היישום אינו מחובר לאינטרנט

זמן כתיבתו ומחברו של סיפור חטא העגל

עבודה מס' 065242

מחיר: 288.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: מתי אירעו אירועי מעשה העגל, בעיקר, ועשיית המשכן שנלוותה לו, ומה הקשר ביניהם והאם ישנם פירושים שונים למעשה האלילות ?

5,675 מילים ,34 מקורות ,2004

תקציר העבודה:

פרשת כי תשא מציגה לפנינו את אחד הסיפורים המזעזעים ביותר המצויים בתורה. העם היוצא ממצרים, מלווה בסיפורי נסים ונפלאות, מגיע להר סיני לשם קבלת הברית והתורה כעם סגולה, כממלכת כוהנים וגוי קדוש (שמות י"ט, א-ח). מנהיג העם, משה, עולה להר סיני לשם מפגש עם האל. בהיותו עסוק, מעבר לזמן הצפוי (שמות ל"ב, א), במשא ומתן ראשוני על תנאי ההסכם בין הצדדים, מחליט עם ישראל לעשות לו עגל מסכה - עגל זהב. בעזרת אהרון, אחי-משה, מתעלם העם, זמנית, מעקרונותיהם של עשרת הדברות, אשר קיבלו מפי הגבורה.
כידוע, מעשה זה של העם מביא לשבירת לוחות הברית הראשונים על ידי משה, בשעת רדתו מן ההר, ולמשבר לאומי חמור, הכולל הוצאה להורג של כשלושת אלפים איש. בשעה זו עצם מעמדו של העם, כעם נבחר, מוטל בספק, וגאולת העם חוזרת למסלולה, בסופו של דבר, רק לאחר תהליך פיוס מייגע וכריתת ברית מתוקנת בין העם והאלוהים .
העגל סימל את הבהמיות, הרצון של כל אחד ואחד לקבל לעצמו, לנהוג כדעתו וכרצונו, בלי שיקולים של צורכי זולתו. העם הפך את האנארכיה החברתית לערך כשלעצמו, לסדר חברתי חדש ומקודש. כאילו לא די בהחלפת ערכי יסוד משותפים בערך יסוד של אי- שותפות, קם העם הפרוע לצחק ולרקוד מסביב לעגל, מסביב לבהמיות, וחגג את הרס ערכי היסוד המשותפים. תגובתו של משה הייתה ברורה: שבירת הלוחות - שבירה אשר ביטאה את הרס הערכיות המשותפת כתוצאה מגישת המורדים, והשחתת העגל סימלה את הצורך להגביל את החופש הרעיוני וההתנהגותי של הפרט לטובת חברה ערכית מסודרת. המאבק, בין יוזמי העגל ובין משה, היה מסביב לעצם ההגדרה הבסיסית של החברה הישראלית: האם החברה - הישות של הכלל - איננה ערך כשלעצמה, אלא רק כלי על מנת לשרת את החופש המוחלט של הפרט, או האם חופש הפרט הוא ערך כשלעצמו, רק בתנאי שהוא מתנהל בגבולותיה של הזהות הערכית של החברה ? בסופו של דבר, היה ברור שההידרדרות הגיעה לשלב כה מסוכן, עד שמשה ושבט לוי נאלצו לבצע פעולות קשות מאד, כהוראת שעה, ושלושת אלפים קורבנות נפלו בו ביום. שאלת היסוד הוכרעה, בניגוד לתפישה הפוסט-מודרנית: "ממלכת כוהנים" אינה אוסף של כוהנים הבוחרים לעצמם פולחנים מגוונים, אלא "גוי קדוש" המאוחד לכיוון אחד מסוים.

מתי אירעו אירועי מעשה העגל, בעיקר, ועשיית המשכן שנלוותה לו, ומה הקשר ביניהם והאם ישנם פירושים שונים למעשה האלילות ?
שאלה מעניינת נוספת היא שאלת האלילות, כפי שהיא מוצגת בסיפור. האם הסיפור מציג את בני ישראל כהעובדים ממש את הפסל כאל או כסמל של אל ? האם האל הזה הוא ה' בעיני בני ישראל בסיפור אחר ואל אחר לדעת המספר ? האם העם מוצג כמאמין שאכן ה' יושב על העגל ? אלו הן שאלות חשובות אם כי קשות.
שאלת המחקר: מהם תהליכי התפתחות, התגבשות הסיפור והמגמות העומדות מאחורי שלבים אלה. לצורך עריכת העבודה יעשה שמוש בפירושים הביקורתיים, של ציילדס, נות ואחרים.

ראשי פרקים:
-מבוא
-האלילות בקרב העם ומשמעותה
מונח האלילות
עגלי הזהב
-זמנו של המקרה
הבעיות הפרשניות
מתי קרה המקרה
-סיפור המשכן והעגל לאור מקורות חוץ מקראיים
-עגלי ירבעם
סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

הנחה מקובלת ומוסכמת היא שהאמונה הישראלית נוצרה ונתגבשה במאבק של מאות בשנים עם האלילות ומתוך השפעה מתמדת של האלילות על היצירה הישראלית בתקופה המקראית. הכל מודים שאמונת עם ישראל לפני חורבן בית ראשון הייתה אלילית(2).
האמונה באל אחד, הכל יכול, היא יסודה ושרשה של דת ישראל. אמונה זו היא האמונה שהחליפה את האמונה באלים רבים (עיין סיפורו של אברהם בספר הישר על שבירת הפסלים וכו').
---------------------------------------------------------------------
2. זליגמן. ח הנבואה בישראל. עמודים 36-54

תגים:

מזרח · קדום · מקרא · בני · ישראל · פרשת · תשא

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "זמן כתיבתו ומחברו של סיפור חטא העגל", סמינריון אודות "זמן כתיבתו ומחברו של סיפור חטא העגל" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.