היישום אינו מחובר לאינטרנט

המדיניות הנאצית כלפי היהודים בגרמניה 1938-1933

עבודה מס' 065577

מחיר: 302.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת השאלה: האם היתה המדיניות תכנון מראש או רצף של אירועים ספונטניים.

4,843 מילים ,14 מקורות ,2002

תקציר העבודה:

מינויו של היטלר לקאנצלר גרמניה (30 בינואר 1933) הביא את הקץ על רפובליקת ויימאר, 14 שנים לאחר הקמתה. עד לעלייתו, חיו בגרמניה כחצי מליון יהודים כאזרחים שווי זכויות: שני שליש מהם התגורר בערים הגדולות. היהודים השתלבו בכל ענפי המשק במדינה ועסקו בתעשייה, מסחר, תפקידי פקידות ומקצועות חופשיים.
מאז עליית היטלר לשלטון ועד פרוץ מלחמת העולם השניה התנהלה בגרמניה מדיניות אנטי יהודית נמרצת ומצב היהודים בה השתנה לרעה. מטרת חיבור זה לנסות לברר, האם מדיניות זו הייתה תוכנית מגובשת וערוכה מראש או שהייתה רצף של מהלכים ספונטניים שהתגבשו בהדרגה במהלך שנות השלטון הנאצי.
למדיניות הנאצית האנטי יהודית היו כמה יעדים: בשנים הראשונות לשלטונם עדיין לא ראו הנאצים בהשמדתם הפיזית של היהודים מטרה אופרטיבית, אלא ביקשו לבודדם בידוד חברתי, לדחוק אותם ממקורות המחיה ובסופו של דבר להרחיקם מאדמת גרמניה. באותה תקופה עדיין הגביל המשטר את מידת האכזריות שנקט למימוש מטרותיו האנטישמיות, מאחר שצעדיו הוצרו עקב אילוצים פנימיים וחיצוניים. בשלב זה היו ביטוייו האופייניים של המסע האנטי-יהודי חקיקה מפלה, קיפוח כלכלי, השמצות פומביות, הטרדות אדמיניסטרטיביות ונידוי חברתי יותר מאשר פגיעות גופניות או רצח. רוב הצעדים הללו נעשו לנגד עיניו הבוחנות של העולם. מאפיין בולט של המדיניות הנאצית לפני המלחמה היה הדילוג המבלבל בין דיכוי לנורמליזציה. הידוק והרפיית הלחץ האנטישמי לסירוגין. פרצי פעילות אנטישמית נמרצת נבלמו על-ידי תקופות ממושכות של יציבות מטעה. באופן כללי ניתן לציין שלוש נקודות שיא במסע הציבורי האנטישמי לפני המלחמה:
א. החרם הכלכלי שהוכרז ב- 1 באפריל 1933 שאחריו בא גל של חקיקה גזענית שכוון כלפי עובדים יהודים בשירות המדינה ובמקצועות שונים.
ב. חוקי נירנברג מ- 15 בספטמבר 1935 שסתמו את הגולל על חירותם של יהודי גרמניה והגדירו את היהדות במונחי גזע.
ג. וליל הבדולח, בלילה שבין 9 ל- 10 בנובמבר 1938 . שהיה לנקודת מפנה גורלית.
בניתוח שלושת האירועים הללו ואחרים , כוונתי לבדוק לאיזה מן הגורמים היה משקל גדול יותר בהתווית הצעדים האנטי יהודיים. לממשל (כמדיניות) או לגורמים מקומיים (כמהלכים ספונטניים).
אתייחס למחקרים המביאים הוכחות לכך שבין השנים 1933 עד 1939, הייתה יד מכוונת של השלטון ומנגנוניו, אשר הגתה, הוציאה אל הפועל וויסתה את הפעילות כנגד היהודים.
מאידך, אביא דעות אחרות אשר מורידות מרמת האחריות של הגורמים המקומיים, תוך מתן דוגמאות לאירועים אשר "נולדו" בקרבם ורק לאחר מכן קיבלו תוקף חוקי של הממשל.
יש לי הרושם המוקדם שאין אפשרות להכריע לכאן או לכאן. בסקירת האירועים בחיבורי זה, אנסה, תוך שימוש במקורות השונים, להפיק תמונה אובייקטיבית ואמינה ככל האפשר בנוגע לאופן התפתחות המדיניות הנאצית האנטי-יהודית בגרמניה טרם פרוץ מלחמת העולם השניה.

תוכן העניינים:
מבוא
פרק א'- ערעור בסיס הקיום הכלכלי של יהודי גרמניה
פרק ב'- בידוד חוקי והפקרה משפטית של יהודי גרמניה
פרק ג' - 1938 - שנה של מפנה
פרק ד' - "ליל הבדולח" - פוגרום בפקודה או התלקחות ספונטאנית?
סיכום
ביבליוגראפיה ומקורות

קטע מהעבודה:

בתחילת תקופת השלטון הנאצי, לא קיבלו הפעולות שננקטו נגד היהודים דגם ותוקף של חוקים. לביצוע פעולות אלו נעזר המשטר באנשי ה S.A. , פלוגות הסער, אנשי החולצות החומות - אספסוף בריוני שגוייס על ידי המפלגה הנאצית עוד לפני עלייתו של היטלר לשלטון. אלו יזמו פרעות ברחוב, פגעו ביהודים ושרפו רכוש יהודי. גם בהעדר חקיקה מפורשת לא הייתה כל מניעה מהמשטר הנאצי להטיל אימה וליצור פרובוקציות אלימות נגד היהודים.
חודשיים לאחר מינויו של היטלר לקנצלר הוטל חרם כלכלי כלל ארצי על היהודים בגרמניה. התעמולה הנאצית תיארה את החרם הכלכלי כצעד במלחמתה של גרמניה נגד היהדות הבינלאומית. על פי תפישתה המוצהרת, נועד החרם לצמצם את ההשפעה המזיקה של היהודים על כלכלת גרמניה ולהפסיק את "תעמולת הזוועה של היהדות העולמית"(1).
--------------------------------------------------------------------
1. ארד. יצחק, (עורך), השואה בתיעוד. מבחר תעודות על חורבן יהודי גרמניה ואוסטריה פולין וברית המועצות, יד ושם, ירושלים, תשל"ח . תעודה 8 (להלן- השואה בתיעוד)

תגים:

שואה · אנטישמיות · פוגרום · ליל · הבדולח · נאציזם · היטלר

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "המדיניות הנאצית כלפי היהודים בגרמניה 1938-1933", סמינריון אודות "המדיניות הנאצית כלפי היהודים בגרמניה 1938-1933" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.