היישום אינו מחובר לאינטרנט

מאזן הכוחות במזרח התיכון לפני ואחרי מלחמת הקוממיות

עבודה מס' 065326

מחיר: 60.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: יחסי הכוחות לפני ואחרי מלחמת העצמאות (1948).

5,851 מילים ,29 מקורות ,1998

תקציר העבודה:

הנחת היסוד של יחב"ל היא כי במידה שהאינטרסים של שחקן בינ-לאומי יגדלו הוא יפעיל יותר כוחות (בכל צורה שהיא, לרבות סיוע) מאשר תמיד, והכוחות יגדלו יחסית לשאר אמצעי הכח האחרים שהוא יפעיל. מצבים חיוניים מדורגים לפי היררכיה פנימית ועל פיהם מקצים את מקורות הכח של המדינה. האיזון בין השאיפות לבין הכח העומד לרשות המדינה והצבת ההיררכיה מצד אחד זהו "הריאליזם הפוליטי" עפ"י מורגנתאו (התנהגות זהירה ורציונלית).
לפני מלחמת העצמאות ולאחריה ישראל היתה מבודדת יחסית מבחינה מדינית וניצבה בפני בעיות קיומיות. המדינות הערביות שמסביבה התאחדו על מנת לחסלה, וערביי א"י הצטרפו לעזור להם.
מאזן הכוחות, לאור זאת, היה לרעת ישראל מכל הבחינות: ברמה הגלובלית (המעצמות), הרמה המקומית (ישראל מול המדינות הערביות) וברמת הסכסוך עצמו, קרי מבחינת הנשק ואמצעי הלחימה.
לקונפליקט הישראלי ערבי נוסף מימד בעל עוצמה והוא התערבותן של המעצמות הגדולות,ולפי הכלל "בעל המאה הוא בעל הדעה" הרי שאנו בעיה מתמדת של "פיוס" המעצמות והתעמתות איתן.
הקמת מדינת ישראל עפ"י החלטת האו"ם משנת 1947 זכתה לתמיכתן של רוב ארצות עולם ובכלל זה בריה"מ. אפשר שהתמיכה שהעניקה אז בריה"מ להקמת המדינה,שהתבטאה אפילו באישור לצ'כוסלובקיה לספק לה נשק מקורה היה בהתנגדות לאימפריאליזם הבריטי. מכל מקום בשנותיה הראשונות של המדינה היה לישראל עדנה בכל נושא הספקת הנשק. לאחר מכן, עם תמיכתה של בריה"מ בערבים חל התדרדרות במצבה של ישראל וספקית הנשק העיקרית שלנו היום היא ארה"ב.
ארה"ב הביעה עמדה עקבית של תמיכה אקטיבית בקיומה ובבטחונה של ישראל מאז הקמתה, תוך הבאה בחשבון של האינטרסים האמריקאים בקשרים עם המדינות הערביות. אינטרסים אלו גברו בשנות השבעים עם פריצת משבר הנפט הראשון בשנת 1973, שבעקבותיה גדלה תלותה של ארה"ב בהספקת נפט מן המזה"ת. אולם דבר זה כמעט ולא הפריע לארה"ב לתת לנו סיוע מתמיד מאז קום המדינה: סיוע כלכלי,אזרחי ובטחוני.
המעצמות באירופה המערבית וכן כל מדינות השוק האירופי המשותף עברו יותר ויותר למדיניות פרו מערבית וזאת עקב תלותן בהספקת נפט מן המזה"ת.
קיטובו של הסכסוך הישראלי ערבי ומעורבות המעצמות בו גרמו למרוץ החימוש במזה"ת כאשר ספקיות הנשק העיקריות הן ארה"ב וברית המועצות, כל אחת לפי השיקולים שלה. גם צרפת ובריטניה היו ספקיות נשק חשובות והספקת הנשק הפכה במהרה מכשיר להשגת השפעה במדינות שהפכו להיות תלויות בכך.

מטרת עבודה זו היא לבדוק מה היה מאזן הכוחות בתקופת מלחמת העצמאות ולאחריה. ההנחה העומדת ביסוד עבודה זו היא כי לאחר המלחמה, כאשר נראה כי ישראל מתאוששת, מצבה של המדינה יהיה טוב יותר. כלומר, תוצאותיה של המלחמה יטיבו עם המדינה הצעירה.
תכלית העבודה היא לבדוק מה היה מאזן הכוחות בתקופה שלני מלחמת הקוממיות ולאחריה, וכן את עמדת המעצמות כלפי מאזן זה.

ראשי פרקים:
1.מבוא
א.הצגת הנושא
ב.מטרת העבודה
2.הקדמה- מאזן הכוחות בראי הציונים
3.המימד הבינלאומי
א.לפני המלחמה
ב.לאחר הלחימה ועד משבר סואץ
4.הכוחות באיזור
א.הבריטים
ב.הכח הערבי
ג.הכוחות היהודים
ד.לאחר המלחמה
5.מרוץ החימוש
א.לפני הלחימה
ב.לאחר הלחימה
6.סיכום
7.ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

ב- 1918 בן-גוריון ראה "שתי קבוצות עיקריות" ובטחונו היה גדול שזכויותיהן יוגדרו ויסודרו באופן בין-לאומי.בהפרדה לשתי חטיבות לאומיות ביקש להניח את היסוד לחלוקת א"י לשתי אוטונומיות: יהודית וערבית. חלוקה שהחלה להתגבש בדעתו עם עלייתו לארץ ודומה שאף קודם לכן. בשנות ה20- דיבר על "שיוויונם הגמור של שני העמים ועל חרותם הפנימית", וגילה ברבים את תוכניתו, למיסודן של שתי האוטונומיות. את השחרור לערבים תביא הציונות הסוציאליסטית בדרך זו: תחילה לפועל הערבי בארץ, במשקו; אחר כך יסייעו הסתדרות העובדים היהודית, הסתדרות העובדים הערבית וברית פועלי ארץ ישראל, לחוד וביחד, לפועלים הערבים בארצות השכנות(1).
--------------------------------------------------------------------
1.שבתי טבת, בן-גוריון וערביי א"י, עמוד 35.

תגים:

גוריון · ציונות · סוציאליסטיות · מלחמת · קוממיות · מלחמת · העצמאות · הקמת · מדינת · ישראל · ביטחון

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מאזן הכוחות במזרח התיכון לפני ואחרי מלחמת הקוממיות", סמינריון אודות "מאזן הכוחות במזרח התיכון לפני ואחרי מלחמת הקוממיות" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.