היישום אינו מחובר לאינטרנט

איסורים והיתרים על התאבדות והקרבה עצמית ביהדות ובאסלאם

עבודה מס' 065303

מחיר: 240.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: השתלשלות האיסורים וההיתרים שניתנו להתאבדות ולהקרבה עצמית.

5,690 מילים ,14 מקורות ,2005

תקציר העבודה:

עבודה זו באה לבדוק נושא השנוי במחלוקת בדתות האסלאמית והיהודית והוא מעשי ההתאבדות וההקרבה עצמית של יחידים ושל רבים. ישנה הבחנה דקה בין איסורים על התאבדות, ולבין היתר התאבדות ואף עידוד לכך. החובה למסור את הנפש, עדיין יכולה להכיל בתוכה את האיסור על התאבדות, ולכן כשבדקתי את הנושא לעומקו, נתקלתי לא פעם באי בהירות ובבלבול מצד אנשי הדת בהכריעם האם מעשה ההתאבדות/הקרבה עצמית הינו מוצדק? ואיך בדיוק החובה על מסירת הנפש מכילה בתוכה את האיסור לכך? בנוסף, תשאל השאלה מהו היחס בין פעולת ההקרבה העצמית, לבין הקורבן בשתי הדתות?
עבודה זו תנסה לבדוק את השתלשלות האיסורים וההיתרים שניתנו להתאבדות ולהקרבה עצמית, מן הכתבים הקדומים ביותר (קוראן ומקרא), ועד לימינו אלו. ישנה חשיבות היסטורית ודתית להבנת הפרשנויות שניתנות בכל דור לכל נושא ההתאבדות ההקרבה העצמית וההבדלים ביניהם.
המעניין בעבודה זו, הוא לראות באילו מקרים כן מתירים התאבדות והקרבה עצמית ובאילו מקרים מוכל עליו איסור מוחלט. ניתן יהיה לראות שבהרבה מן המקרים הפרשנים ואנשי הדת מהלכים על חבל דק מאוד, בהכריעם לגבי האיסורים או ההיתרים לכל נושא ההתאבדות וההקרבה העצמית, ובחלק מן המקרים הסוגיה איננה נפתרת במלואה.
עבודה זו באה לבדוק את הדומה והשונה בנושא ההתאבדות וההקרבה העצמית בין הדת היהודית לאסלאמית. בשתי הדתות, כאשר ישנו ניסיון להצדיק מקרה מסוים של נטילת החיים על ידי עצמך, הפעולה מוסברת כהקרבה עצמית, ואילו התאבדות מובאת בדרך כלל כמושג שלילי, הרבה פעמים ככזה המעיד על בעיות נפשיות מסוימות של אותו אדם אשר ביצע את ההתאבדות. לכן, ישנה חשיבות לביקורת על הכתובים ועל הסמנטיקה שבהם.
ביהדות ישנה תפיסה שבכל פעולה של מצווה, יש בה מין ההקרבה, כאשר ההקרבה האולטימטיבית היא ההקרבה של אינסטינקט החיים. לאדם חובה של הקרבה עצמית בשלוש עבירות: עבודה זרה, גילוי עריות ושפיכות דמים. נראה כי משמעות אמירה זו היא לצמצם את חובת ההקרבה העצמית, ולהבדילה מן ההתאבדות. ישנו הגיון מסוים, שעל עבירות שיש בהן עונש מוות, תהייה חובת הקרבה עצמית. אך, ניתן יהיה לראות שלא תמיד קל לקבוע האם ההתאבדות/הקרבה עצמית נעשתה בגלל הרצון שלא לעבור על שלוש עבירות אלו.
באסלאם החובה להקרבה עצמית רחבה יותר. למחמד היה קושי להציג את תפיסת העולם שאחרי, בה החיים הם פרוזדור לחיי הנצח בגן העדן (או בגיהינום). לפיכך, הציג מחמד את תפיסת השהיד, שהיא המוכנות למות למען אללה ולקידומה של דת האסלאם. בקוראן ישנן התייחסויות רבות המהללות את נושא השהיד, עם זאת תפיסה זו עברה שינויים רבים במהלך השנים, ואותם גם אנסה להראות בעבודה זו.

קטע מהעבודה:

בבחינת מקורות ההלכה בנושא התאבדות יש צורך להתחיל בראש ובראשונה עם ניסיונות ההתאבדות של הנביא מחמד. על פי מסורת החדית', גבריאל ביקר את מחמד פעמיים. הפגישה הראשונה הסתיימה עם בריחתו של מחמד לחדיג'ה (אשתו). אולם, לפני הפגישה השנייה, מחמד פחד עד כדי כך שהוא נסה להתאבד על ידי זריקת עצמו מצוק. המלאך עוצר אותו ברגע האחרון ואומר: "הוי מחמד, אני גבריאל ואתה שליח האלוהים". ובכך נמנעת התאבדותו של הנביא מחמד(1).
----------------------------------------------------------------------
1. איתן קולברג, עורך, התאבדות והקרבה עצמית במסורת האסלאם, (ירושלים: המכון ללימודי אסיה, 1987).

תגים:

איסלאם · הקרבה · התאבדות · יהדות · עצמית · שהידים · תיאולוגיה

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "איסורים והיתרים על התאבדות והקרבה עצמית ביהדות ובאסלאם", סמינריון אודות "איסורים והיתרים על התאבדות והקרבה עצמית ביהדות ובאסלאם" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.