היישום אינו מחובר לאינטרנט

השסע היהודי-ערבי

עבודה מס' 065196

מחיר: 240.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: האם ובאיזו מידה קיימת אפליה מכוונת מצד ממשלות ישראל נגד ערביי ישראל בתחומים חברתיים-כלכליים והאם הדבר מחריף את השסע היהודי-ערבי.

2,909 מילים ,8 מקורות ,2007

תקציר העבודה:

"המיעוט הערבי הוא מיעוט לא נטמע השונה מהרוב במדינת ישראל מבחינת הלאום וההזדהות הלאומית, המוצא האתני, הדת ומאפיינים דמוגרפיים-חברתיים. הוא נמצא מחוץ לקונצנסוס הלאומי בישראל שבא לידי ביטוי במטרות המרכזיות של המדינה כמו קיבוץ גלויות, עליה, כינון אומה וכו'. התפיסה המקובלת על הרוב היא שמדינת ישראל הוקמה ע"י היהודים בשביל היהודים. אופיה היהודי של המדינה ניכר בסמליה, בדגל, בהמנון ובחגים" (אלחאג', 2000: 17-18).
"יחסי יהודים - ערבים מהווים בישראל את השסע החמור ביותר בחברה. הדומיננטיות היהודית הינה מוחלטת והיא ממוסדת באופן חברתי ורשמי, למעשה ולהלכה. למרות המשטר הדמוקרטי מתקיימת בישראל רודנות של רוב. בעית המיעוט הערבי בישראל קשה במיוחד בגלל הצביון הדמוקרטי-אתני של המדינה ובגלל השאלה הפלסטינית. כל עוד המדינה נשארת יהודית ומחויבת לציונות אין הערבים יכולים להנות בה משוויון מלא ואין הם יכולים להזדהות עמה. כל עוד נמשך הסכסוך עם העולם הערבי מוסיפים הערבים בישראל לסבול מאי אמון מצד היהודים והמדינה.
גם חלוקה לא שוויונית של משאבי המדינה ואי מחויבות לזכויות הפרט אינם מסייעים לצמצום מימדי הבעיה" (סמוחה, 1993: 198).
"השסע היהודי-ערבי בישראל כולל, בנוסף למימד האידיאולוגי-סמלי, גם מימד חשוב של פערים חברתיים-כלכליים משמעותיים בין יהודים לערבים בישראל, לטובת המגזר היהודי, בתחומי חיים רבים. כאשר פערים אלה הינם מבניים ומתמשכים, עלולה להיות להם השפעה על מידת היציבות הפוליטית והחברתית במדינה. המודעות לפערים אלה, היא מרכיב חשוב בתחושת הניכור והאפליה של הערבים כלפי ישראל" (גביזון ואבו-ריא:1999: 53).
"המשטר הישראלי מיישם מגוון רחב של חוקים, פרקטיקות ונהלים מדיניים המפרים את עקרונות הדמוקרטיה הבסיסיים: הבדלה חוקית בין אזרחים על בסיס לאומיותם האתנית, חשיפת המיעוט לעריצות הרוב, שמירה על גבולות פוליטיים וטריטוריאליים מטושטשים המערערים את מושג הדמוקרטיה והפליה רחבה של אזרחי ישראל הערבים" (יפתחאל, גאנם ורוחאנה, 2000: 58).

שאלת המחקר:
האם ובאיזו מידה קיימת אפליה מכוונת מצד ממשלות ישראל נגד ערביי ישראל בתחומים חברתיים-כלכליים והאם הדבר מחריף את השסע היהודי-ערבי וממחיש כי ישראל אינה נוהגת בשוויון כלפי המיעוט הערבי?
השערת המחקר:
קיימת מידה רבה של אפליה מכוונת בחלוקת משאבים חברתיים-כלכליים מצד ממשלות ישראל נגד ערביי ישראל והדבר אכן מחריף את השסע היהודי-ערבי עקב היעדר שוויוניות כלפי המיעוט הערבי.
שיטת המחקר:
שיטת המחקר הינה הן איכותית והן כמותית, בה נעשה שימוש בספריהם של חוקרי יחסי יהודים וערבים במדינת ישראל וכן בטבלאות, בסטטיסטיקות ובנתונים המאששים את השערת המחקר, דרך ניתוח ובחינת ההשוואה בין רמת ההשקעה של המדינה ביישוב היהודי בגליל לבין ההשקעה ביישובים הערביים השכנים לו.

תוכן עניינים:
מבוא
רקע תיאורטי
ביטויים לשסע היהודי-ערבי - ניתוח סוציו-אקונומי
סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

ישראל מעולם לא מצאה לנכון ליצור אזרחיות שווה בין אזרחיה הערבים והיהודים, ולא פעלה למען קבלת הסכמתם של אזרחיה הערבים למשטר, לתרבות ולמוסדות היהודיים שנכפו עליהם.
כמדינה אתנית הופכת ישראל את השוויון בין יהודים לערבים לבלתי אפשרי אם במעשה ואם בתאוריה, שכן הקריטריון העיקרי לקביעת שייכות למדינת ישראל אינו אזרחות כמקובל, אלא הימנות עם בני העם היהודי. מערכת המדינה מבוססת על סדר מכונן הנוגד מעצם הגדרתו את התנאי של אזרחות שווה, ומכאן של דמוקרטיה. ישראל היא למעשה מדינה בבעלות יהודית אקסקלוסיבית, בתאוריה, באידיאולוגיה ובמעשה, ולפיכך היא נוטה בגלוי ובמובנה לטובת אחת משתי הקבוצות האתניות העיקריות שלה.

תגים:

אפליה · אתנוקרטיה · אתני · חינוך · יהודי · יהודים · ישראל · ערבי · ערביי · ערבים · קרקעות · שוויון · שסע · סמוחה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "השסע היהודי-ערבי", סמינריון אודות "השסע היהודי-ערבי" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.