היישום אינו מחובר לאינטרנט

עמדות רופאים ואחיות כלפי המתת חסד

עבודה מס' 065231

מחיר: 312.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: הקשר בין העיסוק המקצועי ולבין עמדה כלפי המתת חסד- רופאים מול אחיות.

10,411 מילים ,38 מקורות ,2003

תקציר העבודה:

נושא המתת חסד עוסק בשאלה הקשורה ליסוד קיומו של האדם: באיזו מידה האדם "שייך" לעצמו או לחברה שהוא חי בה, ובאיזו מידה הוא יכול לשים קץ לחייו או לחיי זולתו- אם האחר מסכים לכך. זהו נושא רגיש שאין לגביו עמדה חד משמעית: קיימת מחלוקת בקרב הצדדים המעורבים בנושא, כאשר לכל אחד טיעונים לגיטימיים, במסגרת דיון בנושא זה יובאו בהמשך עמדות מגוונות, המכניסות את הנושא למסגרת הלכתית, משפטית, מוסרית וחברתית.
העיסוק במוות הוא עיסוק שמלווה אותנו לאורך כל החיים, למרבית האנשים יש אפשרות לדחות את המחשבה על המוות לקרן זווית בעוד שהתרחשות המוות ודאית עבורנו מועדו אינו ידוע. כל אדם רואה את מותו באופנים שונים , ניתן להניח כי מרבית האנשים היו רוצים לחסוך בכאב ובסבל לפני מותם לחסוך איבוד יכולות מנטליות וגופניות, להיות מוקפים בבני משפחותיהם ולמות בכבוד, יחד עם זאת, מוות בכבוד הוא מושג סובייקטיבי וניתן למצוא מגוון של דעות בניסיונם של אנשים להגדיר מהו מוות בכבוד עבורם.
בשנים האחרונות הולכת ומתרחבת בארץ תופעה של הימנעות מביצוע החייאה בחולים סופניים במחלקות ובבתי החולים הגריאטריים, שסיכוייהם להאריך חיים קלושים. במקרים רבים נעשה הדבר ביוזמת הרופאים, ולאחר שקיבלו את הסכמת בני המשפחה. עם זאת מקרים כאלו עדיין נדירים, והם בעיקר המתוות חסד פאסיביות ורק כאשר ברור כי זהו רצון החולה ומשפחתו.
כיום תחום ההימנעות מפעולות מאריכות חיים בחולים סופניים במדינת ישראל פרוץ. למשרד הבריאות אין מדיניות מפורטת, חולים נאלצים להגיע שוב ושוב לבתי המשפט, שדנים בכל מקרה ומקרה בנפרד, ללא מדיניות אחידה. התוצאה היא שההחלטות כאלה מתקבלות תכופות לפי שיקולי הרופאים ובתי החולים.
בשנים האחרונות, נוצרה התקדמות מרשימה של הרפואה והיא יצרה בעיות שלא היו בדורות הקודמים. להתקדמות הו שתי פנים: מצד אחד, מדע הרפואה: התקדמות מדעית והיכולת לספק תרופות, טיפולים, ניתוחם והשתלות שבזכותם ניתן לרפא היום מחלות שנחשבו חשוכות מרפא בעבר, מצד אחר, טכנולוגיה רפואית המאפשרת להשאיר חולה חשוך מרפא בחיים, או להאריך את חייו מעבר לגבולם הטבעי, ללא שום יכולת או סיכוי לרפאו, בפעם הראשונה לא המוות , אלא צורת המיתה וגם ההישארות בחיים הפכה לבעיה פלוסופית.
עבור אנשים החולים במחלות סופניות העיסוק במוות וההמתנה לו מתמשכים, לעיתים קרובות בליווי סבל, כאב ותסכול מרובים, חולים טרמינלים אלה המבקשים את מותם מבקשים בעצם לשים קץ לשינויים המתחוללים בחייהם, לייסוריהם,לסבלם של אחרים, לחוסר יכולתם לשנות את מצבם ולהכרה שאין עוד תוחלת לחייהם (גרוס 1994). מצב זה הנו תולדה של התפתחות הטכנולוגיה הרפואית המודרנית המאפשרת להאריך חיי אדם באמצעים מלאכותיים. כמו כן, גם ההשקפות בתפיסת יחס רופא- חולה השתנו (BENRUBI 1992), אם בעבר שלטה הגישה הרפואית הפטרנליסטית המסורתית, לפיה הרופא הוא בעל הידע והמקצוע הוא הכל יודע והמחליט הבלעדי, ועל החולה להפקיר את עצמו בידיו ואין מקומו בתהליך קבלת ההחלטות, ואין משקל לעקרונות החיים של המטופל, אזי היום שלטת ההשקפה ההומניסטית המודרנית המבוססת על האוטונומיה של האדם, האדם הוא החיים, ויש לו אוטונומיה מלאה על גופו. גישה זו כוללת בחובה את חוק זכויות החולה, וחוק זכויות האדם, לעקרון קדושת החיים מצטרף הערך של איכות החיים שהוא ערך סובייקטיבי, ולכן החולה זכאי להחליט על סוג הטיפול שיקבל ויש לקבל את הסכמתו טרם מתן הטיפול או לפחות עליו להיות שותף מלא בקבלת ההחלטות (שלף, 1994). תהליך קבלת ההחלטות תלוי ביכולת של החולה לקבל החלטה ואם אינו מסוגל לקבל החלטה תלוי הוא בקיום או באי קיום צוואת חיים. (DAVIDSON, HACKLER CARADIVE, MCCORD 1989).
ההחלטה על מות אדם שונה מהרבה החלטות אחרות, היות וזו החלטה אבסולוטית שאין אחריה כל תיקון או אפשרות לחרטה. בנוסף יש לזכור כי כל נושא הקשור למוות מכיל בתוכו רגשות עזים, זהו אחד הנושאים השנויים במחלוקת בכל רבדי החברה מדובר בשאלה כבדה בעלת אופי מוסרי חברתי ומשפטי כאחד ( alldrige 1994).

שאלת המחקר היא מהם העמדות של אחיות ורופאים (ברמות שונות) בבתי חולים כלפי המתת חסד וסיוע להתאבדות?: מהם הגורמים לעמדות אלו?
שאלת משנה היא האם יש הבדל בעמדות כלפי המתה פאסיבית מול אקטיבית.
השערות המחקר היא שקיימים פערים בעמדות כלפי המתת חסד בין רופאים ואחיות. אחיות יטו לצדד יותר מרופאים בהמתת חסד. לגבי הבדים בין המתה אקטיבית לפאסיבית נראה כי הרופאים, שנשבעו שבועת היפוקרטס יגלו גמישות יתר כלפי המתה פאסיבית, לעומת אחיות שאצלן לא ימצא הבדל משמעותי.

תוכן העניינים:
1. מבוא
1.1 הצגת הנושא
1.2 שאלות המחקר
2. הגדרת המושג מוות והמתת חסד
2.1 מוות
2.2 המתת חסד
2.3 בעד ונגד המתת חסד
3. המתת חסד מבחינה משפטית
3.1 הוראות החוק
3.2 ביקורת כנגד מערכת המשפט
3.3 ההתנגשות בין הערכים הדמוקרטים להלכתיים
4. הדיון הציבורי בהמתת חסד
4.1 הדיון בעולם העתיק
4.2 ציוני דרך בנושא המתת חסד בישראל
5. עמדות הצוות הרפואי כלפי המתת חסד
5.1 תאור התפקידים
5.2 עמדות הצדדים
6. סיכום ומסקנות
7. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

מוות הינו מצב של הפסקת כל הפעולות החיוניות לגוף (על פי מילון פונטנה למחשבה מודרנית). כלומר: הפסקת הדופק, פעימות הלב הפסקת פעולת מחזור הדם ושיתוק מערכת העצבים. זוהי הגדרה רפואית שמרנית שהיתה נהוגה עד לשנים האחרונות בכל הארצות.
המציאות הטכנולוגית המתקדמת מאפשרת לנו להחזיק אנשים בחיים ללא תפקוד המוח ומערכת העצבים. עקב כך, החלה להתעורר שאלת הגדרתו מחדש של מושג המוות. נקבעו קריטריונים חדשים יחסית להגדרת המוות על ידי המדע המתוארים במונחים של "brain death" - מוות המוח או " irreversible coma""צמח"- חוסר הכרה שלא ניתן לחזרה (קאוצקי, 1988).

תגים:

מוות · צמח · רפואה · המתה · מוות · רחמים

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "עמדות רופאים ואחיות כלפי המתת חסד", סמינריון אודות "עמדות רופאים ואחיות כלפי המתת חסד" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.