היישום אינו מחובר לאינטרנט

השפעת כניסת עובדים זרים לישראל

עבודה מס' 065547

מחיר: 288.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: השפעת הכניסה של עובדים אלו לישראל על השכר של העובדים הרגילים, תוך התייחסות לעובדי הבניין.

4,468 מילים ,26 מקורות ,2002

תקציר העבודה:

הסופר מקס פריש, בהתייחסו לעובדים הזרים שהובאו לשווייץ, אמר: "רצינו להביא לכאן פועלים, וקיבלנו אנשים", משפט חכם זה הולם את המצב שנוצר בכל מדינה שאפשרה להכניס לתחומיה עובדים זרים.
השינויים בעולם העבודה מתבטאים, בין היתר, בהגירת עובדים ממדינות לא מפותחות למדינות מפותחות יותר- מן הפריפריה (מבחינה כלכלית) למרכז המאפשר להם לשפר את תנאי חייהם. המדינות השולחות עובדים והמדינות הקולטות אותם, מצפות לרווח כלכלי.
העובדים נקלטים בארץ ההגירה בשוק העבודה המקומי ונמצאים, לרוב, בתחתית סולם העסוקים, אף כי קיימת גם הגירה של כוח עבודה מקצועי (Epstein, &Weiss 1999).
כיום מדברים (אין מידע מדויק) על כרבע מליון עובדים זרים בתחומי מדינת ישראל. הפועלים הזרים (רובם ממרכז אירופה ומן המזרח הרחוק) הגיעו לישראל בשל המחסור בידיים עובדות עקב הקטנת מספרם של עובדי השטחים עם ריבוי הבעיות הבטחוניות והטלות הסגר למיניהן. מנגד לעובדים הזרים כמעט ואין בעיות פליליות- הם לא יכולים לגנוב כלי רכב, ואין להם עניין בעבירות בטחוניות.

מעבר עובדים בין מדינות לצורכי עבודה מהווה חלק מתהליך הגלובליזציה בעולם העבודה הנוכחי. היקף התופעה של ניידות כח עבודה (בד"כ ממדינות לא מפותחות למדינות מערביות) נאמד בכ- 10 מיליון עובדים בשנת 1999 (1). במניין זה כלולים כל העובדים הנעים בין שווקי העבודה בעולם, חלקם - בהליך כניסה מסודר חוקי ומובנה, האחרים- כעובדים זרים לא חוקיים. כאשר מדינה הנתפסת כארץ יעד להגירת עבודה מגבילה כניסת עובדים אליה, מתפתחות דרכי כניסה אחרות, לא חוקיות ליעד.
עפ"י אומדנים, ההיקף הגבוה ביותר של עובדים זרים ללא היתר מצוי בארה"ב ובמדינות האיחוד האירופי, והוא מגיע לכ- 3 מיליון איש (בכל אחת מהן). המרכז הבינ"ל לחקר ההגירה בוינה מעריך כי כ- 300 אלף בני אדם מוברחים ללא היתר לאיחוד האירופי בכל שנה(2) .
המונח "עובדים זרים ללא היתר" מתאר את אוכלוסיית הסקר על פי המאפיין העיקרי: עובדים מארצות רחוקות שאין להם היתרי עבודה הנדרשים עפ"י חוקי - ישראל. כינויה של קבוצה זו: "Invisible Migrants", מבטא את קשיי מדידת התופעה והערכת ממדיה הן מבחינה כמותית והן מבחינת מאפייניה האחרים.

את שנת 1993 אפשר לציין כשנה בה הפכה העסקת הזרים בישראל (לא מיש"ע) לתופעה משמעותית, ונראה שלא קדם לכך שום דיון אסטרטגי מעמיק. נושאים כמו מכסות ממשלה, המלצות שרות התעסוקה, אישור היתרים להבאת עובדים זרים, הנפקת היתרים ואיושם לא הוגדרו כראוי ולא סוכמו בעקבות תהליך קבלת החלטות נכון ומסודר.

מטרת העבודה הנוכחית היא לסקור את השפעת הכניסה של עובדים אלו לישראל על השכר של העובדים הרגילים, תוך התייחסות לעובדי הבניין. ענף הבנין הוא אחד הענפים הבולטים ביותר במשק מבחינת מועסקים וחלקו בתוצר הוא מהגבוהים. העובדים הזרים השתלבו בו היטב ותפסו את חלקם של הישראלים והערבים מהשטחים בענף.
---------------------------------------------------------------------
1.Sopemil (1999)
2. Cinar (2000)

תוכן העניינים:
מבוא
סקירת הספרות
2.1 גמישות תעסוקתית עם עובדים זרים
2.2 העובדים הזרים בענף הבנייה
2.3 חלות חוקי העבודה על עובדים זרים
2.4 סיבות לאפליה
2.5 הסברים סוציולוגיים לאפליה
2.6 היחס כלפי החריג בפסיכולוגיה
2.7 דעות קדומות ואפליה
2.8 תאוריית השיוך
שיטת המחקר
3.1 מטרת המחקר
3.2 משתני המחקר
תוצאות המחקר
סיכום העבודה
רשימת מקורות

* הערת מערכת: העבודה אינה מכילה את החישובים ב- Excell.

קטע מהעבודה:

בחברה הישראלית מתקבעת תופעה של קהילות עובדים מארצות שונות החיים ועובדים בישראל. אף כי הפרטים עצמם מתחלפים, הקהילות מתקיימות לאורך זמן. קהילות אלו כוללות עובדים חוקיים ועובדים לא- חוקיים.
העובדים הזרים מועסקים בישראל ב- 3 ענפים עיקריים (המקור: קו לעובד, 1998):
1. בנין- הענף העיקרי- נשוא העבודה בו עובדים כ- 68% מכלל העובדים הזרים הגברים (הרשות לתכנון כ"א, סקר ינואר 2000). הם לומדים את מקצועות הבניין במהירות ומצליחים בעבודתם זו בשל חריצותם הרבה.
2. חקלאות.
3. שירותים - כאן הדגש על כוח אדם סיעודי, אך צפויה התרחבות במגזרים אחרים- מסעדנות, מוסכים וכו'.
מספרם של העובדים הזרים ללא היתר בישראל בשנת 1999 נאמד ע"י הרשות לתכנון כ"א בכ- 80 אלף, והם מהווים למעלה ממחצית מכלל אוכלוסיית עובדים זרים בישראל.

תגים:

עובדים · זרים · עובדי · בנין

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "השפעת כניסת עובדים זרים לישראל ", סמינריון אודות "השפעת כניסת עובדים זרים לישראל " או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.