היישום אינו מחובר לאינטרנט

הפאשיזם הצרפתי ומפגשו עם היהודים בין שתי מלחמות העולם.

עבודה מס' 065558

מחיר: 361.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: תרומת הפאשיזם לעליית האנטישמיות המודרנית בצרפת כתוצר לוואי שלו.

5,982 מילים ,8 מקורות ,2004

תקציר העבודה:

הטיעון העיקרי של עבודה זו יתמקד בטענה כי הפאשיזם בצרפת, שלא כבגרמניה, לא צמח מתוך האנטישמיות, אלא האנטישמיות, הייתה למעשה תוצר לוואי שהתלווה לעליית הפאשיזם וצמחה ממנו. כלומר, הפאשיזם הווה קרקע פוריה לצמיחתם של אלמנטים אנטישמיים שהופנו כלפי היהודים בצרפת.

התקופה בה צמח הפאשיזם ומצא ביטוי מסגרתי ופורמלי כתנועה אידיאולוגית בצרפת היוותה למעשה תקופה כשירה מאוד לצמיחתן של תנועות ואידיאולוגיות רבות אולם הקרקע הייתה כשרה במיוחד לצמיחתו של הפאשיזם כפי שנראה במהלך העבודה. הפאשיזם בלט במיוחד בצרפת הודות ובגין "הרמה האינטלקטואלית הגבוהה הן של הספרות והן של ההגות הפשיסטית המקומית"(1).
צרפת הייתה תמיד מקור בלתי אכזב להתפתחותן של דעות שונות, בין אם היו רדיקליות ובין אם שמרניות כאשר הניגודים היו קיצוניים. צרפת, ערש המהפיכה, החופש והדמוקרטיה איפשרה חרות אינטלקטואלית באופן גורף וכתוצאה מכך ניתן להבחין בשפע ספרות והגות כתובות באופן חריג בהשוואה לארצות אחרות בעולם ובאירופה במיוחד.

למרות שיש כאלה המתנגדים נחרצות לרעיון הבא ניתן לציין בודאות כי הפאשיזם עלה בצרפת לא כתוצאה הנובעת מהמשבר הגדול שלאחר מלחמת העולם הראשונה, אלא הוא היה חלק אינטגרלי של: "החיים הפוליטיים ופתיחתם להשתתפות כל השכבות בחברה עם כינון המישטרים הדמוקרטיים - ליברליים"(2). כמו כן, הפאשיזם בצרפת לא היה ייחודי לתקופה שבין שתי המלחמות.
ברגע שהסוציאליזם התקבל כחלק מהתהליך הדמוקרטי, תגובת הנגד הייתה הפאשיזם.
כלומר, ניתן לומר שהפאשיזם התפתח כריאקציה לתרבות הפוליטית, האינדיבידואליסטית, והרציונליסטית(3) וסיפק תחליף שכלל את ההיבט הפוליטי, החברתי, התרבותי והמוסרי. אי אפשר להתעלם מהעובדה שהפאשיזם, כמו הסוציאליזם, הליברליזם והדמוקרטיה היה חלק מהחיים המלאים (תרבותית וחברתית) של העולם המערבי. הוא לא הופיע יום אחד ללא כל הכנה או בפתאומיות רבה או נעלם עם תום מלחמת העולם השניה. ניתן היה לשער כי הוא ימצא לעצמו כר פעולה נרחב ופורה מכיון שהוא בא כתגובה לבעיות עמוקות שהחברה הצרפתית סבלה מהן אז ואף ניתן להבחין בהם גם כיום.

עבודה זו תתייחס להיבט היהודי הקשור בפאשיזם הצרפתי בתקופה שבין שתי מלחמות העולם וההתיחסות אליו של רבדי החברה הצרפתית השונים. צרפת, מולדת המהפכה של 1789 לא הייתה מחוסנת בפני מגמות שהתפתחו בארצות כמו גרמניה ואיטליה ועצם העובדה שגם בה התפתח הפאשיזם מעידה על כך שאידיאולוגיה פשיסטית יכולה להתפתח בכל חברה, גם בחברה שיש לה רקע, עבר ומסורת ליברלית ודמוקרטית וכי אין חברה המחוסנת בפני תופעה כגון זו.
---------------------------------------------------------------------
1. שטרנהל, זאב. (1998), המחשבה הפשיסטית לגווניה, ספריית פועלים, הוצאת הקיבוץ הארצי השומר הצעיר.
2. שטרנהל, זאב. (1998), המחשבה הפשיסטית לגווניה, ספריית פועלים, הוצאת הקיבוץ הארצי השומר הצעיר.
3. שטרנהל, זאב. (1998), לא ימין ולא שמאל, האידיאולוגיה הפשיסטית בצרפת. ספריית אופקים הוצאת עם עובד.

תוכן העניינים:
1. מבוא
2. עליית הפאשיזם בצרפת - סקירה
2.1 ההיבט הפוליטי - נתוח
2.2 ההיבט הכלכלי - נתוח
3. האנטישמיות בצרפת
4. סיכום
5. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

לאחר מלחמת העולם הראשונה ניתן היה להבחין כי השתנה סדר הקדימויות בעולם ובמיוחד בצרפת. לפי זרטנרייך (טרם פורסם) ניתן להבחין בשלושה מאפיינים לעידן החדש(7):
א. קץ ההגמוניה האירופית בעולם.
ב. התפתחות 'חברת אינפלציה' לעומת החברה היציבה של המאה הקודמת.
ג. עלית נושאים חדשים על סדר היום הפוליטי.

לדבריו, התרחב עתה תפקיד המדינה לתחומים שהיו קשורים בנושאים שהעסיקו את האוכלוסיה בחיי היומיום כגון הילודה, הביטוח או הדיור. הבעיות הפכו ליותר טכניות ופחות אידיאולוגיות. אין ספק כי צרפת אמנם יצאה מהמלחמה מנצחת, אך הפגיעה בתשתיתה הכלכלית והפיננסית הייתה ניצחת. במסגרת הקשיים הפיננסיים מהם סבלה החברה הציבורית בצרפת נשחקו רזרבות הזהב והחוב הציבורי גדל פי חמישה ביחס לערב המלחמה. האינפלציה גדלה באותה העת פי ארבעה.
-------------------------------------------------------------------
7. זרטנרייך, י. ד"ר. "משטרים דמוקרטיים בצרפת מאז 1870". הוצאת האוניברסיטה הפתוחה (טרם פורסם).

תגים:

אנטישמיות · פאשיזם

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הפאשיזם הצרפתי ומפגשו עם היהודים בין שתי מלחמות העולם.", סמינריון אודות "הפאשיזם הצרפתי ומפגשו עם היהודים בין שתי מלחמות העולם." או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.