היישום אינו מחובר לאינטרנט

זכויות עובדים שחשפו שחיתויות

עבודה מס' 065091

מחיר: 361.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירת החקיקה והפסיקה בישראל ובמדינות אחרות, תוך התייחסות ספציפית לחקיקה המתקדמת יחסית בתחום זה באנגליה ובארה"ב. על בסיס ניתוח זה מוצעות הצעות לתיקון החקיקה בישראל.

3,454 מילים ,33 מקורות ,2005

תקציר העבודה:

חשיפת שחיתות במקום העבודה ע"י עובד, המכונה גם התרעה בשער ((Wistleblowing משמעה דיווח של עובד אודות פעילות המתבצעת בתוך הארגון הנתפסת על ידו כבלתי מוסרית, בלתי חוקית או מזיקה(1). ההתרעה יכולה להיות פנימית, כאשר העובד מדווח לממונה עליו או להנהלה הבכירה על מעשה השחיתות, והיא יכולה להיות חיצונית, דהיינו לגורמים שאינם מהווים חלק מן הארגון: עיתונאים, משטרה וכד'.
ביעור השחיתות במקום העבודה הוא אינטרס משותף לעובד, לחבריו לעבודה ולמעסיקיהם כאחד. עם זאת, היחס למתריעים שנוי במחלוקת: יש הטוענים שההתרעה אינה מוצדקת מוסרית ושהמתריע הוא בגדר בוגד ומלשין, הקורא תיגר על הארגון; ולעומתם, סבורים אחרים שלהתרעה הצדקה מוסרית הואיל והמתריע תורם לחברה, שואף לתקן את הארגון, מנצל את זכותו לחופש הביטוי ובפעולתו עשוי הוא, לעיתים, אף להציל חיי אדם(2). ניתן לתאר את חשיפת השחיתות כהתנגשות בין זכות הקניין של המעביד, שהיא זכות חוקתית מכוח חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וזכותו לחופש העיסוק, שאף היא זכות חוקתית, מכוח חוק יסוד: חופש העיסוק (לנהל את מפעלו כרצונו ועפ"י שיקול דעתו) מצד אחד, לבין זכותו של העובד לחופש הביטוי, מצד שני(3). מדובר, אם כן, באיזונים בין זכויות מעבידים לאלה של עובדים, כאשר האיזון נעשה באמצעות מבחן המידתיות.
הבעיה בהתרעה הינה בכך שהיא טומנת בחובה סיכונים למתריע. רבים פוחדים להתלונן הואיל והם חוששים ממעשי נקמה, מפגיעה בקריירה שלהם, מפיטורין, מהתערערות המערך המשפחתי ומהאפשרות שיהיה עליהם לממן מערכה משפטית כנגד הארגון.

בעבודתי אסקור את החקיקה והפסיקה בישראל בנושא זכויות חושפי שחיתויות, את המצב במדינות אחרות, תוך התייחסות ספציפית לחקיקה המתקדמת יחסית בתחום זה באנגליה ובארה"ב ואציע הצעות לתיקונים בחקיקה.

תוכן עניינים:
מבוא
החוק והפסיקה בישראל: החוק
החוק והפסיקה בישראל: הפסיקה
משפט משווה: אנגליה
משפט משווה: ארה"ב
הצעות לתיקונים
סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

בהכירו בחשיבות חופש הביטוי של עובד ובתרומתו לגילוי אי סדרים ושחיתות במקום העבודה, הוסיף המחוקק בשנת 1981 את הוראות סעיפים 45א עד 45ה לחוק מבקר המדינה. סעיף 45א(1) עוסק בתלונת עובד ציבור על פגיעה בו ע"י הממונה עליו, בתגובה על הודעתו בתום לב ועפ"י נהלים תקינים על מעשי שחיתות שבוצעו במקום עבודתו. לפי סעיף 45א(2) יכול מבקר פנימי בגוף מבוקר להתלונן על העברתו מתפקידו או על מעשים לא חוקיים או בניגוד לתקנות, תקשי"ר ועוד, הפוגעים בו במישרין, שעשה הממונה עליו בתגובה על פעולותיו במילוי תפקידו. הרציונל מאחורי הסעיף: עבודת המבקר הפנימי חושפת אותו יותר מעובדים אחרים לפגיעה מצד הממונים עליו, ולפיכך הוא ראוי להגנה.

תגים:

whistleblower · whistleblowing · זכויות · חשיפה · חשף · עבודה · עובד · עובדים · פוטר · פיטורין · שחיתויות · שחיתות

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "זכויות עובדים שחשפו שחיתויות", סמינריון אודות "זכויות עובדים שחשפו שחיתויות" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.