי המרה - נישואין בהם מקבל אחד מבני הזוג את דתו של השני.

תגים:

נישואים · יהודי · ארצות · הברית · חברה · התבוללות · יהדות

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "נישואי תערובת ביהדות ארה"ב", סמינריון אודות "נישואי תערובת ביהדות ארה"ב" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.